kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

اندر مصائب بی‌پایان سـامـانه«آموزشیار»!

 
 
حدود یک میلیون دانشجو و شصت و هشت هزار مدرس و تعداد زیادی کارشناس و متصدی امور آموزشی و مالی از سامانه آموزشیار استفاده می‌کنند. 
در جایی که تمام تلاش دشمنان در ایجاد نارضایتی و بدبینی به مسائل داخل کشور است، پرداختن به این سیستم و تلاش برای رفع اشکالات متعدد موجود در آن یقینا در رضایتمندی این تعداد و خانواده‌هایشان نقش مهمی ایفا خواهد نمود.
برای کار با این سیستم که از سال 1399 فعال شده و به سیستم یکپارچه دانشگاه آزاد مشهور است، دانشجو یا مدرس لازم است که حتما یک حساب کاربری در یکی از پیام رسان‌های داخلی داشته باشد که فی نفسه نکته‌ای منفی نیست.
قبل از سیستم آموزشیار واحدهاي مختلف از نرم‌افزارهای آموزشی خاص خود بهره مند بودند. 
مثلاً واحد اهواز دارای سیستم آموزشی آفتابگردان بود که بعدها به نام الماس مطرح شد و درگذر زمان تکمیل شده و بسیاری از اشکالات آن برطرف شده بود.
سیستم آموزشیار سیستمی جدای از سیستم‌های آموزشی قبلی واحدهای دانشگاه آزاد است که یکپارچگی از مزیت‌های آن است و برای مسئولین در مشخص کردن واحدهای اخذ شده توسط دانشجویان و پرداخت‌های مالی آنها و در نتیجه درآمد واحدها برای مسئولین ارشد دانشگاه آزاد شفافیت به وجود می‌آورد اما به دلیل اشکالات متعدد برای دانشجویان و اساتید و کارکنان معضلات بسیار زیادی را ایجاد نموده 
است.
به گفته برخی دانشجویان این سیستم در بسیاری از روزها برای دانشجویان در حالت غیرفعال قرار دارد و خصوصاً در موعد انتخاب واحد‌ها اصلاً باز نمی‌شود و دانشجویان مجبورند برای انجام امور آموزشی خود در نیمه‌های شب که احتمالاً آموزشیار خلوت‌تر است و می‌توانند وارد آن شوند، به آن مراجعه نمایند.
بسیاری از اساتید خصوصاً حق التدریس‌ها نه شماره کلاس دارند نه دروس آنها مشخص است و اگر یک ترم کلاس نگیرند و ترم بعد تدریس بگیرند، دوباره باید کد ملی آنها در سامانه تعریف شود که روندی زمانبر است و خالی از اشکال 
نیست. 
یا برخی دروس را برای اساتیدی ثبت می‌کنند که آن اساتید می‌گویند این اصلا رشته و تخصص ما نیست، بدون اینکه فرصتی برای تهیه کتب و مطالعه داشته باشند!
در واقع مشکلات ناشی از برنامه‌ریزی نادرست نیز به مشکلات آموزشیار اضافه شده و سرگردانی دانشجو را مضاعف می‌سازد. 
دانشجویی می‌گفت درحالی که به لحاظ مالی کاملاً تسویه حساب نموده بوده است با این حال برای او در هنگام تسویه حساب ۵ میلیون تومان بدهی در آموزشیار ثبت شده بوده است و اصرار داشتند که باید آن مبلغ را بپردازند که خوشبختانه ایشان از پرداخت‌های مالی خود تصویر و رونوشت گرفته بودند اما با این حال با دوندگی فراوان بدهی ثبت شده برای ایشان صفر شده است!
استاد دیگری می‌گفت که تعداد زیادی از اساتید حق‌التدریس به دلیل عدم مشخص بودن یا اشتباهات آموزشیار در ثبت کردن نام دروس به اسم اساتید و بی‌نظمی‌های فراوان حاصل از آن کلا تدریس در دانشگاه آزاد را 
رها نموده‌اند. 
ایشان می‌گفت به‌علاوه اینکه درآمد اساتید حق التدریس نیز ناچیز بوده و در موعد پرداخت نمی‌شده و مطلع است که برخی اساتید حق‌التدریس حتی برای هزینه رفت و آمد خود به دانشگاه دچار مشکل بوده‌اند!
مدرس دیگری می‌گفت به من اعلام شده بود که درس عملی خاصی به نام شما ثبت شده است و در این باره من را مطمئن کرده بودند اما در تمام ماه آموزشیار برایم باز نشد زیرا در هفته‌های اول آموزشیار قادر به ارسال کد ورود برای تلفن همراهم و نیز کد یک‌بار مصرف برای پیامرسان 
نبود!
در مجموع حذف زودهنگام سیستم‌های اطلاعات مالی(پرداخت‌های دانشجویان) و نیز سیستم‌های آموزشی که در گذر سال‌ها بهبود یافته بودند و عدم استفاده از سیستم‌های قبلی برای تولید سامانه‌ای که صدها هزار نفر از آن بهره می‌برند یا عدم گردآوری تمام امکانات موجود در سیستم‌های پیشین در سیستم جدید و نیز عدم تنظیم یک راهنمای کامل با قابلیت جست‌وجو برای آموزشیار به نظر کاری ناپخته و مایه نارضایتی بوده و 
هست.