kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی آمریکا از سال 2008/وزیرخزانه‌داری: خطر فروپاشی اقتصادی جدی است

 
 
سرویس خارجی-
همزمان با بزرگ‌ترین ورشکستگی یک بانک مهم آمریکا پس از دوران بحران اقتصادی سال 2008، وزیر خزانه‌داری این کشور نسبت به تحولات اقتصادی کشورش هشدار داد و تاکید کرد خطر فروپاشی اقتصادی جدی است.
بحران اقتصادی، رکود، تورم، سقوط سهام‌های بورسی از جمله عبارت‌های پرتکرار در رسانه‌های تصویری و مکتوب آمریکا مخصوصا از ابتدای سال جدید میلادی است. رکود توام با تورم که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی شاخص در آمریکا حتی در سال گذشته بر آن تاکید می‌کردند و وقوع آن را حتمی می‌دانستند، حالا و به‌تدریج خود را نمایان می‌کند. ناظران آمریکایی تاکید می‌کنند که آنچه این کشور انتظار آن را می‌کشد، در طول 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بر اساس آنچه مدل‌های فنی تایید می‌کنند، سال جاری میلادی اوج معضل اقتصادی در آمریکا خواهد بود و مردم این کشور را به سختی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اما حالا در صورتی که هنوز سه ماهه اول سال 2023 به پایان نرسیده، نشانه‌های بحران اقتصادی در این کشور یکی پس از دیگری خود را نمایان می‌کند. ورشکستگی ناگهانی بانک «سیلیکون والی» در صدر اخبار مربوط به آمریکا قرار گرفته است. تعطیلی این بانک در روز جمعه، موجی از وحشت را در میان بخش بانکی این کشور ایجاد کرده و حالا بازار‌های مختلف درخصوص پیامد‌های بزرگ‌ترین ورشکستگی بانک در آمریکا در سال‌های بحران مالی پس از سال ۲۰۰۸ خود را آماده می‌کنند. درخصوص علت ورشکستگی این بانک آمده که این بنگاه اقتصادی دیگر نمی‌توانست با تبعات ناشی از کاهش گسترده مشتریانش که عمدتا بازیگران بخش فناوری بودند، مقابله کند. بانک سیلیکون اگرچه برای توده‌های مردم آمریکا چندان شناخته شده نیست اما عمده تمرکز خود را در زمینه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشته و از لحاظ ‌اندازه سهام به شانزدهمین بانک آمریکا تبدیل شده بود.
 سرمایه این بانک اواخر سال ۲۰۲۲، ۲۰۹ میلیارد دلار سهام و حدود ۱۷۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سپرده برآورد شده است. ورشکستگی این بانک نه تنها به معنای بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی در آمریکا پس از بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ است بلکه دومین ورشکستگی بزرگ یک بانک در حوزه ارائه وام‌های خرد در آمریکا به شمار می‌رود.
جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا کمی پس از اعلام این خبر، وعده داد تا تمام تلاش خود را جهت کنترل اوضاع به کار گیرد. خبر ورشکستگی این بانک موجب بهت و حیرت سرمایه‌گذاران شده و نگرانی‌ها را درباره تبعات منفی نسبت به کل بخش بانکی آمریکا به ویژه با افزایش سریع نرخ بهره را دوچندان کرده است. چهار بانک بزرگ آمریکایی روز پنجشنبه به میزان ۵۲ میلیارد دلار در بورس متضرر شدند و در پی آن نوبت به بانک‌های آسیایی و سپس اروپایی رسید. 
در پاریس، «سوسیته ژنرال» ۴.۴۹ درصد، «ب ان پ پاری با» ۳.۸۲ درصد و «کردیت اگریکول» ۲.۸۴ درصد از ارزش دارایی خود را از دست دادند. بانک آلمانی «دویچه بانک» ۷.۳۵ درصد، بانک انگلیسی «بارکلیز» ۴.۰۹ درصد و بانک سوئیسی «یو بی‌اس» ۴.۳۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست دادند. 
هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا
همزمان با اعلام خطر ورشکستگی این بانک، نشریه آمریکایی «فورچون» با انتشار گزارشی از دستپاچگی وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت و تاکید کرد: «ژانت یلن» از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا سقف بدهی فدرال را بدون قید و شرط افزایش دهند، چون عمل نکردن به تعهد دولت در پرداخت بدهی‌ها باعث «فروپاشی اقتصادی و مالی» در آمریکا خواهد شد. یلن در سخنان خود در کمیته «امکانات مالی» مجلس نمایندگان، اولویت‌بندی در پرداخت بدهی‌های دولت را طرحی نادرست خواند و تاکید کرد که دولت باید بدهی‌های خود را در موعد مقرر پرداخت کند کاری که از سال ۱۷۸۹ میلادی تاکنون دولت بدان عمل نکرده است. 
وزیر خزانه‌داری آمریکا نسبت به خطر فروپاشی اقتصادی و مالی آمریکا هشدار داد و خطاب به اعضای کمیته مجلس نمایندگان گفت: «اولویت دادن به پرداخت برخی از بدهی‌ها نسبت به بدهی‌های دیگر، نوع دیگری از عدم تعهد دولت در پرداخت بدهی‌های خود محسوب شده و منجر به فروپاشی اقتصادی و مالی در کشور خواهد گردید». گفتنی است، جلسه استماع وزیر خزانه‌داری آمریکا در کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا در حالی برگزار شد که بنابر تارنمای «ساعت بدهی آمریکا»، مجموع بدهی این کشور از مرز ۹۴ تریلیون و ۵۴۵ میلیارد دلار گذشته و هرلحظه بر میزان آن افزوده می‌شود. کسری بودجه دولت فدرال نیز بیش از یک تریلیون و ۴۰۹ میلیارد دلار است و نهایتا بدهی که بر عهده هر شهروند آمریکایی قرار گرفته از مرز ۲۴۶ هزار دلار تجاوز کرده است.
افزایش بی‌سابقه تجاوزها در ارتش آمریکا
تازه‌ترین آمار از انحرافات جنسیتی در میان نظامیان آمریکایی نشان می‌دهد که انواع تماس‌های جنسی در مدارس ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی این کشور، چه برای مردان و چه برای زنان افزایش یافته است. یک نظرسنجی انجام شده در مدارس نظامی آمریکا حاکی از آن است که از هر پنج زن آمریکایی، بیش از یک زن یعنی درصدی معادل ۲۱.۴ تجربه آزار جنسی را داشته‌اند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۸، زمانی که آخرین نظرسنجی در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی انجام شد، حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این میزان برای مردان در سال گذشته، ۴.۴ درصد بود که از ۲.۶ درصد سال ۲۰۱۸ افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود. پنتاگون درخصوص این آمار واکنش نشان داده و اعلام کرده که این آمار نیاز فوری و حیاتی برای ادامه اجرای اصلاحات در دست اقدام در وزارتخانه را تأیید می‌کند. بنابر این گزارش، مصرف مشروبات الکلی در ۶۰ درصد موارد مربوط به تجاوز همراه بوده است.
آکادمی‌های مربوط به ارتش آمریکا در مجموع ۲۰۶ گزارش تجاوز جنسی دریافت کردند که در مقایسه با ۱۶۱ گزارش دریافت شده در سال تحصیلی گذشته، افزایش اسفباری را نشان می‌دهد. تعداد کل شکایات آزار جنسی در سه آکادمی نیز افزایش یافته و از ۳۰ مورد در سال ۲۰۱۸ اکنون به ۴۰ مورد رسیده است. نیت گالبریث سرپرست دفتر پیشگیری و مقابله با تجاوزهای جنسی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «هیچ راه‌حل واحدی برای این مشکل وجود ندارد. با این حال، اصلاحات عدالت نظامی، ابتکارات پیشگیرانه و بهبود مراقبت از بازماندگان که برای کل ارتش در حال انجام است، راه‌حلی است که برای آکادمی‌ها نیز تعیین شده است». گفتنی است، آکادمی ملی نظامی آمریکا و پس از آن آکادمی نیروی هوایی آمریکا در صدر فهرست این شکایت‌ها قرار دارند. بایدن در پی انتقادات فزاینده در مورد ناکارآمدی ارتش در جلوگیری از وقوع سوءرفتار جنسی، فرمان اجرایی را امضا کرد که آزار جنسی را بر اساس قانون یکپارچه عدالت نظامی، جرم محسوب می‌کند. اما حتی این اقدام هم موجب کاهش این جنایت در فضای نظامی آمریکا نشده است.