kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
کیهان بررسی می کند

اهداف و انگیزه‌های آمریکا از انفجار عمدی خط لوله نورد استریم

با اذعان «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی به نقل از منابع آگاه آمریکایی مبنی بر دست داشتن دولت بایدن در انفجار خط لوله «نورد استریم» که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد، این پرونده ابعاد جدیدی پیدا کرده و اهداف آمریکا از وابسته کردن دولت‌های اروپایی به خود و قطع وابستگی آنها از انرژی روسیه بیشتر خود را عیان کرده است. همین‌طور میزان منافع آمریکا از جنگ افروزی بین روسیه و اروپا به خوبی از این اقدام آشکار می‌شود.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
آمریکا همه کشورها را به عنوان مهره‌هایی در خدمت منافع خود می‌بیند و مطلقاً برای رژیمِ حقیقتا مستکبر، دوست و متحد معنا ندارد و هر زمان که بخواهد پشت دوستان خود را خالی کرده و حتی از پشت به آنها خنجر می‌زند. ماجرای انفجار خطوط لوله نورد استریم یک و دو در مهر ماه گذشته به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند. چهارم مهرماه گذشته بود که خبر رسید خطوط لوله نورداستریم ۱و ۲ واقع در بستر دریای بالتیک که وظیفه انتقال حجمی‌ برابر با ۱۱۰‌میلیارد متر‌مکعب گاز از مبدا روسیه به اروپا را برعهده داشتند، منفجر شدند. در پی نشست گاز شدید از هر دو خط لوله انتقال گاز نورد استریم و مختل شدن انتقال گاز روسیه به اروپا، گمانه‌زنی‌ها در فضای سیاسی ـ رسانه‌ای درخصوص عامل اصلی این خرابکاری داغ شد و دو طرف غرب و روسیه بلافاصله همدیگر را به دست داشتن در این انفجارها متهم کردند. 
رسانه‌های غربی اذعان کردند که گستردگی و پیچیدگی عملیات مستلزم دست داشتن یک قدرت بزرگ پشت این انفجارها است. پروژه نورد استریم به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ روسیه در اروپا و به دنبال آن کاهش نفوذ آمریکا و به دلیل کاهش غیرمستقیم هزینه‌های ترانزیت از خط لوله‌های فعلی در مرکز و شرق اروپا، با مخالفت شدید آمریکا و اوکراین و همچنین سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی رو‌به‌رو بود اما آنچه که فرضیه دست داشتن آمریکا در این انفجار‌ها را تأیید کرد توئیت وزیر خارجه پیشین لهستان بود.
«رادک سیکورسکی»، نماینده لهستان در پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین این کشور در توئیتی که مزین به تصویر نشت گاز از خطوط لوله نورد استریم است نوشته بود: «تشکر از ایالات متحده آمریکا». از سوی دیگر طرفداران فرضیه دخالت آمریکا در این خرابکاری فیلمی از جوبایدن که مربوط به پیش از حمله روسیه به اوکراین است را وایرال کرده‌اند که در آن بایدن روسیه را تهدید می‌کند اگر به اوکراین حمله کند خطوط لوله نورد استریم دیگر در کار نخواهد بود. در فیلم یک خبرنگار از بایدن می‌پرسد: ولی کنترل این لوله‌ها در اختیار آلمان است شما چطور می‌خواهید جلوی آن را بگیرید و بایدن با قاطعیت پاسخ می‌دهد: «ما جلوی آن را خواهیم گرفت. ما توان این کار را خواهیم داشت.»
باز در سندی دیگر که فرضیه دخالت آمریکا در این انفجارها را بیشتر تقویت می‌کند؛ «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه این طور افشاگری کرد: «در تاریخ ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد 1401) غواصان نیروی دریایی آمریکا به بهانه رزمایش‌های ائتلاف نظامی ناتو، مواد منفجره‌ای را در خطوط لوله نورد استریم جا‌سازی کردند... این بمب‌ها سه ماه بعد در ۲۶ سپتامبر(4 مهرماه ) با سیگنالی از راه دور توسط شناور سونار منفجر شدند. این شناور توسط یک هواپیمای تجسسی پی۸ نیروی دریایی نروژ در نزدیکی خطوط لوله نورد استریم به زمین‌انداخته شد.... به طور کلی آمریکا پس از چندین ماه برنامه‌ریزی توانست این نقشه را بدون آنکه اثری از خود بر جای بگذارد، به سرانجام برساند... دولت جو بایدن، خطراتی را علیه خطوط لوله نورد استریم ایجاد کرد. او ابتدا از طریق تحریم‌ها و در نهایت با چنین خراب‌کاری مستقیمی به هدف خود رسید. جدای از این مورد، تا زمانی که اروپا برای گاز طبیعی ارزان به این خطوط لوله وابسته بود، واشنگتن می‌ترسید که کشورهایی نظیر آلمان تمایلی به ارسال پول و تسلیحات مورد نیاز اوکراین جهت شکست روسیه نداشته باشند.»
نباید فراموش کرد در حال حاضر آمریکا بیشترین سود را از قطع روابط گازی روسیه و اروپا می‌برد. این کشور گاز را با چند برابر قیمت به متحدان اروپایی می‌فروشد. کار به جایی رسید که صدای رئیس‌جمهور فرانسه درآمد!
واکنش روسیه
پس از این افشاگری «ویاچسلاف ولودین»، رئیس‌دومای روسیه این طور واکنش نشان داد: «حقایق منتشر شده باید مبنای یک تحقیقات بین‌المللی قرار گرفته و بایدن و همدستانش را به پای میز عدالت بکشاند. آمریکا باید به کشورهایی که از این حمله تروریستی آسیب دیده‌اند، خسارت پرداخت کند. «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این باره گفت: «در واقع، مقامات آمریکایی اعتراف می‌کنند که انفجارهایی که در نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ رخ داد، کار آنها بوده. اکنون حتی از صحبت در مورد آن خوشحال هستند.» دیپلمات ارشد روسیه افزود که آمریکا خطوط لوله را خراب کرده تا اتحاد قدرتمندی را که بر پایه منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان ساخته شده بود، نابود کند، زیرا انحصار چندین شرکت آمریکایی را تهدید کرده است.
 اروپا 800 میلیارد یورو یارانه انرژی داده است
انفجار در خطوط نورد استریم به منظور قطع وابستگی انرژی اروپا به روسیه و تصرف بازار تشنه اروپا از سوی آمریکا صورت گرفت اما در عمل اروپایی‌ها را واداشت تا برای عبور از شرایط بحران انرژی و زمستان سخت میلیاردها یورو هزینه کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش‌اندیشکده بلژیکی «بروگل»، مجموع یارانه‌ای که کشورهای اروپایی برای کاهش آثار گرانی انرژی به مصرف کنندگان خانگی و مشاغل پرداخت کرده‌اند نزدیک به ۸۰۰ میلیارد یورو است. به نوشته این‌اندیشکده، از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور 1400)کشورهای اتحادیه اروپا ۶۸۱ میلیارد یورو به بحران انرژی اختصاص داده‌اند. انگلیس نیز ۱۰۳ میلیارد یورو در این زمینه هزینه کرده است.بروگل در ماه نوامبر (اواسط پائیز) پیش‌بینی کرده بود که مجموع یارانه انرژی کشورهای اروپایی به 
۷۰۶ میلیارد یورو برسد.در جدول کمک هزینه انرژی، آلمان با اختصاص ۲۷۰ میلیارد یورو در صدر قرار داشته و پس از آن انگلیس، ایتالیا و فرانسه بیشترین یارانه را به مصرف کنندگان انرژی پرداخت کرده‌اند.از لحاظ سرانه دریافت یارانه انرژی، کشورهای لوکزامبورگ، دانمارک و آلمان در جایگاه نخست تا سوم قرار دارند.به نوشته بروگل، مجموع یارانه پرداختی انرژی کشورهای اروپایی اکنون از صندوق ۷۵۰ میلیارد یورویی کووید اتحادیه اروپا نیز فراتر رفته است.در ادامه این گزارش آمده است: به جای سرکوب بهای انرژی، دولت‌های اروپایی باید سیاست‌های خود را بر اساس حمایت از دو دهک کم درآمد و حمایت مالی از بخش‌های راهبردی اقتصاد اتخاذ کنند. پیش از این «بلومبرگ» خبر از خسارت سنگین اروپا از ناحیه انرژی و در جریان جنگ اوکراین داده و نوشته بود «کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خاطر بحران انرژی تقریباً یک تریلیون دلار خسارت‌دیده‌اند.» این خبرگزاری آمریکایی در ادامه توضیح داده بود که «این تازه آغاز ماجرا است چون افزایش قیمت انرژی در کشورهای اروپایی احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید.»
تظاهرات در آلمان با شعار جنگ را متوقف کنید
آلمان یکی از کشورهایی است که طی یک سال گذشته بیشترین خسارت را از بحران انرژی اروپا متحمل شده است. بر اساس گزارش‌ها علی‌رغم یارانه‌های گسترده‌ای که دولت در بخش انرژی پرداخت کرده است هزاران شرکت ورشکسته شده‌اند.به همین دلیل نیز مردم آلمان روی خوشی به حمایت‌های تسلیحاتی کشورشان از اوکراین نشان نمی‌دهند. 250 هزار آلمانی نیز با امضای طوماری ضمن درخواست از دولت اولاف شولتز صدر اعظم این کشور مبنی بر توقف ارسال تسلیحات نظامی به کیف، مذاکرات سیاسی را بهترین ابزار برای حل و فصل مناقشه اوکراین دانستند. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، این افراد طوماری آنلاین را امضا و اعلام کردند که مذاکره به معنی تسلیم نیست و گفت وگوی سیاسی می‌تواند از کشته شدن صدها هزار نفر از مردم بیگناه در مناقشه اوکراین جلوگیری کند.