kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
ترکیه

ادامه خارج کردن اجساد از زیر آوار بعد از یک ماه


با گذشت بیش از یک ماه از زلزله مهیب ترکیه، همچنان اجساد قربانیان از زیر آوار خارج می‌شود.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه، وزیر شهر‌سازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم این کشور شمار تلفات زلزله ماه گذشته در ۱۱ استان جنوبی کشور ترکیه را ۴۷ هزار و ۹۳۲ نفر و شمار مجروحان را ۱۱۵ هزار نفر اعلام کرد.
مراد کوروم از اتمام مطالعات ارزیابی خسارت زلزله در پنج استان غازی‌آنتپ، قهرمان‌ماراش، آدی‌یامان، کیلیس و عثمانیه خبر داد و افزود: ارزیابی خسارت در ۶ استان دیگر نیز به زودی به پایان می‌رسد.
کوروم ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده، در جریان زلزله‌های مکرر و شدید، ۸۲۱ هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی واقع در ۱۱ استان جنوبی ترکیه با آسیب شدید تا متوسط، دیگر قابل سکونت نیست و بسیاری از آنها باید بلافاصله تخریب و باز‌سازی شود.
وی با اشاره به تشکیل موسسه «سپر خطر ترکیه» گفت: این موسسه در ۱۳ گروه تخصصی و با حضور کارشناسان دانشگاهی فعال شده است و با حضور کارشناسان متخصص، در زمینه مطالعات علمی، تخصصی و میدانی درباره تمام خطرات و حوادث محتمل در ترکیه فعالیت خواهد کرد و با نظر کارشناسی آنها، مقررات و آیین‌نامه‌های قانونی جدیدی تدوین و تصویب خواهد شد.
وزیر شهر‌سازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه از آغاز باز‌سازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله اخیر با احداث ۳۴ هزار واحد مسکونی خبر داد و افزود: این واحدهای مسکونی در اراضی خارج از گسل و بر اساس الگوی استحکام بنا و حفاظت از طبیعت و محیط زیست و نیز مطابق با میراث تاریخی و فرهنگی هر منطقه و متناسب با ساختار جمعیتی و با چشم‌انداز ۱۰۰ ساله احداث خواهد شد.