kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
وزیر جهاد کشاورزی:

کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان تأمین است

 
 
 
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تامین است و هیچ کمبود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سید جواد ساداتی‌نژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به آمارهای موجود، ذخایر کالاهای اساسی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است.
وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید و تامین کالاهای اساسی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان انجام شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
تخفیف ۱۰ تا ۲۵ درصدی۳۴ قلم کالای اساسی
وزیر جهاد کشاورزی همچنین خبر داد که از روز چهارشنبه
12 فروردین طرح «فجر تا فطر» فروشگاه‌های زنجیره‌ای کل کشور شروع شده است.
به گزارش تسنیم، ساداتی‌نژاد ادامه داد: در این طرح 34 قلم کالای اساسی مصرفی با تخفیف 10 تا 25 درصد به مردم ارائه می‌شود.
وی بیان کرد: این طرح موجب کاهش قیمت‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان ماه مبارک رمضان و ایام عید می‌شود؛ سایر فروشگاه‌های کشور نیز با این طرح همراهی داشته باشند تا آرامشی در حوزه بازار ایجاد شود.
وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برخی شرکت‌های تولیدی قیمت کالاهای خود را کاهش دادند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با سود صفر درصد کالاهای اساسی در این طرح مشارکت داشتند.
از سوی دیگر،معاون وزیر جهاد کشاورزی هم دیروز از کافی بودن ذخایر کشور برای تأمین نیازهای مردم در ماه مبارک رمضان و شب عید خبر داد و اظهار کرد: ذخایر در انواع کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، میوه و سایر کالاها به حد کافی است و هیچ نگرانی از بابت تأمین وجود ندارد
افزایش تولیدات کشاورزی
به گزارش فارس، شاهپور علایی‌مقدم، در ادامه عنوان کرد:‌ بخش کشاورزی در یک و نیم سال گذشته و به ویژه در 43 سال گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته با وجود اینکه محدودیت‌هایی مانند گرمایش کره زمین، تغییرات آب و هوایی، مشکلات آب و محدود بودن زمین وجود داشته اما تولیدات از 46 میلیون تن به 125 میلیون تن رسیده است که مهم‌ترین آن بالا رفتن بهره‌وری در بخش کشاورزی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر 14 میلیون هکتار زمین کشت می‌شود و 110 میلیون تن محصول با منشأ گیاهی به عمل می‌آید. علایی‌مقدم ادامه داد: سرانه تولید کشاورزان 30 تن و سرانه امنیت غذای هر ایرانی یک و نیم میلیون تن است در حالی که 7 میلیون
و 200 هزار نفر تبعه خارجی هم در کشور داریم و باید غذای آنها را تأمین کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه طرح الگوی کشت آغاز شده و توفیقات خوبی هم در طی مدت اجرا از ابتدای مهرماه داشته است،‌ گفت:‌ برای تحقق کامل این طرح نیاز به اعتبار 132 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی داریم که بنا است 70 هزار میلیارد تومان به صورت مشوق به کشاورزان و 60 هزار میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات کم‌بهره به آنها پرداخت شود.
این مقام مسئول اعلام کرد:‌ پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با تولید‌کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی در چهار محور برای اجرای طرح الگوی کشت، کاشت یک میلیارد درخت، آبیاری زیرسطحی و کشت قراردادی اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلار را برای استفاده از صندوق توسعه ملی درخواست کرده و خواسته تا مجلس آن را بررسی و موافقت کند.
انتقاد نماینده مجلس از وزارت کشاورزی
از طرفی، ذبیح الله اعظمی ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه وزارت جهاد کشاورزی از آن به عنوان سند الگوی کشت یاد می‌کند، بیشتر شبیه به یک تقویم یا سالنامه زراعی است، اضافه کرد: اکنون در 19 استان کشور کاشت برنج وجود دارد و این در حالی است که باید تنها در دو استان کشت برنج داشته باشیم و سند الگوی کشت در این خصوص از بازدارندگی کافی برخوردار نیست. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به اجرایی کردن سند الگوی کشت نیست، افزود: واقعیت این است که برای اجرای موفق و بی‌نقص سند الگوی کشت باید پنج وزارتخانه شامل جهاد کشاورزی، نیرو، صمت، اقتصاد و امور دارایی و نفت در کنار چهار سازمان مانند منابع طبیعی، محیط زیست، برنامه و بودجه در کنار هم دیگر و به صورت مکمل نقش داشته باشند.
این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از جهاد کشاورزی به‌خاطر امتناع از انتشار سند و برخورد محرمانه با این سند گفت: ما که نماینده مجلس هستیم و چندین بار نیز درخواست کرده‌ایم، هنوز موفق نشده‌ایم به متن نهایی سند الگوی کشت دست پیدا کنیم و آن چیزی که به عنوان سند رونمایی شد را ما هنوز ندیده‌ایم.