kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
با اقدام بانک مرکزی

نرخ بهره بین‌بانکی به بالا‌ترین میزان از مرداد‌ 1401 رسید

 
 
 
نرخ بهره بین‌بانکی در هفته جاری با اقدام بانک مرکزی و با یک‌صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21 و پنج‌صدم درصد رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی این هفته هم نرخ بهره بازار بین بانکی را افزایش داد. نرخ بهره بین‌بانکی در هفته جاری با یک‌صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21 و پنج‌صدم درصد رسید. این دومین هفته متوالی است که نرخ سود بین بانکی افزایش می‌یابد. درواقع نرخی که برای هفته جاری اعلام شده از اواسط مرداد سال جاری تا‌کنون بی‌سابقه بوده و بالا‌ترین نرخ محسوب می‌شود.
در سال جاری بیشترین نرخی که برای سود سپرده بین‌بانکی در نظر گرفته شد 21 و 31 صدم درصد و کمترین آن 20 و 29 صدم درصد بود.
گفتنی است نرخ بازار بین‌بانکی طی شش هفته اخیر به‌طور پیاپی بالاتر از 21 درصد باقی مانده و پیش از آن نیز برای هفته‌های زیادی نزدیک به 21 درصد حفظ شده بود.
درباره نرخ بهره بین‌بانکی، اشاره به این نکته ضروری است که ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی رو‌به‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین‌بانکی گفته می‌شود.
تغییرات نرخ بهره بین‌بانکی یکی از نشانگرهای مهم در اقتصاد است و کاهش یا افزایش آن می‌تواند به تغییر محاسبات و نوسان قیمت در سایر بازارها اثر بگذارد. البته درباره اثرات تغییر این نرخ اختلاف‌نظرهایی به‌ویژه بین فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصاد کلان وجود دارد.
مخالفان و موافقان یک افزایش نرخ
تحلیلگران بورسی معتقدند افزایش نرخ بهره به‌عنوان نشانگر افزایش سود سپرده عمل کرده و باعث حرکت سرمایه‌های ریسک‌گریز از بازار سرمایه به شبکه بانکی و در نتیجه، خروج نقدینگی و افت بورس می‌شود. فعالان بورسی معتقدند یکی از عوامل سقوط بورس در تابستان 99 افزایش مداوم نرخ بهره در بهار آن سال بوده است.
اما در مقابل، کارشناسان اقتصادی، رابطه نرخ بهره و بورس را چندان مستحکم نمی‌دانند و معتقد هستند افزایش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی به کنترل تورم کمک می‌کند؛ همان‌طور که در یک سال اخیر با افزایش تورم جهانی، این سیاست به‌وفور از سوی بانک‌های مرکزی دنیا مورد استفاده قرار گرفت.
کامران ندری؛ کارشناس اقتصادی درباره این موضوع گفت: «افزایش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی از دو جهت به کنترل تورم کمک می‌کند. اولین مورد این است که افزایش سود بین‌بانکی هزینه خلق پول را برای بانک‌ها بالا می‌برد و به این دلیل، عرضه پول در اقتصاد که عامل اصلی صعود تورم است، کم می‌شود.»
او افزود: «از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی موجب افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی می‌شود که این امر مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و آنها به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و... نمی‌روند که این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آنها را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل می‌شود.»