kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
سخنگوی وزارت صمت:

50 درصد عرضه یکپارچه خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص می‌یابد 

 
سخنگوی وزارت صمت از اختصاص50 درصد عرضه یکپارچه خودرو به طرح جوانی جمعیت خبرداد.
امید قالیباف در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره سهم طرح جوانی جمعیت تصریح کرد: در طرح یکپارچه خودروهای داخلی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کاملا اجرایی خواهد شد و ۵۰ درصد تولید خودروسازان، به مادران دارای شرایط اختصاص پیدا خواهد کرد.
او افزود: سازوکار نیز بدین ترتیب خواهد بود که در همان ابتدای ثبت‌نام، دو طرح ویژه متقاضیان عادی و طرح ویژه مادران مشمول طرح جوانی جمعیت اجرا خواهد شد. پس از ثبت‌نام، تخصیص خودرو ۵۰-۵۰ خواهد بود؛ بدین معنا که به طور مثال، اگر یکی از خودروسازان در فروردین ماه ۱۴۰۲، تعداد ۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید و در سامانه عرضه کند ۳۰ هزار دستگاه به متقاضیان عادی و ۳۰ هزار دستگاه به مادران تخصیص داده می‌شود.
سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: چنانچه مادران متقاضی بیش از این ۳۰ هزار نفر باشند وارد مرحله تعیینِ نوبتِ تخصیص شده و قرعه‌کشی برای تعیین نوبت انجام خواهد شد. اما به هرحال زودتر از متقاضیان عادی، خودرو تحویل خواهند گرفت.
قالیباف ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که علی‌رغم اینکه در طرح‌های گذشته خودروسازان نیاز به تعریف حساب وکالتی برای مادران نبود و تنها برای متقاضیان عادی لحاظ می‌شد اما در این طرح یکپارچه خودروها، مادران نیز بایستی  برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.
او درباره خودروهای فرسوده اعلام کرد: برای خودروهای فرسوده در این طرح یکپارچه خودروهای داخلی سهمیه‌ای نخواهیم داشت چرا که طبق قانون سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده بایستی ۱۰ درصد از قرعه‌کشی باشد و چون قرعه‌کشی حذف شده است بنابراین خودروهای فرسوده سهمی در این طرح یکپارچه ندارند.
230 میلیون تومان 
در حساب وکالتی متقاضیان 2 طرح
سخنگوی وزارت صمت درباره متقاضیانی که در دو طرح یکپارچه و فروش ایران خودرو شرکت کرده‌اند گفت: متقاضیان شرکت در هر دو طرح یکپارچه و فروش ایران خودرو، علاوه ‌بر اینکه باید موجودی معادل ۲۳۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی مورد نظر داشته باشند بایستی به بانک عامل نیز اعلام کنند که حساب وکالتی مذکور علاوه‌ بر شرکت ایران‌خودرو برای سازمان حمایت نیز تایید شود.
گفتنی است، فرآیند ثبت‌نام در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از 20 اسفند آغاز شده و تا 28 اسفند ادامه دارد و پس از آن نوبت‌دهی به متقاضیان برای دریافت خودرو اعلام می‌شود. در مرحله اول متقاضیان خرید خودروی داخلی بدون قرعه‌کشی از 20 تا 23 اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی به نفع سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد و مبلغ 100 میلیون تومان را در آن مسدود 
کنند. 
در مرحله دوم که  پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه اجرا می‌شود متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.
در مرحله سوم نیز بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام اولویت‌بندی متقاضیان انجام و با توجه به برنامه تولید نسبت به زمان‌بندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و در این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند.