kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
سخنگوی سازمان فضایی خبر داد

پرتاب ماهواره ناهید 1 با ماهواره‌بر قائم 100 در آینده نزدیک

سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ناهید۱ با ماهواره‌بر قائم۱۰۰ در آینده نزدیک به فضا پرتاب می‌شود.
 
 
 
 
حسین دلیریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم به‌ ویژگی ماهواره‌های مخابراتی ناهید1 و 2 اشاره کرد و درخصوص ماهواره مخابراتی ناهید1 و اینکه این ماهواره در کدام بخش از زنجیره فناوری فضایی ایران قرار دارد اظهار داشت: ماهواره ناهید1 اولین گام از راهبرد توسعه ماهواره‌های مخابراتی ایران است که فناوری‌های مهمی اعم از مکانیزم پنل‌های خورشیدی بازشونده، برقراری ارتباط در باند Ku، ... در آن توسعه داده شده است، البته ما در برنامه 10ساله فضایی کشور نیز توجه بسیار جدی و برنامه‌محوری به توسعه ماهواره‌های مخابراتی در کشور داشته‌ایم که ان‌شاءالله با تحقق آن، شاهد تحول در مخابرات فضاپایه داخلی خواهیم بود. وی افزود: در عین حال، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده درخصوص ماهواره‌های مخابراتی، هم با بخش خصوصی برای تأمین ماهواره مخابراتی و ملی در حال همکاری هستیم و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی برای تکمیل و توسعه مخابرات فضاپایه استفاده می‌کنیم.
دلیریان اضافه کرد: به‌طور کلی، سازمان فضایی ایران معتقد است که در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، طراحی و ساخت ماهواره‌ها و منظومه‌های ماهواره‌ای، ساخت زیرسیستم‌ها و...، با توجه به رشد خوبی که شرکت‌های بخش خصوصی داشته‌اند، می‌توان از ظرفیت آنها در جهت تحقق برنامه 10ساله فضایی و توسعه بخش فضایی کشور استفاده کرد.
وی همچنین بیان داشت: ناهید2 هم در واقع گام دوم صنعت فضایی کشور در حوزه مخابرات فضاپایه است و این محصولات در واقع ماحصل گام‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌منظور توسعه و بلوغ گام به گام فناوری فضایی است و گام‌های بعدی هم طبق همین برنامه‌ریزی مدوّن پیش خواهد رفت.
سخنگوی سازمان فضایی ایران درخصوص زمان پرتاب ماهواره ناهید1 بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده، نمونه پروازی ناهید1 با ماهواره‌بر قائم100 در آینده نزدیک به فضا پرتاب می‌شود. 
با توجه به نیازهای متنوع کشور در حوزه پرتابگر و لزوم تکمیل فاز توسعه فناوری و آزمون فناوری‌های استفاده‌شده در ماهواره‌برهای موجود، طبق یک برنامه‌ریزی دقیق که با محوریت نیروهای مسلح در حال انجام است، تسریع در پرتاب‌های مختلف در دستورکار قرار دارد.
وی دلیل این تأخیر 6ساله را بازنشستگی پرتابگر سفیرB1 عنوان کرد و گفت: آماده شدن نسل بعدی پرتابگرهای فوق‌سبک کشور، باعث شد که پرتاب این ماهواره دچار تعویق شود.
اکنون ماهواره‌بر قائم100 که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده، به‌عنوان یک پرتابگر فوق‌سبک آماده اولین آزمون پرتاب مداری خود شده‌ است، از این ‌رو فرصت مغتنمی است تا در اولین پرتاب این ماهواره‌بر، ماهواره ناهید به مدار تزریق شود.
مشاور رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: نمونه کیفی ماهواره ناهید2 آماده شد و در روز فناوری سال جاری رونمایی شد، نمونه پروازی آن هم ان‌شاءالله سال آینده به اتمام می‌رسد و پس از آن در برنامه پرتاب قرار خواهد گرفت.