عضو کمیسیون عمران:
خطوط دریایی قابل تحریم نیست
عضو کمیسیون عمران گفت: راههای ترانزیتی دریایی قابل تحریم نیست و باید مورد توجه قرار گیرد.
مجتبی یوسفی، درخصوص راهاندازی خطوط دریایی به خبرنگار مهر گفت: دیپلماسی دریایی در همه جا برای هر کشوری مزیتهایی دارد با توجه به اینکه خطوط دریایی استراتژی غرب به شرق از ایران عبور خواهد کرد.
وی در ادامه بیان کرد: وقتی دریای عمان، خلیجفارس و هرمز از شرق به غرب است و این کریدورهای جدید بینالمللی قابل تحریم نیست چرا که همه به دنبال هزینه کم و راههای آسان هستند با توجه به اینکه چین در حال حاضر در بندر پاکستان سرمایهگذاری کرده است تا راه صادرات را آسان کند.
ترانزیت ۱۲ روزه به ۳ روزه تبدیل خواهد شد
این عضو کمیسیون در ادامه مثالی برای صادرات زد: چین برای صادرات کالا از دریای سیاه و مدیترانه ۱۲ روز از طریق دریا زمان صرف میکند اگر این صادرات از ایران باشد به طور مثال کالا از چین تا بندر چابهار ۸ ساعت طول میکشد و از چابهار به بندر لاذقیه و شرق اروپا حدود دو روز و نیم طول خواهد کشید در مجموع صادرات کالا از چین به اروپا فقط ۳ روز طول خواهد کشید این سه روز با هزینه کمتر بهتر از ۱۲ روز است بنابراین اقتصاد دریایی میتواند راهی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیز باشد.
یوسفی درخصوص کریدورهای آبی گفت: کریدورهای آبی میتواند اقتصاد ترانزیتی ایران را فعال کند با توجه به اینکه در دولتهای قبل ما اینهاب رو از دست دادهایم و کشورهای دیگر خلیجفارسهاب شدهاند لذا ایران باید با یک برنامهریزی دقیق و تقویت کریدورهای دریایی ایران را به شاهراه ترانزیتی تبدیل کند.
وی در پایان بیان کرد: البته این تقویت را سازمان بنادر باید انجام دهد با توجه به اینکه در حال حاضر مناطق آزاد برای ترانزیت خودکفا عمل میکند در صورتی که اگر قرار بر این باشد که ایران در بخش ترانزیت موفق باشد سازمان بنادر فقط تصمیمگیرنده باشد.
گفتنی است در روزهای گذشته خطوط دریایی ایران به دنبال پیشرفت و همکاری با سایر کشورها بوده است و این پیشرفت از بندر امام به بندر عراق و از بندر چابهار به چین بوده است.