kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
کارگردان مستند «تمدن آسمانی»:

عبدالله انوار «شیخ بهائی» دوران ما بود (اخبار ادبی و هنری)

کارگردان مستند «تمدن آسمانی» مرحوم عبدالله انوار، فرهنگ‌پژوه و نسخه‌نویس فقید را از نظر جامع‌الاطراف بودن، شبیه به شیخ بهائی دانست.
 
 
 
 
سعید مستغاثی، منتقد، پژوهشگر و مستندساز در گفت وگو با کیهان گفت: سال 1390 و در جریان تولید مجموعه مستند «تمدن آسمانی» که به دوران اوج شکوه و شکوفایی تمدن اسلامی می‌پردازد با عبدالله انوار درباره شیخ بهائی مصاحبه کردیم، چون تحقیقات وسیعی درباره‌اش داشت. صحبت‌های مرحوم انوار در قسمت نوزدهم «تمدن آسمانی» پخش شد.
وی درباره ویژگی‌های شخصیتی عبدالله‌انوار هم بیان کرد: فراتر از دانش و سواد بالا، انوار بسیار متواضع و فروتن و سلیم النفس بود. مانند حکیم‌هایی که تنها نام و آوازه‌شان را در تاریخ تمدن اسلامی شنیده بودیم. در آن برنامه استاد انوار گویی علومی که خودش برآنها احاطه داشت را سیاهه می‌کرد و در حالی که از شیخ بهائی می‌گفت اما در واقع به نوعی از توانایی‌های علمی خویش سخن می‌راند. چراکه خود به نوعی شیخ بهائی زمان ما بود.
یک شیخ بهائی که متاسفانه قدرش دانسته نشد.
مستغاثی ادامه داد: همه گلایه مرحوم عبدالله انوار بابت کتاب‌هایی بود که به سرانجام رسانده ولی هنوز رنگ طبع و نشر نیافته بودند. و نگرانی از اینکه آیا آن کتاب‌ها که همگی تصحیحات و تطبیقات و تحقیقات دانشمندان بنام تاریخ ایران بودند، به زیور طبع آراسته خواهند شد یا خیر؟
گفتنی است، عبدالله انوار، مترجم، نسخه‌شناس، ‌اندیشمند و پژوهشگر فرهنگ ایرانی – اسلامی، پنجشنبه ۱۸ اسفند بر اثر کهولت سن درگذشت.