kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
آیا اسرائیل نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در تاریخ رژیم صهیونیستی اعتصاب و اعتراض به بدنه ارتش رسید

بزرگ‌ترين تظاهرات عليه كابينه نتانياهو در تل‌آويو و ديگر شهرهاي رژيم صهيونيستي برگزار شد و تقريبا نيمي از جمعيت تل‌آويو عليه نتانياهو به كف خيابان‌ها آمدند. همزمان بخشی از بدنه ارتش رژيم صهيونيستي در حال نافرماني مدني است و آمادگي نظامي رژيم اسرائيل به حداقل رسيده است.
 
 
 
سرويس خارجي-
 
در آخرين ساعات روز شنبه ده‌ها هزار نفر از ساكنان مناطق اشغالي فلسطيني براي نهمين هفته پياپي به تظاهرات گسترده علیه برنامه نتانياهو برای کاهش اختیارات دادگاه عالی پيوستند. وب سايت آي 24 كه در تل‌آويو مستقر است، تعداد معترضان ضد نتانياهو را تا 250 هزار نفر اعلام و حضور اين تعداد را بي‌سابقه عنوان كرده است. منابع ديگري مانند تايمز اسرائيل گفته‌اند كه پس از حضور 250 هزار معترض در كف خيابان‌ها، رکورد اعتراضات علیه نتانیاهو جابه‌جا شده است.
فقط در شهر تل‌آویو حدود 200 هزار نفر حضور داشتند كه اين تعداد تقريبا نصف جمعيت 436 هزار نفري اين شهر است. همچنين در حیفا حدود 30 هزار نفر و در ديگر شهرهاي مناطق اشغالي از جمله اشدود و هرتزلیا نيز هزاران نفر ديگر در بزرگ‌ترين تظاهرات ضدنتانياهو حضور داشتند. تايمز اسرائيل گزارش داده است كه نيروهاي امنيتي در حالی که به‌دنبال متفرق کردن تظاهرکنندگان بود، از پلیس‌های سوار بر اسب و ماشین‌های آبپاش علیه تظاهرکنندگان استفاده کرد و سایت خبری ‌هاآرتص گزارش داد که حداقل چهار نفر بازداشت شد.
اين حجم از اعتراضات حكايت از آن دارد كه اوضاع مناطق اشغالي فلسطين عادي و طبيعي نيست. رويترز به نقل از «اوفیر کوبیتسکی»، معلم 68 ساله يك دبیرستان در تل‌آويو مي‌گويد: «خطر بزرگی وجود دارد که ما در حال حركت به سوي دیکتاتوری هستيم.» اين اعتراضات پس از آن شدت گرفت كه از اوایل ژانویه يعني حدود دو ماه پيش، بنیامین نتانیاهو اعلام كرد كه به‌دنبال حذف نظارت دادگاه عالی بر پارلمان يا همان كنست است. حذف نظارت بر پارلمان باعث مي‌شود كه كنست رژيم صهيونيستي كه در حال حاضر در اختيار گروه‌هاي ارتدوكس است، هر قانوني را كه مي‌خواهد تصويب كند. در اين شرايط كنست مي‌تواند راي به تبرئه نتانياهو بدهد كه در حال حاضر چهار پرونده قضايي باز از جمله در حوزه فساد و رشوه دارد. براي نتانياهو، عملكرد تندورها مهم نيست، او فقط به‌دنبال آن است كه نمايندگان تندرو بدون نظارت دادگاه عالي، پرونده قضايي‌اش را مختومه كنند و در ازاي اين آزادي، نمايندگان ارتودكس و تندرو هر قانوني را كه خودشان مي‌خواهند تصويب كنند. تندروهاي ارتودكس از جمله به‌دنبال تصويب قوانيني براي تعطيلي كار نيروگاه‌هاي برق به‌دلايل مذهبي، پرداخت حقوق مادام‌العمر به تحصيل‌كنندگان علوم ديني، جداسازي بيمارستان و مركز درماني يهوديان و اعراب و تغيير مفاهيم درسي هستند تا جامعه فوق مذهبي خود را تشكيل دهند، اما بسياري ديگر در مناطق اشغالي اين اقدامات را تير پايان به شيشه عمر رژيم اسرائيل مي‌دانند.
هنوز طرح نتانياهو براي تغييرات قضايي تصويب نشده، اما فرار سرمايه از بانك‌ها شروع شده و بسياري از شركت‌‎ها به‌ويژه در حوزه فناوري به‌دنبال خروج هميشگي از فلسطين اشغالي هستند. وب سايت بي سي كه مرتبط با حوزه بانكداري است، گزارش داده است كه «میر یارون»، رئیس ‌بانک مركزي رژيم صهيونيستي خواستار برگزاري یک جلسه اضطراری شده، زیرا ادامه ناآرامی‌های سیاسی اقتصاد و استقلال بانک مرکزی تل‌آويو را به‌شدت تهدید می‌کند.
رزمايش خلبانان متوقف شد
با ادامه اوضاع آشفته در تل‌آويو، رويترز گزارش داده است كه ده‌ها خلبان ذخیره در اعتراض به اصلاحات قضایی نتانياهو، رزمایش خود را متوقف کردند. در نامه‌ای که در رسانه‌های عبري‌زبان منتشر شده، 37 خلبان و ناوبر از یک اسکادران F-15 گفتند که از تمرین‌های برنامه‌ریزی شده برای چهارشنبه آتي دست مي‌كشند. یک سخنگوی ارتش هم به رويترز گفته است كه سپهبد «هرزی‌هالوی»، فرمانده ارشد نيروهاي هوايي از تفرقه موجود در ميان نيروهاي خود آگاه است. رژيم اسرائیل آمار پرسنل نظامی خود را منتشر نمی‌کند، اما اعتصاب 37 خلبان تعداد قابل توجهي به‌شمار مي‌رود. اين در حالي است كه خلبانان نيروي هوايي به‌عنوان بازوی استراتژیک تل‌آويو به‌شمار مي‌رود و تل‌آويو همواره به‌طور سنتی به نیروهای ذخیره هوايي خود در زمان جنگ متکی بوده است. صهيونيست‌ها همچنين به اين نيروها برای حفظ آمادگی خود به‌طور منظم نياز دارند و اكنون اعتصاب استرات‍ژيك‌ترين نيروي نظامي رژيم صهيونيستي شدت نارضايتي‌ها را در مناطق اشغالي نشان مي‌دهد.
هفته گذشته نيز آكسيوس به نقل از منابع داخلي خود در تل‌آويو گزارش داده بود كه فرماندهان ارشد ارتش رژيم صهيونيستي معتقدند كه تل‌آويو به‌هيچ وجه در شرايط فعلي آمادگي رو‌به‌رو شدن با يك جنگ جديد را ندارد و با توجه به اوضاع كنوني وقوع هرگونه درگيري نظامي عليه ايران منتفي است. حتي گزارش‌هاي متعددي وجود دارد كه نشان مي‌دهد فرار از خدمت در ميان نيروهاي وظيفه ارتش چند برابر شده و براساس گزارش ميدل ايست آي، در دو ماه گذشته حداقل 70 سرباز ارتش از حضور در ميان نظاميان خودداري كرده‌اند و از پادگان‌ها فرار كرده‌اند.
پسر نتانياهو صهيونيست‌هاي معترض را تروريست خواند
در عين حال برخي اظهارات در داخل تل‌آويو بر آتش خشم معترضان مي‌افزايد. روز يكشنبه نيز یائیر نتانیاهو، پسر بنيامين نتانياهو معترضان تل‌آویو را تروریست خواند و گفت آنها باید زندانی شوند. پيش از اين نيز، سارا نتانیاهو، مادر یایر به‌دليل اعتراضات خياباني عليه همسرش برای چند ساعت در یک آرایشگاه تل‌آویو گیر افتاد و یک روز بعد از این رویداد در مصاحبه‌ای با کانال 14 گفت که محاصره او می‌توانست به قتل او ختم شود، چون معترضان بسيار عصباني بودند. وضعيت خطرناک‌تر اینجاست که نتانیاهو و راستگرایان افراطی، به‌رغم تظاهرات و نافرمانی‌های مدنی، اما حاضر نيستند از طرح اصلاحات خود دست بردارند و ظاهرا نافرمانی به بدنه ارتش نیز رسیده است. ايهود باراک، سیاستمداری که رئیس ‌ستاد ارتش و وزیر جنگ و یک دوره هم نخست‎‌وزیر بوده، در کنار ژنرال ارتش ازجمله  دان خالوتص و موشه یعلون این هفته صهيونيست‌ها را به نافرمانی مدنی فراخواندند تا كابينه نتانیاهو در مقابل معترضان كوتاه بيايند، اما نشانه‌اي از كوتاه آمدن تندورهاي حاكم در تل‌آويو در برابر معترضان نيست و احتمالا در روزهاي آتي شدت درگيري‌ها و اعتراضات در مناطق اشغالي فلسطين ابعاد گسترده‌تري به خود خواهد گرفت.
تحريم وزير دارايي نتانياهو در واشنگتن
همزمان به نظر مي رسد كه اختلافات ميان تل‌آويو و واشنگتن به اوج خود رسيده است و وبگاه آکسیوس گزارش داد كه در جریان سفر قریب‌الوقوع «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن، هیچ مقام آمریکایی با وی دیدار نخواهد کرد. در اين گزارش حتي گفته شده كه وزارت خارجه آمریکا برای لغو ویزای ورود اسموتریچ به خاک این کشور تلاش کرد، اما تلاش‌هایش مثمرثمر واقع نشد. اسموتریچ از وزرای افراط‌گرای کابینه نتانیاهو، اخیرا در پی عملیات مقاومتی حواره که به هلاکت دو شهرک‌نشین صهیونیست منجر شد، خواستار محو شهرک حواره از روی زمین شده بود و اين اظهارات او با موجي از محكوميت‌ها در فلسطين و خارج از فلسطين رو‌به‌رو شد.
از طرف ديگر، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی شنبه شب با حمله به وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ را دروغگو خطاب کرد. «یائیر لاپید» در توئیتی نوشت: «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی یک دروغگو است که به کارزار دروغگویی خود ادامه می‌دهد. او این بار در یک برنامه گفت که من از کارخانه داران خواستم که صنایع خود را از (رژیم) اسرائیل خارج کنند. لاپید با طرح این پرسش که چرا اسموتریچ دروغ می‌گوید، گفت که وزیر دارایی با دستان خود اقتصاد را به نابودی کشانده است. وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ماه گذشته به لاپید حمله و او را متهم کرد که این رژیم را به سمت یک جنگ داخلی سوق می‌دهد و گفت که لاپید می‌خواهد چه در زمینه اقتصادی و چه در داخل، هرج و مرج ایجاد کند.
فراخوان برگزاری راهپیمایی خشم
همزمان با اعتصاب اسرای فلسطینی‌ها علیه تصمیم‌های ناعادلانه در زندان‌های رژیم اشغالگر، جنبش اسیر فلسطین نيز فراخوانی را برای برگزاری راهپیمایی خشم علیه این اقدامات صادر کرد. به گزارش المیادین، جنبش اسیر فلسطین با صدور فراخوانی خواستار برگزاری «راهپیمایی خشم» در فلسطین اشغالی در محکومیت اقدامات صهیونیست‌ها علیه اسرای فلسطینی شد. این فراخوان درحالی صادر شده است که اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدامات اداره زندان‌ها و «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی این رژیم برای نوزدهمین روز متوالی به نافرمانی و اعتراض خود ادامه می‌دهند. منابع رسانه‌ای فلسطین در این باره اعلام کردند که اقدامات اعتراضی اسرای فلسطین؛ شامل اعتصاب غذا در اعتراض به اقدامات اخیر علیه آنها و در همبستگی با اسرای زندان «النقب» در دستور کار قرار گرفته است. شورش اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در اعتراض به تصمیمات ایتامار بن گویر که آنها را از ساده‌ترین حقوقشان محروم کرده است، همچنان با قدرت ادامه دارد.