kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
سخنگوی دولت در گفت‌و‌گو با المیادین:

اتاق عملیات اصلی آشوب ایران در منطقه نبود؛ فروش نفت رو به افزایش است

 
 
 
بهادری جهرمی گفت: هدف آشوب در ایران متوقف کردن روند پیشرفت کشور بود و ثابت کرد که راه دولت درست است چرا که فروش نفت و تجارت غیرنفتی افزایش یافته و مشکلات در حال حل‌شدن است.
«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت سیزدهم در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد مشکلات کشور در حال حل شدن است و هدف آشوب اخیر دشمن در ایران متوقف کردن روند پیشرفت کشور بود. 
جهرمی در گفت‌وگویی نسبتاً طولانی با شبکه خبری «المیادین» لبنان که دوشنبه‌شب پخش شد، به مسائل مختلفی از جمله آشوب چند ماه اخیر در ایران، مذاکرات هسته‌ای و حل مشکلات کشور پرداخت. 
سخنگوی دولت ضمن اشاره به جمع‌آوری و وجود اسناد مختلف مرتبط با آشوب و اغتشاشات اخیر در ایران، از نقش سرویس‌های جاسوسی چند دولت غربی گفت و با اشاره به روند رو به جلو دولت در حل مشکلات از افزایش تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بعضا تا پنج برابر خبر داد.
جهرمی ضمن اذعان به ضعف‌های رسانه‌ای در کشور تأکید کرد همان‌طور که ایام دفاع مقدس ثابت کرد که ایران نیازمند تقویت خود در عرصه نظامی است، امروز این آشوب و جنگ رسانه‌ای علیه ایران ثابت کرد که کشور نیازمند سرمایه‌گذاری در امر رسانه است.
اهداف پروژه دشمن محقق نشد
جهرمی گفت، دشمن تمام تلاش خود را کرد تا ضمن بهره‌برداری از موقعیت پیش‌آمده، «در ذهن بخشی از مردم و هم در ذهن بخشی از کسانی که اختلاف دیدگاه‌هایی درون کشور دارند یا ناراحتی‌هایی دارند، خطای محاسباتی ایجاد کند... اما نتیجه این طراحی، این شد که علی‌رغم اینکه تمام قوای‌شان را به کار گرفتند، نتوانستند به اهدافی که طراحی کرده بودند برسند». آنها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا مانع پیشرفت بشوند، مانع توسعه و حرکت کشور شوند... البته هدف‌گذاری آنها طبیعتاً در فضاهای آرمانی خودشان به سمت تجزیه‌طلبی همیشه بوده و هست... برای اینکه هم ناآرامی در منطقه ‌ایجاد شود هم قدرت منطقه‌ای ایران کاهش یابد؛ اما خودشان هم می‌دانند این یک هدف آرمانی است که در خواب هم نمی‌توانند آن را ببینند.
اتاق عملیات کجا بود؛ دخالت اروپایی و اسناد آن
جهرمی درباره دخالت کشورهای غربی گفت: «براساس گزارش‌های امنیتی که از پیش از شروع این اغتشاشات تهیه شده، گزارش‌های مستندی ارائه شد، مبنی بر وجود برنامه‌ریزی‌های متمرکز ایالات متحده آمریکا و اسرائیل و سرویس‌های جاسوسی این دو بودند. متاسفانه در این ایام اخیر هم برخی از کشورهای اروپایی، برخی از سرویس‌های جاسوسی‌شان و برخی کشورهای منطقه که همسو با اینها فعالیت می‌کردند، حضور داشتند. همه اینها سرویس جاسوسی‌شان، اتاق مشترکی داشتند با اتاق‌های مشترک عملیاتی. در منطقه اتاق عملیات داشتند ولی اتاق عملیات اصلی در منطقه نبود و طراحی مشترکی انجام می‌دادند. 
جهرمی از اسناد دیگر سخن گفت و بیان کرد: «حتی گزارش‌هایی بعضاً که از داخل کشور گردآوری و برای فراهم کردن مقدمات پروژه بعدی (به خارج ارسال می‌شده)، به دست ماموران امنیتی ما رسیده که اینها مستند هست و همچنین اقداماتی که به‌صورت رباتیک با حمایت بسیاری از کشورها و نیروهای امنیتی و حتی نظامی برخی از کشورها به‌صورت رباتیک در فضای مجازی صورت می‌گرفت.
جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره نقش رئیس‌جمهور فعلی و سابق آمریکا در آشوب‌ها گفت: «اینکه آیا این اتفاقات، مربوط به رئیس‌جمهوری فعلی یا قبلی ایالات متحده است، بنده عرض می‌کنم، خیر، این خط سیاست خارجی ثابت ایالات متحده است که جمهوری اسلامی ایران نباید بتواند در مسیر استقلال خودش حرکت کند اما اینکه این اقدام به‌طور خاص طی یک خط ثابت آمریکا برنامه‌ریزی شده و اینکه در این دولت یا دولت قبل بوده، باید گفت، طبیعتا در این دولت اتفاق افتاده است. 
جمهوری اسلامی از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند
جهرمی به مذاکرات هسته‌ای نیز پرداخت و با بیان اینکه اصلی‌‌ترین هدف آشوب‌ها صرفا امتیازدادن ایران در میز مذاکرات نبود، گفت: «یعنی هدف اصلی این نیست که پای مذاکره ما بتوانیم مثلا امتیازات بیشتری بگیریم؛ وقتی شما کشور را تضعیف می‌کنید، آثار متعددی از او بار می‌شود. یکی از آثار این است که تصور کنی پای میز مذاکره بتوانی امتیازات بیشتری بگیری؛ اما این دولت سیاستش این بوده هرگز در موضع ضعف پای میز مذاکره نمی‌نشیند به همین دلیل خط مسیر خنثی‌‌سازی تحریم‌ها را از ابتدا به پیش گرفته و همیشه هم پیش خواهد برد فارغ از نتیجه مذاکره چه به هر سویی که حرکت کند مسیر خنثی‌‌سازی تحریم‌ها برگرفته خواهد شد چرا که اعتماد به  کسی که زیر میز مذاکره خودش می‌زند و توافق امضاشده را نقض می‌کند، نمی‌توان کرد.
جهرمی در بخشی دیگر از گفت‌وگو گفت: «دشمن دوست دارد به مردم ما القا کند که پیشرفت شما و رشد شما در گرو با تعامل با دنیای غرب است؛ بعد می‌بینند که هنوز مذاکرات در جریان است و به مذاکره قطعی هنوز نرسیده ولی همزمان دستاوردهای شگرفی در داخل کشور دارد صورت می‌گیرد؛ فروش نفت دارد افزایش پیدا می‌کند تجارت غیرنفتی دارد افزایش پیدا می‌کند مسائل و مشکلات دارد یکی یکی به مسیر درمان حرکت می‌کند.