استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
رعایت سکون و بیحرکت بودن در نماز
س) آرام و بدون حرکت بودن بدن هنگام قرائت حمد و سوره و ذکرهای نماز تا چه حدی واجب است؟
ج) بدن نمازگزار هنگام نماز نباید به گونهای حرکت کند که از حالت نمازگزار خارج شود، همچنین هنگام ذکرهای واجب (حمد و سوره، تشهد، ذکر سجده و رکوع و...) نباید بدن حرکت کند و اگر عمداً حرکت کند، نماز باطل میشود و اگر سهوی باشد باید پس از آرام گرفتن بدن، مقداری را که در حال حرکت خوانده، دوباره بخواند؛ ولی حرکت کم دست و انگشتان اشکال ندارد، گرچه احتیاط مستحب است که آنها را هم در حال نماز حرکت ندهد.
ضمناً هنگام گفتن ذکرهای مستحب نماز (غیر از ذکر «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته میشود) نیز، احتیاط واجب آن است که بدن را آرام نگه دارد. البته گفتن ذکر در حال حرکت به قصد ذکر مطلق (نه به قصد ذکر نماز) اشکال ندارد.
عقد موقتِ طولانیمدت
س) اگر عقد موقتی به مدت طولانی (مثلا ۹۹ ساله) منعقد شود، آیا صحیح است و حکم عقد دائم را دارد؟
ج) به طور کلی صحت عقد موقتِ طولانی مدت که عادتا احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد، محل اشکال است.
جهاد تبیین
س) آیا جهاد تبیین و مبارزه با جنگ نرمی که دشمنان اسلام در رسانهها، فضای مجازی و... راهانداختهاند، واجب شرعی است؟
ج) اگر در فضای حقیقی و مجازی و در رسانهها، منکری انجام شده یا معروفی ترک شود، مانند اینکه باورهای دینی و اعتقادات حق را تضعیف کنند یا مقدسات و احکام الهی را تمسخر کرده یا به آن توهین کنند، بر همه کسانی که توانایی تبیین حقایق و دفاع را دارند و میتوانند اثرگذار باشند، واجب کفایی و فوری است که به وظیفه خود عمل کنند.
غسل مس میت و دیه سقط جنین
س) به دلیل مشکل ژنتیکی، جنین دچار کمآبی و بیحرکتی شده و مادر، علی رغم تلاش و هزینه برای حفظ جنین مجبور به سقط آن توسط پزشک متخصص شده است؛ آیا در این صورت
۱- غسل مس میت بر عهدۀ مادر میباشد؟
۲- پدر و مادر، دیه یا تکلیف دیگری بر عهده دارند؟
ج):
۱) اگر جنین حداقل چهار ماه داشته و مرده سقط شده است، غسل مس میت لازم است اما اگر پس از سقط فوت کرده، غسل مس میت لازم نیست.
۲) اگر جنین روح داشته است، بنا بر احتیاط واجب دیه دارد و دیۀ آن بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام داده است و اگر جنین، مرده سقط شده است، دیه ندارد.
تربیت دینی فرزندان
س) آیا تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان، واجب شرعی است؟
ج) رسیدگی به امور تربیتی کودک و حفظ او از مفاسد عقیدتی و اخلاقی و از کارهایی که برای او یا دیگران مفسده یا ضرر قابل توجه دارد، شرعا وظیفه ولیّ کودک است و مادر نیز اگر حضانت کودک را به عهده بگیرد در این مورد مسئولیت شرعی دارد. در صورتی که پدر یا مادر در انجام وظایف شرعی خود نسبت به تربیت کودک کوتاهی کنند گنهکارند.