kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
تأملی بر فیلم «زرنگ‌بازی (hustle)»

نمـایـش  رؤیــای آمریــکایی در  زمــین بسکتبــال

 
 
 
آرش فهیم
هر ساله تعداد قابل توجهی فیلم ورزشی در ‌هالیوود تولید می‌شود. برخلاف سینمای ایران که معمولا نسبت به ظرفیت‌ها و اتفاقات خوب و غرورآفرین ورزشی بی‌توجه است، سینمای آمریکا به ورزش به عنوان عرصه‌ای مهم و راهبردی رو نشان می‌دهد. همین امسال، چند فیلم ورزشی در‌ هالیوود تولید شد و به نمایش درآمد که همه آنها از نظر محتوایی تأمل برانگیز هستند. اما یک نگاه در اغلب این نوع آثار برجسته است.
فیلم «hustle» که آن را به «زرنگ بازی» ترجمه کرده‌اند یکی از این آثار است. این فیلم محصول 2022 آمریکاست و به کارگردانی جرمیا زاگر و با فیلم‌نامه تیلور ماترن و ویل فیترز تولیده و بازیگرانی چون آدام سندلر، کویین لطیفه، بن فاستر، خوانچو هرنانگومز، رابرت دووال، آنتونی ادواردز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم «زرنگ بازی» توسط نتفلیکس منتشر شده و امتیاز 7 از 10 را دریافت نموده است.
داستان فیلم «زرنگ بازی» درباره استنلی (آدام سندلر) یک استعدادیاب برایNBA (اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا) است که از شهری به شهر دیگر و از کشوری به کشور دیگر در سفر است تا استعدادهای گمنام را کشف و معرفی کند. 
او که در استخدام یک باشگاه مهم است از طرف مدیر جدید این باشگاه که مدیریت را از پدرش ارث برده، تحت فشار است تا بازیکن جدیدی را به تیم اضافه کند. 
وی در این مسیر به یک جوان اسپانیایی به نام «بو کروز» (با بازی خوانچو هرنانگومز) بر می‌خورد و در تلاش است تا او را به NBA برساند. 
بو کروز که دارای سوء سابقه است و در مقابل جنگ روانی رقبایش نمی‌تواند خونسردی خود را حفظ کند و از کوره در می‌رود، ابتدا از سوی مدیران اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا مردود می‌شود، اما در نهایت فرصت جدیدی برای ارائه نبوغ ورزشی خودش می‌یابد و به یکی از بازیکنان مطرح NBA تبدیل 
می‌گردد. 
نگاه برتری نژادی‌ هالیوود در مواجهه با دیگر ملت‌ها و تمدن‌ها بر فیلم «زرنگ بازی» نیز سایه افکنده است. 
در این فیلم برخلاف آمریکا که کشوری تماما پیشرفته و مرفه نمایش داده می‌شود، کشوری دیگر (اسپانیا) به طور کامل مخروبه و بی‌تمدن است. 
در اسپانیای نمایش داده شده در «زرنگ بازی» مردمی نیمه متوحش و خشن را می‌بینیم که سر پول به هم رحم نمی‌کنند. در سکانسی که مسابقه خیابانی است جوانان شبیه به قبایل بدوی که با هم می‌جنگند به تصویر کشیده شده‌اند. 
بو کروز شبیه به انسانی بی‌تمدن و ابتدایی است که استنلی به سختی او را رام می‌کند. حتی خانواده 
بو کروز نیز برخلاف خانواده کاراکترهای آمریکایی فیلم، وضعیت رقت‌بار دارند؛ مادرش در مقابل کودکان الفاظ غیراخلاقی به کار می‌برد و پدرش هم خانواده را ترک کرده است.
بو کروز که در کشور خودش هیچ شانسی برای شکوفایی استعدادش نمی‌یابد، در نهایت به سرزمینی که فیلم «زرنگ بازی» آن را سرزمین رویاها معرفی می‌کند مهاجرت می‌کند، به شهروندی مودب و متمدن تبدیل می‌شود و فرصت بروز استعداد و موفقیت را می‌یابد. 
این فیلم، هم ترویج اتحادیه ملی بسکتبال آمریکاست، هم ترویج برتری نژادی آمریکاییان و معرفی آنها به عنوان عاملان تربیت و پرورش دیگر ملت‌هاست و هم ترویج 
رویای آمریکایی!
این نوع نگاه در فیلم «rise» (پیشرفت) هم حاکم بود. آن فیلم هم مانند فیلم «زرنگ‌بازی» در جهت معرفی آمریکا و آمریکاییان به عنوان منجیان جهان بشری است. چه، به زعم این فیلم، نوجوانان مستعد آفریقایی تبار در هیچ کجای دنیا حتی در قلب اروپا فرصت خودنمایی و بروز استعدادهای خود را نمی‌یابند، مگر در آمریکا!