kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

اخبار ویژه

 
 
 
تک‌تیرانداز فلسطینی برجک سیا و پنتاگون را هم زد
تحولات فلسطین اشغالی همزمان سفر مخفیانه رئیس سازمان سیا به تل‌آویو، هرچند که نشانه چراغ سبز آمریکا برای سرکوب و جنایات بیشتر رژیم صهیونیستی بود، در عین حال نشان داد که آمریکا و سرویس جاسوسی آن قادر نیستند نقش مثبتی در مهار بحران فزاینده امنیتی اسرائیل ایفا کنند.
به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا‌، از روز پنج‌شنبه گذشته برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد اسرائیل شده بود. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل افزایش تنش میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، یکی از مهم‌‌ترین موضوع‌های مورد بحث او با مقامات اسرائیلی و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی بود.
ویلیام برنز، رئیس سیا که سفرش در میانه تشدید تنش‌های امنیتی در کرانه باختری و نوار غزه انجام شد، در بخشی از سفر خود به خاورمیانه با احمد فتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز دیدار کرد.
شبکه صهیونیستی «کان» نیز روز جمعه گزارش داد که مدیر سیا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و دیوید بارنه‌ئا، رئیس موساد دیدار و مذاکره کرده است.
سفر‌ ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به اسرائیل و مناطق فلسطینی کمی پیش از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل و کرانه باختری انجام شده است. قرار بوده بلینکن روز دوشنبه در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، الی کوهن، وزیر امور خارجه و دیگر رهبران ارشد اسرائیل دیدار کند. از محورهای گفت‌وگو در این دیدار «اعلام حمایت پایدار آمریکا از امنیت اسرائیل، به‌ویژه در برابر تهدیدات ایران» خواهد بود.
قبل از ورود برنز به منطقه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفری مشابه با مقامات رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار داشت.
در حالی که ویلیام برنز رئیس سیا پنج‌شنبه وارد تل‌آویو شده بود، نظامیان رژیم صهیونیستی مقارن این سفر، به اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن حمله کرده و به‌شدت با نیروهای مقاومت فلسطین درگیر شدند. در پی این حمله 10 فلسطینی از جمله یک زن شهید و ٢٠ نفر مجروح شدند. برخی منابع صهیونیستی ادعا کردند که هدف از این عملیات گسترده، دستگیری یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی بود.
اما آنچه ورق تحولات را برگرداند اقدام شهادت‌طلبانه تک‌تیرانداز فلسطینی بود که توانست در بیت‌ا‌لمقدس با وجود مراقبت‌ها شدید امنیتی، 9 صهیونیست را به هلاکت برساند و دو برابر این تعداد را مجروح کند. پس از وی نیز یک نوجوان سیزده ساله فلسطینی با عملیات استشهادی، دو صهیونیست دیگر را مجروح کرد تا نشان دهد که ناامنی صهیونیست‌ها عمق و گستره متفاوتی یافته و دیگر به غزه یا لبنان محدود نمی‌شود. به عبارت دیگر، در حالی که سازمان‌های امنیتی و نظامی سال‌هاست هراسانند و محاسبه می‌کنند که موشک‌های مقاومت از کدام مناطق به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود، ظرف چند دقیقه به هدف اصابت می‌کند و هر موشک چند صهیونیست را می‌کشد و چند تاسیسات و ساختمان را نابود می‌کند، حالا فقط در عملیات یک تک‌تیرانداز جوان و شجاع فلسطینی در عمق مناطق اشغالی، نزدیک سی صهیونیست تارومار شده‌اند، بی‌آنکه نه از سرویس‌های نظامی امنیتی اسرائیل و نه پنتاگون و سیاکاری برای مهار برآید. این در حالی است که اسرائیل و پنتاگون به تازگی مانور نظامی مشترکی را هم با هیاهوی فراوان برگزار کرده بودند.
بخش دیگر بحران امنیتی تودرتوی اسرائیل، به تصاعد اعتراضات گروه‌ها و احزاب صهیونیست علیه دولت مستعجل نتانیاهو مربوط می‌شود چنانکه در اقدامی کم‌سابقه، تظاهرات صد و پنجاه هزار نفری در تل‌آویو برگزار کرده و خواستار سرنگونی نتانیاهو و دولت وی شدند. پنج دولت اخیر صهیونیست، یک سال هم دوام نیاورده‌اند و سرنوشت بهتری، در انتظار کابینه وصله و پینه‌ای نتانیاهو نیست. این وضعیت موجب تشدید بحرانی به نام «مهاجرت معکوس» شده، چرا که بسیاری از صهیونیست‌های مهاجر به فلسطین اشغالی، کمترین آینده و امنیتی برای خود متصور نیستند.
به هر حال می‌توان گفت تک‌تیرانداز شهید فلسطینی نه‌تنها ده‌ها صهیونیست را به دقت مورد هدف قرار داد، بلکه فراتر از آن، برجک سیا و پنتاگون را هم یک‌جا زد.
 
 
لاتریبون: اقتصاد اروپا با چالش‌های بزرگ رو به رو شده است
اقتصاد اروپا به علت  خطر رکود، تورم بالا، از دست دادن قدرت خرید، افزایش بیکاری، و انقباض پولی، در سال 2023 در معرض آشفتگی قرار دارد.
به گزارش نشریه فرانسوی لاتریبون، درطول چند ماه، اقتصاد اروپا مجموعه شوک‌های استثنایی را پشت سر گذاشت. پس از بحران سرگیجه‌آور بهداشتی و محدودیت‌های مکرر، در سال 2023 منطقه یورو باید با چالش‌های عظیمی روبه رو شود.
در کوتاه‌مدت، ورود سرمای شدید در سراسر این قاره فشار شدیدی بر منابع انرژی آن که با بسته شدن شیرهای گاز روسیه و نقایص سیستم برق متزلزل شده‌اند، وارد می‌کند. در درازمدت، چند برابر شدن رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سال 2022، کشورها را مجبور خواهد کرد که انتقال انرژی خود را تسریع کنند و وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهند. در این شرایط آشفته، اقتصاد قاره کهن برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های لازم برای کربن‌زدایی صنعت خود با مشکل مواجه می‌شود. ادامه جنگ در اوکراین تا سال 2023 این انتقال حیاتی زیست‌محیطی را به تعویق می‌اندازد.
فعالیت اقتصادی در اروپا بسیار بیشتر از ایالات متحده آمریکا در معرض خطر است. طبق آخرین پیش‌بینی‌های کمیسیون اروپا، ممکن است رشد اقتصادی در سال 2023 در منطقه یورو به شدت کاهش یابد و به 0.3 درصد در مقایسه با 3.1 درصد در سال 2022 برسد. رئیس‌تحقیقات اقتصاد کلان در کوفیس توضیح می‌دهد: «در اروپا، ما انتظار کاهش شدید رشد، حتی یک رکود اقتصادی را در سال 2023 داریم. ممکن است دو فصل منفی متوالی با زمستانی مشکل همراه باشد.»
کاهش شدید واردات انرژی، صنعت آلمان را با مشکلات شدیدی روبه‌رو کرده و بسیاری از بخش‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس آخرین آمار کمیسیون اروپا، تولید ناخالص داخلی ممکن است در سال 2023 به منفی 0.6 درصد کاهش یابد.  در ایتالیا وضعیت اقتصادی خیلی بهتر نیست. رشد تولید ناخالص داخلی ممکن است در سال آینده متوقف شود و از 3.8 درصد به 0.3 درصد کاهش یابد. در فرانسه، بانک دو فرانس در آخرین پیش‌بینی‌های زمستانی خود روی رشد تولید ناخالص داخلی فقط 0.3 درصد در سال آینده در مقایسه با 2.6 درصد در سال 2022 حساب می‌کند.
وقوع درگیری در اوکراین نگرانی از تورم پایدار را زنده کرده است. اقتصاددان کوفیس خاطرنشان می‌کند: «در منطقه یورو، تورم در سال 2023 باید 6 درصد در مقاسه با 8.1 درصد در سال 2022 باشد. این تورم در فرانسه و اسپانیا بسیار بالاست و در آلمان و ایتالیا حتی بالاتر است.»
برلین برنامه‌ریزی کرده یک سپر تعرفه‌ای ایجاد کند که هم از خانواده‌ها و هم از مشاغل حمایت می‌کند. سقف قیمت برق باید تا‌آوریل 2024 تمدید شود. طبق گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی، این سقف باید برای 80 درصد مصرف گاز برای خانوارها و 70 درصد برای مشاغل اعمال شود. طبق گزارش بانک دو فرانس، در فرانسه، تشدید سپر تعرفه‌ها می‌تواند باعث افزایش تورم تا 6 درصد شود.
جنگ در اوکراین می‌تواند اتحادیه پولی را از رژیم تورم پایینی که از زمان معرفی یورو در اوایل دهه 2000 به ثبت رسیده است خارج کند. گسترش بحران‌ها در سال‌های اخیر تعداد بازار کار را دگرگون کرده است. پس از پایین‌ترین میزان بیکاری در سال 2022 با 6.8 درصد، میزان بیکاری می‌تواند سال آینده دوباره شروع شود و به 7.2 درصد از جمعیت شاغل اروپا برسد.
اسپانیا باید میزان بیکاری را همچنان بسیار بالاتر از میانگین اروپا تجربه کند. در ایتالیا، میزان بیکاری پیش‌بینی می‌شود از 8.3 درصد به 8.7 درصد افزایش یابد. در فرانسه، آمار اشتغال رو به وخامت است. بانک دو فرانس پیش‌بینی می‌کند که بیکاری از 7.3 درصد در سال 2022 به 7.5 درصد در سال 2023 و سپس 8.2 درصد در سال 2024 برسد.
بازگشت چشمگیر تورم از سال 2021، بحث‌های دستمزد را در سراسر اروپا دوباره مطرح کرده است. شوک انرژی باعث نگرانی بسیاری از اروپایی‌ها شده است. در فرانسه، بانک دو فرانس کاهش قدرت خرید خانوارها را در سال 2023 به میزان 0.4 درصد پس از اولین کاهش در سال 2022 (0.6٪-) پیش‌بینی می‌کند. دستمزدها با سرعت کمتری نسبت به تورم افزایش خواهد یافت.
بانک مرکزی اروپا از افزایش 50 واحدی نرخ بهره در اواسط دسامبر خبر داد. این سرعت در مقایسه با دو افزایش قبلی (75 واحدی در سپتامبر و اکتبر) کندتر است، اما رئیس‌بانک مرکزی اروپا عزم خود را برای ادامه این انقباض نشان داده است.
ادامه این سیاست پولی محدودکننده در طول سال 2023 ضربه شدیدی به رشد بسیاری از کشورهای منطقه یورو خواهد زد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 انقباض پولی کاهش یابد، اما باید حدود 2 درصد باشد. تورم ناشی از مشکل عرضه است اما مشکل تقاضا نیز وجود دارد. اقتصاددان کوفیس هشدار می‌دهد: «با افزایش نرخ‌ها خانواده‌ها و کسب‌وکارها ریسک پرداخت هزینه بالایی دارند.»
 
 
ایران و روسیه، تحریم‌ها را با رمزارز دور می‌زنند
نشریه آمریکایی رمزارز جدید روسیه و ایران را ابتکاری برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی غرب توصیف کرد.
فوربس نوشت: گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ایران و روسیه در تلاش برای دور زدن تحریم‌های تهاجمی اقتصادی‌، در حال مذاکره برای نشر مشترک یک استیبل کوین با پشتوانه طلا برای استفاده در تجارت خارجی هستند.
با گسترش همکاری دو کشور از پهپادهای نظامی به رمزارزها، آیا زمان آن رسیده است که دوباره صحبت از «محور شرارت» به میان بیاید؟ این عبارت، که نخستین‌بار جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در بیست‌ونهم ژانویه ۲۰۰۲ در جریان سخنرانی سالانه خود و کمتر از پنج ماه پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به‌کار برد، در ابتدا به سه کشور ایران، عراق و کره‌شمالی اشاره داشت.
با این حال، سیاستگذاران امروز ایالات متحده آمریکا ممکن است بار دیگر از این عبارت برای اشاره به ایران و روسیه استفاده کنند؛ دو کشوری که آماج تحریم‌های بین‌المللی و آمریکا قرار گرفته‌اند و اینک به کمک هم شتافته‌اند تا از گزند طوفان این تحریم‌ها در امان بمانند.
اکتبر گذشته، زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار دادند، روسیه و ایران که هر دو از تحریم‌های غرب رنج می‌برند و با یک دشمن مشترک در ایالات متحده رودررو هستند، درصدد برآمدند تا راهی برای همکاری نزدیک‌تر با یکدیگر بیابند. 
نیل مک فارکور خبرنگار نیویورک‌تایمز این همکاری رو به رشد را 
«ائتلاف مسکو- تهران» نامید.
به نظر می‌رسد که حالا روسیه به رمزارزها به‌عنوان ابزاری برای تجارت دوجانبه با ایران و راهی برای بازپرداخت بهای این پهپادها نگاه می‌کند. همین ماه ژانویه ۲۰۲۳ میلادی بود که روزنامه ودوموستی گزارش داد بانک مرکزی ایران با همکاری دولت روسیه سعی دارد یک رمزارز جدید به پشتوانه طلا نشر کند تا از آن به‌عنوان شیوه‌ای در داد و ستدهای تجاری با روسیه استفاده کند.
به نوشته ودوموستی این رمزارز که گفته می‌شود استیبل کوین با پشتوانه طلا می‌باشد، به‌جای ارزهای متداول مانند دلار آمریکا، روبل روسیه یا ریال ایران در داد و ستدهای دوجانبه (روسیه و ایران) به‌کارگیری خواهد شد. این رمزارز در منطقه اقتصادی ویژه‌ای در آستراخان عملیاتی خواهد شد که روسیه هم‌اینک در آن محموله‌های دریایی ایران را تخلیه 
می‌کند.
الکس زردن بنیانگذار مؤسسه مشاوره مالی کپیتال پیک استراتجیز درباره علت این مسئله گفت از مناطق اقتصادی ویژه می‌توان برای تامین مالی استفاده کرد. 
دولت‌های این دو کشور سعی دارند از رمزارزها در تجارت خارجی خود بهره بگیرند. ایران اولین سفارش واردات رسمی خود را- بر مبنای رمزارزها- به ارزش ۱۰ میلیون دلار ماه اوت ۲۰۲۲ اعلام کرد. اداره سیاست‌های مالی وزارت دارایی روسیه نیز تایید کرده که این کشور به‌دنبال بهره‌گیری از رمزارز‌ها در تجارت بین‌المللی خود است.
اگرچه روسیه شاید بتواند با استفاده از استیبل کوین جدید با ایران تجارت کند تا به‌طور معناداری از سیستم مالی جهانی و معاملات دلار آمریکا اجتناب کند ولی این استیبل کوین باید (از سوی کشورهای دیگر) به‌طور گسترده‌تر پذیرفته شود.
شاید معدود کشورهایی مایل به پذیرش این استیبل کوین باشند ولی کشورهای دیگر که به‌دنبال تجارت با آمریکا و اروپا هستند، احتمالا این اقدام و شیوه را غیرقانونی خواهند دانست.
روسیه و ایران در مسیر استفاده از رمزارزها برای داد و ستدهای تجاری دوجانبه خود از گزند تحریم‌های گسترده علیه این کشورها در امان نخواهند بود.
اگرچه شاید نقل و انتقال مقادیر زیادی پول (در قالب رمزارزها) با استفاده از فناوری‌های جدید آسان‌تر و سریع‌تر باشد ولی تشدید کنترل‌ها و نظارت‌ها بر مبادلات ارزی مبتنی بر رمزارزها می‌تواند احتمال دور زدن تحریم‌ها را کاهش بدهد.
با وجودی که ما شاهد تلاش چین، روسیه و ایران برای گسترش مبادلات تجاری مبتنی بر واحدهای پولی غیردلاری هستیم ولی حقیقت این است که ما هنوز هم در جهان دلاری‌شده زندگی می‌کنیم.
اگرچه ما نمونه‌های دیگری از به‌کارگیری نظام‌های مالی جایگزین- مثل یوان دیجیتال چین- را برای در امان ماندن از تحریم‌های آمریکا دیده‌ایم ولی پروژه استیبل کوین ایران و روسیه، اولین نمونه از این نوع هماهنگی بین دو رژیم تحریم‌شده و یاغی به‌شمار می‌رود.