kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹

بایدن چرا به کیف رفت؟

 

رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه یک‌سالگی جنگ اوکراین دیروز به صورت مخفیانه و با قطار وارد کیف شد و سؤالاتی را درباره انگیزه واقعی این سفر ایجاد کرد.
در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین تردیدها در دو سوی آتلانتیک نسبت به ادامه حمایت‌ها از اوکراین بالا گرفته است. بحران اقتصادی و بحران انرژی در اروپا تردیدها نسبت به تداوم حمایت‌ها را از کیف بالا برده است. در آمریکا نیز حمایت عمومی از تسلیح اوکراین کم شده و علاوه‌بر آن با مسلط شدن جمهوری خواهان بر مجلس نمایندگان، دولت بایدن به راحتی نمی‌تواند کمک‌های سخاوتمندانه خود را روانه اوکراین کند. به نوشته واشنگتن تایمز، در شرایط کنونی وظیفه بایدن تاحدودی متقاعد کردن شهروندان آمریکایی و مردم سایر نقاط جهان برای ایستادگی در کنار اوکراین است، ضمن آنکه باید این مسئله را هم بقبولاند که جنگ به این زودی‌ها تمام نخواهد شد!
روزنامه فایننشال‌تایمز هم به نقل از منابع اگاه اعلام کرده بایدن در سفری اعلام‌نشده، مخفیانه و با قطار وارد اوکراین شده است. همزمان با ورود رئیس‌جمهور آمریکا به پایتخت اوکراین، رسانه‌های اوکراینی از به‌صدادرآمدن آژیر حمله موشکی در شهر کیف و سایر مناطق اوکراین خبر داند. در تصاویر منتشرشده از لحظه ورود بایدن به کیف هم صدای آژیر حمله موشکی شنیده می‌شود. به گزارش مهر برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند مشخص نیست که آیا این آژیر حمله موشکی واقعی است یا اقدامی نمایشی از طرف رئیس‌جمهور اوکراین برای اینکه به رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهد که اوکراین در وضعیت جنگی است.
بایدن که هوش و حواس زیادی ندارد پس از ورود به اوکراین سفرش را «تاریخی» خواند و گفت می‌خواسته حمایت «تزلزل‌ناپذیر»ش از اوکراین را به نمایش بگذارد. شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز ضمن انتقاد از سفر پنهانی بایدن گزارش داده او در اظهاراتی که کنار زلنسکی بیان کرد، گفته بسته کمک جدید شامل تجهیزات نظامی بیشتر از جمله مهمات توپخانه و جاولین‌ها و هویتزرهای بیشتر خواهد بود.  برخی کارشناسان نیز معتقدند این سفر تلاشی بوده برای پوشاندن شکست اجلاس مونیخ که امسال اساسا با هدف همراه کردن کشورهای غیر غربی علیه روسیه تشکیل شده بود.