kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

محقق برجسته و دانشمند اسرائیلی: کار اسرائیل تمام است

 
 
سرويس خارجي-
ناامني و آشفتگي کم سابقه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه تل آویو را حتي خود صهيونيست‌ها نيز مورد اذعان قرار مي دهند. این باریک دانشمند مشهور و برنده جايزه نوبل اسرائیلی گفته مشاهدات او نشان می‌دهد، کار اسرائیل تمام است.
آشفتگي اين روزها در سرزمين‌هاي اشغالي باعث شده تا صداي دانيل كانمن، محقق اسرائيلي-آمريكايي نيز از 
به‌هم ريختگي اوضاع در تل آويو و ديگر مناطق اشغالي بلند شود. کانمن، 89 ساله، روانشناس و نویسنده اي است كه جز نسل‌هاي اوليه متولدين شهر تل‌آویو به شمار مي رود. در زمان تولد كانمن، تل آويو، يك شهرك كارگري و فاقد امكانات بود كه مهاجران صهيونيست به‌دليل ارزاني زمين به طور عمده در آنجا مستقر مي شدند. كانمن سپس در رشته روانشناسی و ریاضیات در دانشگاه بيت المقدس تحصيل كرد و سابقه خدمت در ارتش متجاوز رژيم صهيونيستي هم دارد و سپس با مهاجرت به آمريكا توانست در سال 2002، جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود كند. او اكنون اما به شدت نگران آينده تل آويو است و بوي سقوط به مشام او نيز رسيده است. كانمن به عنوان كسي كه تجربه حضور در ميان نظاميان صهيونيستي را هم دارد، در تازه ترين سخنان خود با هشدار نسبت به قدرت گيري گروه‌هاي تندرو و به شدت افراطي مي گويد: «در برهه فعلی بیش از زمان جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل نگران رژیم صهیونیستی است.» کانمن در سخناني كه خبرگزاري روسي اسپوتنيك آن را منتشر كرده، به مقامات صهيونيست هشدار داده است: «چه اتفاقی افتاده، تل آويو امروز جایی نیست که من در آن بزرگ شدم، این‌جا، جایی نیست که نوه‌های من بخواهند در آن زندگی کنند. وقتی دستگاه اجرایی به دستگاه قضایی نفوذ می‌کند، مسائل سياسي وارد دستگاه قضايي مي شود و بدون شک این پایان كار اسرائيل خواهد بود.» وی تاکید کرد: «اسرائیل امروز به مجارستان و لهستان و در واقع باشگاه دیکتاتورها پيوسته که تظاهر به دموکراتیک بودن می‌کنند، اما در واقع حكومت‌هاي ديكتاتوري هستند.»
هشدار كانمن البته بي جهت هم نيست. اين روزها مناطق اشغالي فلسطين از اختلافات داخلي ميان احزاب و گروه‌هاي سياسي رنج مي برد. تندروها در حال يكه تازي هستند و حتي ميان تندروها نيز اختلاف نظر زياد است. تندروها به رياست نتانياهو مي خواهند نظارت دادگاه عالي بر كنست را از بين ببرند و پس از آن بدون وجود نظارت دادگاه عالي، پرونده‌هاي فساد و رشوه نتانياهو را بي اثر كنند. نتانياهو كه در حال حاضر در حال طي فرايند قضايي است، اميد دارد كه با شركاي افراطي خود بتواند از روند دادگاه و احتمالا زندان نجات پيدا كند. اين دستكاري سيستم قضايي باعث اعتراضات زيادي نيز در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي شده و چهار هفته گذشته هر شنبه، بين 60 تا 110 هزار شهروند ساكن مناطق اشغالي عليه نتانياهو دست به تظاهرات زدند و او را فاشيست و ديكتاتور خواندند.
فلسطين، سرشار از خشم و انتقام
از سوي ديگر، جنايات‌هاي تل آويو عليه فلسطيني‌ها در بدترين شكل ممكن ادامه دارد و اين جنايت‌ها بي ترديد بدون پاسخ نخواهد ماند. دست‌کم 30 فلسطینی از جمله سه کودک در ماه جاری توسط نیروهای صهيونيستي در کرانه باختری به شهادت رسيدند. تعدادی از این جنايت‌ها به صورت ویدئویی ضبط شده است و حداقل یکی از كودكان بدون هیچ دلیلی جان خود را از دست داده است. حتي در اقدامي نادر، ارتش رژيم صهيونيستي هفته گذشته اعتراف کرد که سربازانش احمد حسن کاله 45 ساله را كه پدر پنج فرزند بود، در یک ایست و بازرسی 
نظامی با گلوله به شهادت رساندند. پسر اين مرد، با او در ماشین در راه کار در یک کارگاه ساختمانی بود و شاهد ضرب و شتم وحشیانه پدرش توسط سربازان صهيونيستي قبل از شلیک گلوله از فاصله نزدیک به گردن او بود. به نظر نمي رسد كه فرزند اين پدر، هيچ‌گاه صحنه شهادت پدرش را از ياد ببرد و شايد او در فرصت مناسب به‌دنبال انتقام برآيد. اگر بخواهيم اهميت انتقام در تحولات فلسطين را درك كنيم، كافي‌است بدانيم كه بیست و پنج سال پیش، مردي به‌نام خیری علقم در حال بازگشت به خانه خود بود که توسط یک شهرک نشین صهيونيستي در یکی از خیابان‌های بيت المقدس با ضربات چاقو کشته شد. هفته گذشته، نوه 21 ساله او كه هيچ‌گاه پدربزرگش را هم نديده و هم نام پدربزرگش هم بود، هفت شهرک نشین صهيونيستي را در قدس اشغالی به هلاكت رساند. اين عمليات نشان داد كه قصد انتقام از سوي فلسطيني‌ها هيچ‌گاه از بين نمي رود. حتي اگر چند نسل فاصله ميان آنها وجود داشته باشد.
در واقع آنچه در فلسطين امروزي مي گذرد، پاسخ به ده‌ها سال تجاوز و اشغال است. فلسطيني‌ها انتقام اشغالگري سرزمين‌شان را خواهند گرفت، حتي اگر چند دهه بگذرد. از همين روست كه نسل امروزي فلسطين بيش از گذشتگان خود به‌دنبال سلاح گرم است. يديعوت آحارونوت نيز در گزارشي ماه گذشته هشدار داد كه بسياري از فلسطيني‌ها حتي در شهرهاي شمال فلسطين اشغالي به معامله و خريد و فروش سلاح روي آورده‌اند. به نظر مي رسد كه تلاش فلسطيني‌ها براي در اختيار داشتن سلاح در راستاي همان انتقام گيري نسلي است كه چند دهه است تحت اشغال به سر مي برند و آزادي كامل فلسطين را هدف نهايي خود مي دانند.
زمزمه‌های انتفاضه‌ای دیگر
روي كار آمدن تندروها در تل آويو باعث شده تا بسياري از فلسطيني با بيداري و هوشياري بيشتري به فكر سرنوشت خود باشند و در همين ارتباط نيز روزنامه یدیعوت آحارونوت نسبت به وقوع انتفاضه سوم فلسطین در صورت اجرای عملیات نظامی بزرگ در شهرهای کرانه باختری هشدار داد. 
«رون بن یشای»، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در تحلیلی با عنوان «آزمون بزرگ کابینه اسرائیل» نوشت: «عملیات قدس بدون شک یک عملیات انتقام جویانه در واکنش به عملیات نظامی جنین بود که تشکیلات خودگردان فلسطین آن را کشتار خواند. اسرائیل باید فورا مانع عملیات‌های بیشتری مثل عملیات شهرک یعقوب نبی در قدس و همچنین عملیات‌های انتقام‌جویانه از یهودیان افراطی در قدس شود.» وی گفت: «می‌توان از طریق پر کردن این منطقه از نیروهای اسرائیلی و ممانعت از اجرای عملیات بزرگ نظامی در داخل شهرهای فلسطینی در زمان کنونی این کار را کرد. حوادث جنین و قدس طی دو روز گذشته می‌تواند سطح خشونت شدیدی را که در ماه‌های اخیر به صورت نسبی مهار شده بود به یک انتفاضه واقعی تبدیل کند که فلسطینی‌های زیادی به همراه افراطی‌های یهودی در آن مشارکت داشته باشند.»
همچنين رونان بار، رئیس‌شاباک در جلسه کابینه نسبت به تغییرات ریشه‌ای که وزرای اسرائیلی خواهان اجرای آن در شهر قدس هستند هشدار داد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نيز در این جلسه خواهان منع آمد و شد در اردوگاه شعفاط و مناطق دیگر شهر قدس شد. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز خواهان محاصره شهرک‌های عرب نشین در قدس شد؛ اما رونن بار با این دو درخواست مخالفت کرد و آن را مجازات جمعی خواند. به گفته منابع دستگاه‌های امنیتی معتقدند که اعمال مجازات‌های جمعی بیشتر بر فلسطینی‌ها در قدس منجر به حملات بیشتری علیه اهداف اسرائیلی می‌شود.