kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

مذاکره در ژنو برای مبادله اُسرای جنگی یمن کلید خورد

 
 
يك روز پس از آن كه رياض تایيد كرد كه با تهران بر سر احياي روابط ديپلماتيك به توافق رسيده است، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نيز روز شنبه اعلام کرد که دور جدید مذاکرات تبادل اسرا میان هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی مورد حمایت سعودی‌ها آغاز شده است. 
«هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در این باره گفت: «امیدوارم طرف‌های درگیر در یمن به توافقی برای تبادل شمار قابل توجهی از اسرا دست یابند.» وی در ادامه خواستار مشارکت همه طرف‌ها در مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرا همزمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد. گراندبرگ همچنین از همه طرف‌ها خواست تا به تعهدات متقابل در راستای آزادی اسرا و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان پایبند باشند. صبح روز شنبه نيز «عبدالقادر المرتضی» رئیس‌کمیته ملی امور اسرای یمن گفت: «دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.» وی افزود: «هیئت کمیته ملی امور اسرای وابسته به دولت نجات ملی یمن برای شرکت در دور جدید مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا که تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود، روز پنجشنبه فرودگاه صنعا را به مقصد ژنو سوئیس ترک کرد.» 
طي هشت سال گذشته كه ائتلاف متجاوز سعودي بمباران و جنگ را بر مردم يمن تحميل كرده، ايران همواره خواستار توقف جنگ و محاصره مردم يمن بوده است. اكنون به نظر مي‌رسد كه مقامات رياض به اين نتيجه رسيده‌اند كه محاصره و جنگ عليه يمن طي هشت سال گذشته براي آنها هيچ دستاوردي به همراه نداشته و از اين رو در صورت پايبندي مقامات رياض به كاهش تنش‌ها شايد بتوان شاهد گشايش‌هايي در موضوع يمن به نفع مردم اين كشور بود.