kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
وزیر صمت اعلام کرد

رشد 17/7 درصدی صادرات کشور در 10 ماهه امسال

 
 
 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما ۱۷ و هفت دهم درصد و واردات نیز ۱۶ و 9 دهم درصد رشد داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌رضا فاطمی امین دیروز در حاشیه مراسم آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی یکی از تشکل‌های بسیار مهم در ساختار کشور‌ و یک اجتماع همگرا در بین فعالان اقتصادی است.
او با اشاره به آمار تجارت خارجی کشور، گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما 17 و هفت دهم درصد و واردات نیز 16 و 9 دهم درصد رشد داشت. ضمن اینکه واردات به سه گروه کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود. در 10 ماهه امسال واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد و کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد رشد داشت اما واردات کالاهای مصرفی منفی هشت درصد شد. بر این اساس واردات ما در خدمت تولید بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته از سال گذشته، پنج میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات داشتیم اما در ۱۰ ماهه‌ امسال واردات ماشین‌آلات هشت میلیارد دلار بود‌. این موضوع نویدبخش این است که فعالان اقتصادی با وجود مشکلات موجود، حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند و ما نیز به عنوان دولت وظیفه حمایت از آنها را برعهده‌ داریم.
فاطمی امین افزود: تمرکز صادرات ما باید روی کالا‌های پیچیده و کالاهایی که کمتر کشورهایی آن را صادر می‌کنند باشد.‌ باید به سمت صادرات محصولات دانش‌بنیان حرکت کنیم‌ تا از این طریق علاوه‌بر کسب درآمد اقتصادی بتوانیم استقلال اقتصادی نیز داشته باشیم.
او ادامه داد: ما باید بازار‌های خودمان را بشناسیم و با کشورهای مختلف تعامل تجاری داشته باشیم. ما از بازار کشورهای آفریقایی به صورت جدی غفلت کرده‌ایم اما سال گذشته صادرات ما به این قاره نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ درصد رشد داشت و امسال نیز ۱۵ درصد رشد کرده است.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: در هفته گذشته دو میلیارد دلار تفاهمنامه و قرارداد بین ایران و کشورهای غرب آفریقا امضا شد و این در حالی است که کل صادرات ما به آفریقا یک میلیارد و 200 میلیون دلار است. 
همچنین فاطمی امین درباره وضعیت عملکرد کشور در بخش معدن گفت: در تابستان سال ۱۴۰۰ رشد فصلی معدن منفی سه و هفت دهم درصد بود که در پاییز امسال به مثبت دو و شش دهم درصد رسیده است.