kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲

 آغاز طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی با فرآیند نوبت‌دهی

 
 
 
وزارت صمت از آغاز اجرای طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت‌دهی خبر داد.
طبق اطلاعیه وزارت صمت، فرایند طرح یکپارچه عرضه برمبنای فرآیند نوبت‌دهی شامل سه مرحله زیر است:
‌مرحله اول: پیش ثبت‌نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی
‌مرحله دوم: نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی به‌ازای هر محصول مشخص
‌مرحله سوم: قطعی کردن ثبت‌نام متقاضیان براساس فراخوان خودروساز
بر اساس اطلاعیه فوق در مرحله اول که پیش‌ثبت‌نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی‌ است متقاضیان واجد شرایط طرف تقاضا مندرج در همین اطلاعیه، که وجه اعتبار لازم را در حساب وکالتی خود مسدود کرده‌اند امکان ثبت‌نام اولیه برای قرار گرفتن در لیست نوبت‌دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی برمبنای لیست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت‌نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و مسدود نمودن وجه اعتبار است.
‌زمان پیش بینی شده برای وکالتی کردن حساب شخصی به نفع سازمان حمایت برای این طرح و مسدود نمودن وجه اعتبار لازم در حساب مذکور از روز شنبه 1401/12/20 تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 1401/12/23 است. در این بین تا زمان ثبت‌نام اولیه، لیست افراد مجاز برای پیش ثبت‌نام در سامانه بر مبنای اطلاعات واصله از بانک‌ها تهیه می‌شود.
صرفاً متقاضیان واجد شرایط که نسبت به تکمیل موجودی در حساب وکالتی خود اقدام نموده‌اند، می‌توانند از روز جمعه 1401/12/26 تا روز یکشنبه 1401/12/28 نسبت به ثبت‌نام اولیه به منظور قرارگیری در لیست نوبت‌دهی خودروهای داخلی اقدام ‌کنند.
‌موجودی لازم برای انجام ثبت‌نام در فهرست نوبت‌دهی همه خودروهای داخلی «100 میلیون تومان» است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت‌دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان وجود داشته باشد لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است و برای همه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده وجوانی جمعیت الزامی‌ است.
‌ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت‌نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص (حداکثر تا پایان فروردین ماه) مسدود شود و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می گردد و از لیست انتظار حذف می‌شود.
‌امکان ثبت‌نام صرفاً در یک خودرو وجود دارد و ثبت‌نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت‌دهی خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده اند، وجود ندارد و ثبت‌نام وی ملغی می‌شود. ثبت‌نام مرحله اول در لیست نوبت‌دهی هیچ‌گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌کند و تعهد خودروساز صرفاً براساس قطعی نمودن ثبت‌نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.
‌ضروری است علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، همه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت شده چنانچه در هر مرحله تا قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حائز شرایط ثبت‌نام نبوده، ثبت‌نام وی ملغی می‌شود. شرایط عمومی تعیین شده مندرج در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت است. البته برای تحویل خودرو در طرح جوانی جمعیت هم نیاز به افتتاح حساب و موجودی 100 میلیون تومان خواهد بود.
مرحله دوم؛ نوبت‌دهی و اعلام زمان‌بندی
پس از نوبت‌دهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت‌نام اولیه، بر اساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه‌ریزی شده برای تحویل خودروی مدنظر به متقاضی در سامانه یکپارچه تعیین اولویت خودرو، اعلام می‌شود.
اعلام زمان‌بندی بر اساس لیست انتظار در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir
انجام می‌شود. همچنین قرار گرفتن متقاضی در لیست انتظار بر اساس زمان‌بندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌کند و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و بر اساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز و بر اساس مفاد قرارداد منعقده شکل می‌گیرد.
پس از اعلام نتایج زمان‌بندی متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام کند و در صورت تمایلِ متقاضی واجد شرایط برای تحویل خودرو مطابق با زمان‌بندی اعلامی در این مرحله، می‌تواند تا نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام بر اساس فراخوان خودروساز و با تکمیل وجه در حساب خودروساز و بر اساس قیمت روز، اقدام کند یا آنکه با اعلام انصراف پس از اعلام نتایج زمان‌بندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج شود.
مرحله سوم: قطعی کردن ثبت‌نام
در مرحله سوم و پس از اعلام زمان‌بندی وعده فروش به متقاضیان و شکل‌گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را بر اساس نوبت‌دهی انجام شده، اعلام نماید بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفاً بر مبنای لیست اولویت بندی مذکور برای هر محصول، نسبت به فراخوان و قطعی کردن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند 
نمود.
البته قطعی کردن ثبت‌نام توسط خودروسازان در این طرح بر اساس لیست نوبت‌دهی شده 
بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل شورای رقابت می‌باشد. همچنین در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت‌نام قطعی مشخص گردد که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری کرده‌اند ثبت‌نام در این طرح کن لم یکن تلقی می‌گردد.
خودروهای عرضه‌شده 
در طرح جدید سامانه یکپارچه
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه عبارت است از: وانت آریسان، پژو 207 اتومات، دستی و 207 Tu3، دناپلاس دستی و اتومات، تارا و اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه و بنزینی و پارس ساده، پارس  ELX  XUP 
و پارس سفارشی XUP .این خودروها متعلق به شرکت ایران خودرو است.
  سایپا نیز با شاهین جی، کوییک آر اتومات و دستی، کوییک اتومات و اس در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت‌دهی حضور دارد. کرمان موتور با KMC، T8 ، جک S5 ، جک ‌S3 در این طرح شرکت کرده و مدیران خودرو هم آریزو 6 پرو اکسلنت، آریزو 5 توربو، تیگو 8 ، پرو مکس، ایکس 22 پرو، ایکس 55 پرو، تیگو 7 پرو اکسلنت و تیگو 8 پرو را عرضه کرده است. لاماری، Fmc-sx5 ، Fmc-t5 ، suma m4 ، تیارا و دایون Y5 دیگر خودروهای عرضه شده به طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی است.