وزیر آموزش و پرورش:
یک سوم مدارس کشور استانداردهای لازم را ندارند
وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود اقدامات خوبی که در سطح وزارتخانه انجام شده، اما هنوز یک سوم مدارس کشور، استانداردهای لازم را ندارند و نیاز به بازسازی و تعمیر و برخی نیز نیاز به تخریب دارند.
علیاصغر فانی در حاشیه سفر به استان گلستان افزود: برای تامین بودجه این بخش از کار باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند و بخشی نیز از محل کمکهای مردمی و خیرین مدرسهساز تامین شود.
وی با اشاره به این که توسعه همهجانبه در سال آتی و برنامه ششم توسعه، از اولویتهای جدی وزارت آموزش و پرورش است، افزود: در حوزه کیفیتبخشی به کارها و برنامههای آموزشی، 99 برنامه داریم که از برنامههای اتخاذ شده از 40 راهکار از مجموع 130 راهکار سند چشمانداز آموزشی کشور است که این برنامهها نشان میدهد در حال ورود به اجرای راهکارهای اساسی در وزارتخانه هستیم.فانی درباره ساماندهی معلمان گفت: یکی از سیاستهای ما که از سال قبل در دستور کار قرار گرفت، مسئله ساماندهی نیروی انسانی است که امسال در گام اول آن را تجربه کردیم که در ادامه در بحث توانمندسازی نیروی انسانی اعم از بخشهای اطلاعات و به روز شدن و آموزش و در بحث معیشتی، گامهایی برداشتهایم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به لایحه رتبهبندی معلمین در همین راستا اشاره کرد و یادآور شد: این لایحه بزودی از سوی دولت به مجلس ارائه میشود و ما با شناختی که از نمایندگان داریم، امید داریم این لایحه هر چه سریعتر به تصویب نمایندگان برسد تا اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.
وی درباره مهارتآموزی دانشآموزان اظهار کرد: در این مورد که بیشتر به هنرستانها و دبیرستانهای کار و دانش مربوط میشود، بودجه و اعتبارات خوبی پیشبینی شده و از سوی دیگر در راستای تجهیزات و آموزش، تفاهمنامه همکاری مناسب با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده تا در ارتقاء مهارتآموزی موثر باشد.فانی خاطرنشان کرد: در این راستا امسال 101 پژوهشسرای دانشآموزی در کشور تاسیس خواهد شد و با وجود 300 مرکز، تعداد این پژوهشسراها به 401 باب خواهد رسید که دانشآموزان در این مکانها به کارهای علمی میپردازند.وی از کاهش دانشآموزان در آموزش و پرورش از 19 میلیون نفر به 12 میلیون نفر خبر داد و گفت: به رغم کاهش جمعیت دانشآموزی، امکانات سختافزاری افزایش یافته است. فانی به ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: مهم ترین مسئله ما در آموزش و پرورش نیروی انسانی است و هماکنون به ازای هر 11 و نیم دانشآموز یک نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد که این نسبت، رقم مناسبی نیست.