kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
 260 اقتصاددان صهیونیست با انتشار طوماری هشدار دادند

 فرار سرمایه از اسرائیل آغاز شده است بانک مرکزی کاری کند

260 اقتصاددان رژیم صهیونیستی با انتشار طوماری ضمن تأیید خبر فرار سرمایه از تل‌آویو و مناطق اشغالی فلسطین، نسبت به سقوط این رژیم در آینده نزدیک هشدار دادند.
 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
بسیاری از تحلیلگران صهیونیست‌ معتقدند که به‌طور کلی دو عاملی که باعث شد تا در دو دهه گذشته «بنیامین نتانیاهو» قدرت را در دست داشته باشد، نخست دوران کم تنش پس از سال‌های ترس و وحشت انتفاضه دوم برای مناطق اشغالی و دوم رونق نسبی اقتصادی سال‌های گذشته است، اما در حال حاضر نتانیاهو هر دو فاکتور را از دست داده است. نتانیاهو هنوز دو ماه نیست که به کرسی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی بازگشته، اما اقتصاد وضعیت مساعدی ندارد و همزمان تنش‌ها در بالاترین سطح خود قرار دارد. به نظر می‌رسد که کرانه باختری و بیت المقدس درگیر موجی از عملیات‌های فلسطینی‌ها علیه اشغالگران است و هجوم روزانه تروریست‌های یهودی حتی اوضاع را ملتهب‌تر و بدتر کرده است. در جبهه دیگر، پرواز پول از بانک‌ها و کاهش ارزش شکل (پول رژیم صهیونیستی) در مقابل دلار زنگ خطر را برای آینده اقتصاد تل‌آویو به‌صدا درآورده است. همچنین رفتار وحشیانه کابینه نتانیاهو علیه معترضان در تل‌آویو و دیگر شهرهای اشغالی مانند بنزین روی آتش شده و اظهارات نژادپرستانه وزرای تندرو کابینه نتانیاهو هر هفته باعث می‌شود تا تعداد معترضان بیشتر شود و افرادی که هرگز تصور نمی‌کردند که هرگز در یک تظاهرات با هم شرکت کنند، اکنون یکصدا سقوط نتانیاهو را فریاد می‌زنند.  همزمان با این آشفتگی‌ها، 260 اقتصاددان در تل‌آویو طوماری منتشر کردند و در آن نسبت به عواقب طرح نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضایی این رژیم هشدار دادند. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که نشانه‌های زیادی پدید آمده مبنی بر اینکه آسیب اقتصادی به اسرائیل ممکن است با قدرت بیشتری و سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند، تحقق یابد. در این طومار آمده است: « در هفته‌های اخیر، نشانه‌های اولیه فرار سرمایه (از رژیم صهیونیستی) ظاهر شده است که بانک مرکزی اسرائیل را ملزم به ادامه افزایش نرخ بهره با سرعتی سریع می‌کند و اگر بانک مرکزی کاری انجام ندهد، سقوط حتمی است.»
نتانیاهو را تحریم کنید
همزمان با درگیری‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، ساکنان مناطق اشغالی خواستار تحریم نتانیاهو توسط آمریکا شدند. سازمان‌ها و فعالان مخالف کابینه تل‌آویو از دولت آمریكا خواسته‌اند كه تحریم‌هایی را علیه نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو اعمال كند تا کابینه او ساقط شود. در یک نامه سرگشاده که بیش از 700 فعال در تل‌آویو آن را امضا کردند، از دولت بایدن خواسته شده که تحریم‌های جهانی علیه تل‌آویو را آغاز کند. در این نامه مقامات تل‌آویو به‌عنوان مقامات فاسد و مجرمان ضدحقوق بشری توصیف شده است.
کاپیتان کنترل کشتی را از دست داده
رژیم اسرائیل درگیر یک هرج‌ومرج تمام‌عیار است و به‌نظر می‌رسد نتانیاهو کنترل اوضاع را کاملاً از دست داده است. ‌هارآتص در گزارشی با انتقاد از رفتار و سخنرانی همراه با دروغ و اظهارات گمراه‌کننده نتانیاهو، وضعیت این روزهای جامعه صهیونیستی را مانند کشتی رها شده در دل طوفان می‌داند که کاپیتان نیز کنترلی بر اوضاع ندارد و هر لحظه بیم غرق شدن کشتی وجود دارد.
سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات در قلب تل‌آویو، حمله به معترضین با نارنجک‌های دودزا و اشک‌آور و تهدید معترضان توسط راننده مسلح یک کامیون نظامی و بازداشت یک خلبان به مدت ساعت‌ها به‌دلیل شرکت در تظاهرات همگی نشانه آن است که وضعیت در مناطق اشغالی فلسطین این روزها به‌شدت غیرعادی است. در واقع نتانیاهو نه می‌تواند کودتای تندروها علیه دستگاه قضایی را متوقف کند و نه می‌تواند جلوی دروغگویی خود را بگیرد. او مجبور است هم رضایت همکاران تندرو خود را به‌دست آورد و هم دل معترضان را به‌دست آورد، اما این کار غیرممکن است، چون نه معترضان در برابر تندروها کوتاه می‌آیند و نه تندروها به چیزی کمتر از نابودی دستگاه قضایی راضی می‌شوند. روز چهارشنبه نیز وقتی سارا همسر نتانیاهو به آرایشگاه رفته بود تا مدل موی خود را تغییر دهد، معترضان پشت در آرایشگاه صف کشیدند و علیه او شعار دادند. خود سارا نتانیاهو بعد از این که با اسکورت پلیس توانست از آرایشگاه خارج شود، به رسانه‌ها گفت معترضان به‌دنبال کشتن او بودند و او تا آستانه مرگ رفته بود.
دو بحران همزمان تل‌آویو
روزنامه آمریکایی کانورسیشن «The Conversation» نیز در گزارشی از بحران پیش‌روی نتانیاهو می‌گوید: تل‌آویو با یکی از جدی‌ترین بحران‌های خود مواجه است و چه‌بسا تاکنون این «بزرگ‌ترین آزمون» برای بنیامین نتانیاهو باشد. به نوشته این روزنامه، ابتدا نتانیاهو موفق شد تبلیغ کند که می‌تواند ائتلاف افراطی را کنترل کند، اما اکنون با دو چالش مواجه است: نخست اختلافات عمیقی است که ماهیت «اسرائیل» را تهدید می‌کند و دوم، احتمال تشدید و انفجار درگیری با فلسطینی‌ها است. نویسنده گزارش در ادامه می‌پرسد: آیا نتانیاهو می‌تواند با این چالش‌ها رو‌به‌رو شود؟ سپس در ادامه می‌نویسد که مشخص نیست آیا او می‌تواند یا حتی می‌خواهد راهی برای بازگرداندن اسرائیل به حالت قبلی بیابد یا خیر. به باور این روزنامه آمریکایی، نتانیاهو باید بیش از ایستادگی در مقابل «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی یا «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل، به زنده نگه داشتن دولت خود متعهد باشد. با این حال خشونتی که در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است، ممکن است شروع به ارائه ابتکارات جدید برای دستیابی به سازش در داخل دولت اشغالگر کند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، تاکید دارد که تل‌آویو در سال ۲۰۲۳ دچار چنددستگی شده است و در ورطه اعتراضات داخلی، یورش‌های اسرائیلی‌ها‌، عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها و اصلاحات قضایی گرفتار شده است.
نخست‌وزیر پیشین تل‌آویو: 
وزیر امنیت، خودش تروریست است
با ادامه اختلافات داخلی در تل‌آویو، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو را تروریست خواند.  اولمرت در گفت وگو با رادیو‌الناس گفت: وزیر «بن گویر» یک تروریست است، بنابراین من انتظار داشتم که پلیس روز گذشته علیه تظاهرکنندگان از خشونت استفاده کند.
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی همچنین افزود: من از شه_روندان عرب می‌خواهم که در تظاهرات علیه این حکومت که از سوزاندن و کشتار فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، همان‌طور که در حواره دیدیم، شرکت کنند.
 جنایات صهیونیست‌ها به روایت آمار
از سوی دیگر، مرکز آمار و اطلاعات فلسطین «معطی» در گزارش خود درباره تحولات ماه فوریه کرانه باختری از ثبت ۲۸۹۸ مورد تخلف و حمله نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهروندان فلسطینی خبر داد که به بازداشت و زخمی شدن صدها فلسطینی و شهادت ۳۰ نفر منجر شد. بر اساس گزارش این مرکز، نابلس با ۱۶ شهید بیشترین تعداد شهید را در ماه فوریه به ثبت رساند. همچنین نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست در ماه فوریه، ۱۸۶ مورد از اموال فلسطینی‌ها از جمله مغازه‌های تجاری و تأسیسات کشاورزی را تخریب کردند و ۸۳ مورد را هم مصادره کردند.