مدیر عامل سازمان بنادر خبر داد
رایزنی 4 کشتیرانی بینالمللی برای حضور در بندر شهید رجایی
مدیر عامل سازمان بنادر از رایزنی 4 خط کشتیرانی بینالمللی برای حضور در بندر شهید رجایی خبر داد.
محمد سعیدنژاد در گفتوگو با فارس اظهار داشت: بندر شهید رجایی مهمترین بندر ترمینال کانتینری کشور است، تا پیش از تحریم شرکت تایدواتر از سوی غربیها لاینرهای بزرگ کانتینری اغلب به بندر شهید رجایی میآمدند اما با تحریم تایدواتر این روند متوقف شده بود.
سعیدنژاد ادامه داد: اقدام اخیر سازمان بنادر و دریانوردی در تغییر شرکتهای اپراتوری بندر شهید رجایی موجب بازگشت خطوط کانتینری به این بندر شده است؛ در پنج ماه اخیر چهار خط کشتیرانی بینالمللی بزرگ به نامهای هیوندایی، هانجین، کاسکو و ونهای، نمایندگانی از مدیران منطقهای خود را به بندر شهید رجایی جهت انجام مذاکره و رایزنی به منظور حضور مجدد و برقراری خطوط لاینری خود اعزام داشتهاند که در نتیجه این مذاکرات، خط کشتیرانی ونهای به عنوان اولین لاینر، در تاریخ 31 تیرماه امسال اولین کشتی لاینری خود را با حدود TEU 2500 عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر به بندر شهید رجایی اعزام کرد.
وی اضافه کرد: از این پس این خط کشتیرانی به صورت منظم شناورهای مربوط به خود را در جدول زمانی خطوط لاینری قرار داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: این موضوع نویدبخش حضور و فعالیت مجدد خطوط برتر لاینری به این بندر خواهد بود.
وی ادامه داد: با ایجاد فضای مثبت فعلی، پس از رفع انحصار در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی، شرکتهای متعدد سرمایهگذار داخلی و خارجی متقاضی سرمایهگذاری در زیرساختها و طرحهای توسعهای فاز دو و سه کانتینری بندر شهید رجایی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون، میزان عملیات کانتینری کشور نسبت به سال قبل رشد قابل قبولی داشته است و این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتهای دیگر هم وارد بندر شهید رجایی شدهاند، اضافه کرد: به هر حال ورود دیگر شرکتهای بزرگ کشتیرانی به این بندر کماکان مورد تقاضا است و شرکتهای بزرگ دنبال آن هستند ویندوز (پنجره) بگیرند و وارد این بندر برای تخلیه و بارگیری شوند؛ این رفت و آمد هماکنون به حالت منظم در آمده است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد صف انتظار تخلیه و بارگیری کشتیهای ایرانی و تخلیه و بارگیری خارج از نوبت کشتیهای خارجی، توضیح داد: کشتیرانیهای بزرگ زمان معینی از ما خواستند و در زمان معین خود وارد میشوند، برای کشتیهای ایرانی این زمان معین و مشخص نبود، آنها ابتدا اعلام ورود میکردند و سپس بر اساس نوبت تخلیه و بارگیری داشتند و در بندر پهلو میگرفتند اما اخیرا برای کشتیهای ایرانی هم زمان معین تعریف شد تا آنها هم مشکل توقف و انتظار نداشته باشند.
وی تاکید کرد: با توجه به مجموعه فعالیتهای سازمان بنادر، خطوط کشتیرانی و اپراتورها، ما اساسا در بندر شهید رجایی توقف نداریم و در لنگرگاه کشتی برای بارگیری متوقف نیست.
سعیدنژاد ادامه داد: در یک ماه گذشته توقف در لنگرگاه برای پهلوگیری در شهید رجایی نداشتیم زیرا سرعت عمل در ترمینالهای شماره یک و دو افزایش یافته است، با همکاری اپراتورها، عوامل بندر و مجموعه صاحبان کالا، کمترین توقف کشتیها و سریعترین زمان تخلیه کانتینر در این بندر رقم خورده است.