kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
مرکز آمار:

نرخ رشد اقتصادی 9 ماهه با نفت 3/3 درصد شد

 
 
 
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،‌ نرخ رشد اقتصاد کشور در 9 ماه سال جاری با احتساب نفت 3/3 درصد و بدون نفت 
دو و 9 دهم درصد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی(GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه سال ١٤٠١ به رقم ٥٨٢٥ هزار میلیارد ریال با نفت و ٥٠٠١ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. در حالی‌که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٤١ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٤٨٦٠ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٣/٣ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و دو و 9 دهم درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه سال ١٤٠١ دارد.
نتایج مذکور حاکی از آن است که در 9 ماهه سال ١٤٠١ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی چهار و سه دهم، گروه صنایع و معادن پنج و سه دهم درصد (شامل: استخراج نفت خام و گاز ‌طبیعی پنج و شش دهم، سایر معادن 9 دهم، صنعت پنج و یک دهم، انرژی 9 و نیم و ساختمان منفی ٢/٢ درصد) و گروه خدمات دو و شش دهم درصد نسبت به ۹ ماهه سال ١٤٠٠، رشد داشته است.
رشد 2/5 برابری‌ صنعت در دولت سیزدهم
همچنین مرکز آمار رشد بخش صنعت کشور در 9 ماهه نخست امسال را پنج و یک دهم درصد اعلام کرد. این در حالی است که در مدت مشابه سال 1400 رشد بخش صنعت سه و یک دهم درصد و در سال 1399 حدود یک و نیم درصد بود. 
رشد بخش صنعت در سال 1397 منفی هشت و دو دهم درصد، در سال 1398 حدود هفت دهم درصد و در سال 1399 بالغ بر یک‌ و هشت دهم درصد بود. در سال 1400 با تغییر دولت و بهبود سیاست‌های صنعتی، رشد این بخش به سه و یک دهم درصد افزایش یافت و در سال جاری هم در 9 ماه نخست رشد بخش صنعت به پنج و یک دهم درصد ارتقا یافته که از سال 1397 تاکنون بهترین عملکرد است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد فصلی بخش صنعت در پاییز امسال هم پنج درصد اعلام شده در حالی که در پاییز سال قبل دو و 9 دهم درصد بود. 
آغاز جبران عقب‌ماندگی صنعتی دهه 90
از سوی دیگر، طبق اعلام وزارت صمت در پنج فصل عملکرد دولت سیزدهم (پاییز 1400 تاکنون) متوسط رشد فصلی بخش صنعت چهار و دو دهم درصد بوده است این در حالی است که در دهه گذشته طی سال‌های 1390 تا 1399 متوسط رشد فصلی بخش صنعت منفی دو و هشت دهم درصد بود.
در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز متوسط رشد فصلی بخش صنعت یک و هفت دهم درصد بود. به عبارتی رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل دو و نیم برابر شده است. همچنین رشد بخش معدن که در چند سال گذشته منفی یا صفر بود در 9 ماهه نخست امسال سرانجام مثبت شد و به نزدیکی یک درصد رسید. رشد بخش معدن در فصل پاییز هم به دو و هفت دهم درصد افزایش یافته که در چند سال گذشته بی‌سابقه است.
علاوه‌ بر این، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات که شاخص مهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت محسوب می‌شود در 9 ماهه نخست امسال شش و چهار دهم درصد رشد کرده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته چهار و سه دهم درصد رشد کرده بود. این در حالی است که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات در اکثر سال‌های دهه گذشته با رشد منفی مواجه شده بود. شاخص صادرات کالا و خدمات هم که در 9ماهه نخست سال قبل منفی شش و هشت دهم درصد بود در سال جاری به مثبت 22 و چهار دهم درصد رسیده و رکورد جدیدی را ثبت کرده 
است.