kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

بزرگداشت شاعری که سال 88 طوفان به پا کرد(اخبار ادبی و هنری)

آیین نکوداشت استاد قادر طهماسبی(فرید) شاعر آیینی و انقلابی کشورمان با حضور شاعرانی چون ولی‌الله کلامی زنجانی، سعید حدادیان، محمود اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، علی محمد مودب، ایرج قنبری و علی داوودی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها در کتابخانه عمومی که به نام این شاعر در بوستان پیروزی (شرق تهران) نام‌گذاری شده است، صبح روز سه‌شنبه ۲ اسفند برگزار شد.

محدثی خراسانی ازجمله سخنرانان این مراسم بود که گفت: فرید استراتژیست‌ترین شاعر انقلاب است و توانسته افق‌هایی را بگشاید تا دیگران از راهی که وی گشوده، مسیری را طی کرده‌اند.
وی با اشاره به غزل «کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب نبود» افزود: یکی از اشعاری که برای شاعران راه گشود، همین شعر است که نگاه ما را به حماسه حسینی و شعر آئینی متحول کرد و با این شعر، ذهن جامعه از بیان چرایی به چگونگی توصیف عاشورا رسیدیم.
ولی‌الله کلامی زنجانی، شاعر نامدار آذری نیز در پایان با ذکر خاطره‌ای از فرید گفت: در فتنه ۸۸ ما به دیدار رهبری رفتیم. بعد از ۹ دی سال ۸۸ حضور شعرا در محضر رهبری معنای بیعت داشت. ایمان‌ها به لرزش درآمده بودند. وقتی نوبت به استاد رسید، غزلی خواندند که واقعا درس بزرگی برای شعرای جوان بود. ابتدایش این بود که «هر که در جرگه ما سست بود پیمانش/ عین لطف است اگر خاک کند پنهانش.»
در این برنامه از شناخت‌نامه استاد فرید رونمایی شد.