kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
به همت دولت سیزدهم

پروژه 100درصد ایرانی فاز 14 پارس جنوبی آماده افتتاح شد

پالایشگاه فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی پس از سال‌ها تاخیر، بالاخره در دولت سیزدهم افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، شرکت نفت و گاز پارس در آستانه افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی اعلام کرد: هم‌اکنون از چهار ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه سه واحد به صورت کامل در حال شیرین‌سازی و تصفیه گاز ترش سکوهای فاز ۱۴ هستند. ردیف چهارم شیرین‌‌سازی نیز در مراحل پایانی تکمیل و دوره پیش راه‌اندازی قرار دارد که در هفته‌های آینده، راه‌اندازی خواهد شد.
براساس توضیحات این شرکت، واحد ۱۰۷ میعانات گازی از دی‌ماه سال گذشته وارد مدار شده و این واحد از الزامات شیرین‌‌سازی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، واحد ۱۱۱ پروپان از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.
فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز در میان فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاکنون ۶۲ میلیارد متر مکعب گاز شیرین تولید کرده است. همچنین تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار با راه‌اندازی این پروژه محقق خواهد شد.
در این توضیحات با اشاره به این‌که در همه فازهای پیشین پارس جنوبی نیز واحد استحصال گوگرد در زمان افتتاح پالایشگاه به دلیل الزامات فرآیندی به صورت کامل راه‌اندازی نشده است، آمده است: در فاز ۱۴ که در میان پالایشگاه‌های پارس جنوبی با بیشترین میزان پیشرفت در آستانه افتتاح قرار دارد، واحد ۱۰۸ هم اینک در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد. در پاییز و زمستان امسال نیز شاهد تزریق ده‌ها میلیارد متر مکعب گاز تولیدی این پروژه به شبکه سراسری بوده‌ایم.
این شرکت در توضیح مراحل تکمیل همه بخش‌های پروژه پالایشگاه فاز ۱۴ تاکید کرده که واحدهای ۱۴۷ و ۱۴۸ شامل مخازن ال‌پی‌جی و کمپرسورهای آن نیز در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد؛ در فازهای پیشین افتتاح شده نیز شاهد فاصله زمانی ۲ تا ۴ سال برای تکمیل و بهره‌برداری از این دو واحد بوده‌ایم. در مجموع، پیشرفت کنونی پالایشگاه فاز ۱۴ بیش از ۹۵ درصد است. هیچ یک از فازهای پارس جنوبی در زمان افتتاح دارای این میزان پیشرفت فیزیکی نبوده و همگی به طور میانگین با ۹۰ درصد پیشرفت افتتاح شده‌اند.
شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که فاز ۱۴ پارس جنوبی همه تکالیف تولیدی خود را عملی کرده است، افزود: همه پروژه‌ها در آستانه افتتاح با پانچ‌هایی همراه بوده که مستلزم رفع آنها توسط پیمانکاران است که به تدریج پس از شروع راه‌اندازی، رفع می‌گردند.
فاز 14 قرار بود سال 98 افتتاح شود اما...
گفتنی است سال 98 و در دولت قبل، مجری وقت طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت 77 درصدی این فاز گازی پیش‌بینی کرده بود تا اوایل سال 1398 فاز 14 پارس جنوبی به طور کامل به بهره‌برداری برسد. اما این اتفاق نه تنها آن سال
رخ نداد بلکه تا پایان دولت روحانی هم این وعده عملی نشد و حالا در دولت سیزدهم قرار است روز پنج‌شنبه با سفر رئیس‌جمهور به بوشهر این فاز 100درصد ساخت ایران به بهره‌برداری برسد.
چندی پیش سخنگوی وزارت صمت گفته بود با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و 200 میلیون دلاری، ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.
امید قالیباف با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و 200 میلیون دلاری انجام شده در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی با طراحی، ساخت و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت آماده بهره‌برداری شده است.