kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
سخنگوی اقتصادی دولت مطرح کرد

8 پروژه سرمایه‌گذاری در ایران برای کاهش سلطه دلار

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سید احسان خاندوزی دیروز در نشست با خبرنگاران با ارائه گزارش مالی
11 ماهه دولت در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: در این مدت ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل ۹۰ درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.
وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه‌های بودجه نیز در این مدت ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه‌های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.
سخنگوی اقتصادی دولت درباره پرداخت‌های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.
خاندوزی با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه امسال به صفر رسیده گفت: به طور متوسط ماهانه ۱۱ هزار و 500 میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق  سال‌های گذشته شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود. بنابراین، رشد نقدینگی ۴۰ و نیم درصدی سال گذشته به ۳۴ و یک دهم درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه در شش ماهه اول سال سه درصد رشد اقتصادی داشتیم.
خاندوزی با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت ‌گرفته است.
او درباره اقدامات دولت برای کم شدن سلطه دلار در تبادلات تجاری ایران و چین، خبر داد: در حوزه توافقات قطعی ایران و چین، هشت پروژه سرمایه‌گذاری در ایران با جزئیات مورد توافق قرار گرفت که در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود. کاهش سلطه دلار مورد موافقت ایران، چین، روسیه، ترکیه و برخی کشورها قرار دارد و در حال حاضر شاید کمتر از پنج درصد مبادلات ما با این کشورها با یورو و دلار انجام می‌شود.
او درباره عرضه خودرو در بورس توضیح داد: نظر فعلی وزارت صمت، شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است. روش قرعه‌کشی و عرضه رقابتی در بورس کالا هر کدام مزایا و معایبی دارد و سیاست‌گذار باید به تناسب اینکه در چه مقطع زمانی کدام‌یک از این روش‌ها بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت، انتخاب کند.
جنگ ارزی علیه ایران
سخنگوی اقتصادی دولت درباره سیاست‌های جدید ارزی دولت، گفت: بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها در داخل کشور شد. ما شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم که شبکه‌های تلگرامی و کانال‌های قمار بازی و قاچاق ارز عددهایی را ساختند که اساسا با واقعیت‌های صادراتی و وارداتی کشور هیچ تناسب نداشت.
خاندوزی تاکید کرد: دولت نه تنها هیچ چشمداشت و منفعتی در افزایش نرخ ارز ندارد بلکه به دلیل آنکه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را با نرخ نیمایی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد به دنبال حفظ قدرت مردم است و آقای رئیس‌جمهور نیز در این زمینه خواسته است که بانک مرکزی و دولت به بازگشت ثبات در حوزه ارزی کمک کنند.
او، کسری بودجه را عامل افزایش تورم دانست و افزود: در حال حاضر توازن مالی دولت و کاهش کسری مشهود است. یک بسته جدید در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از سودآوری صنایع مصوب شده که در روزهای آینده ابلاغ می‌شود. این تلاش‌ها برای این است که زمینه‌های ثبات بازار تداوم پیدا کند.
سخنگوی اقتصادی دولت درباره عدم تخصیص ارز برای برخی کالاهای وارداتی، تصریح کرد: گزارش ۱۱ ماهه تامین ارز برای واردات حاکی از آن است که ۶۰ میلیارد دلار برای تامین کالاها انجام شده که این رقم بیشتر از سال گذشته است.
فرصت‌سوزی دهه 90
برای اصلاحات اقتصادی
خاندوزی درباره اصلاح شیوه حکمرانی گفت: واقعیت اقتصاد ایران این است که ایرادات ساختاری با سرپوش درآمدهای نفتی دیده نشود. از سال ۱۳۹۱ این ایرادات مکشوف شده است و در دهه ۹۰ فرصت خوبی را برای اصلاح اقتصادی از دست دادیم و به عزم جدی برای جبران عقب‌ماندگی نیازمندیم.
او با بیان اینکه تلاش کردیم موتورهای تورمی را کنترل کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم، افزود: شاهد افزایش ۵۰ درصدی درآمد در این زمینه هستیم. افزایش دستمزدها و یارانه‌ها نیز برای جبران بخشی از شکاف درآمدی انجام شد ولی این اقدامات اصلاً کافی نیست.
سخنگوی اقتصادی دولت درباره خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خرد، اظهار کرد: این موضوع یکی از تصمیمات دشوار بود زیرا باید کنترل ترازنامه بانک‌ها به طور جدی دنبال می‌شد. این کنترل ماهانه انجام می‌شود و بانک‌های متخلف جریمه می‌شوند تا خلق پول کنترل شود. برخی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کردند اما پس از تعیین نرخ تسهیلات، دیگر عدم پرداخت تسهیلات توجیهی ندارد.
کمبود اسکناس در عابربانک‌ها
خاندوزی درباره کمبود اسکناس گفت: گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است. برنامه بانک مرکزی کمک به حل این موضوع است. انتشار انواع اسکناس با حفظ پشتوانه‌ای آن امسال حدود پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از نیمه اسفند اسکناس ایران چک جدید رونمایی خواهد شد. توزیع اسکناس و ایران چک در ۱۰ ماه اول امسال نسبت به سال قبل دو و هشت دهم برابر افزایش یافته است.
زندگی مردم دستخوش سوداگری تعدادی دلال
همچنین خاندوزی در اختتامیه نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد:‌ ما میراث سال‌ها کوتاهی در زمینه مقابله با سوداگری هستیم و در کوتاه‌ترین زمان با لایحه مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه در صدد اصلاح این رویه هستیم.
وی اضافه کرد: باید بار مالیاتی را به سمت بخش غیرمولد اقتصاد ببریم‌ و با مصوبه مجلس راه برای این مسئله باز می‌شود. انواع سوداگری در اقتصاد موجب شده است که زندگی مردم مختل شود و زندگی کل مردم دستخوش سوداگری چند هزار دلال در مسکن، خودرو و ارز شده است، به‌گونه‌ای که حتی عامه مردم را در صف خرید خودرو یا سکه قرار داده‌اند. در کشورهای مهد سرمایه‌داری هم اجازه اخلال در زندگی مردم به دلالان داده نمی‌شود.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: لایحه اصلاح مالیاتی و مالیات بر مجموع درآمدها در دولت تصویب شده و به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود و بنابراین اراده حاکمیت بر مقابله با سوداگری و دلالی وجود دارد.