kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

انفجار بمب بین خبرنگاران در مزار شریف با 3 شهید و 30 زخمی

 
 
انفجار بمب در بین خبرنگاران شهر مزار شریف در ولایت بلخ افغانستان دست‌کم ۳ شهید  و بیش از 30 زخمی برجای گذاشته است.
اوضاع امنیتی افغانستان همچنان متشنج است. تشدید فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور باعث شده رسانه‌ها به‌طور روزانه از وقوع انفجار و حملات انتحاری و تروریستی خبر بدهند. منابع خبری روز پنج شنبه گذشته گزارش داده بودند که به‌دنبال وقوع یک انفجار قوی در ولایت بلخ افغانستان «محمد آصف وزیری»، والی این ولایت و 2 تن از محافظان وی کشته شده‌اند. داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر‌عهده گرفت. حالا صبح دیروز(شنبه) نیز همزمان با اولین روز کاری والی جدید بلخ انفجار دیگری در شهر مراز شریف مرکز این ولایت رخ داد.خبرگزاری صدای افغان(آوا) با انتشار توئیتی نوشته دفتر نمایندگی این خبرگزاری و مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان در مزار شریف هدف انفجار گرفته است...این رویداد صبح شنبه در جریان برپایی یک همایش فرهنگی و تقدیر از خبرنگاران رخ داده ‌است. شماری از خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در این همایش از جمله چند تن از اعضای دفتر مرکز تبیان و خبرنگاران آوا زخمی شده‌اند. در زمان وقوع انفجار ۲۵ خبرنگار در مراسم حضور داشتند.
خبرگزاری آوا در گزارش دیگری درباره این انفجار نوشت: «اطلاعات اولیه حاکی از آن است که دست‌کم سه نفر شهید و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند. هویت شهدا و زخمی‌ها مشخص نیست و گفته می‌شود شمار زیادی از خبرنگاران نیز در میان زخمیان هستند». محمدآصف وزیری، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در بلخ اما گفته است که در این انفجار یک تن کشته شده و دست‌کم ۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. خبرگزاری الجزیره نیز خبر داده که در انفجار مزارشریف، چهار نفر شهید شده و ۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین حال تعدادی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی نهادهای تبیان و خبرگزاری آوا، در یک ساختمان فعالیت دارند. هنوز نوع انفجار مشخص نیست و مسئولیت آن را نیز گروهی برعهده نگرفته است.اکثر قربانیان شیعه بودند.
ایران محکوم کرد
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف با انتشار بیانیه‌ای حمله به دفتر خبرگزاری آوا در شهر مزار شریف را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف این حمله ناگوار را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه شده است به شدت محکوم کرده و با مجروحان و خانواده‌های آنها و نیز جامعه خبرنگاران بلخ ابراز همدردی می‌کند.در این بیانیه آمده است، بدون شک این اقدام تروریستی توسط دشمنان مردم افغانستان و مخالفان تبادل اخبار آگاهی‌بخش و شفاف رسانه‌ای صورت گرفته است. کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز حمله تروریستی در مزارشریف افغانستان را محکوم کرد و آمران و عاملان این‌گونه حملات تروریستی را دشمنان ثبات، امنیت و آرامش مردم افغانستان خواند.