kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷

سردرگمی دانشجــویان اروپــایی میان انتخاب «غذا و گرما» یا «ادامه تحصیل»!

 
 
شرایط دانشجویان اروپا بحرانی شده است به طوری که گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از اجبار دانشجویان برای انتخاب بین «غذا و گرما» یا «ادامه تحصیل» است.
دانشجویان در اروپا با فقر دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. دولت‌های اروپایی دهه‌هاست که بُعد اجتماعی سیاست آموزش عالی را نادیده‌ گرفته‌اند. این موضوع سبب کالایی شدن آموزش عالی و وابستگی مالی دانشگاه‌ها به شهریه دانشجویان شده است.
از طرفی سیاست‌های ریاضت اقتصادی در برخی مناطق اروپا اثرات زیان باری بر اقتصاد داشته است. این سیاست‌ها تبعات غیرقابل انکاری هم برای دانشجویان به همراه داشته؛ 
به طوری که در تامین نیازهای اولیه خود به مشکل 
برخورده‌اند. 
این مشکلات‌گریبانگیر همه دانشجویان است، نه فقط دانشجویان کم‌بضاعت یا دارای فرزند.
بسیاری از دولت‌های اروپایی ضرورت ساخت خوابگاه با وجود افزایش جمعیت دانشجویان را نادیده گرفته‌اند. به همین دلیل دانشجویان نمی‌توانند محل مناسبی برای اقامت پیدا کنند و مجبور می‌شوند به خانه‌های دوستان‌ خود رفته یا در اقامت‌های موقت زندگی کنند. 
در برخی کشورهای جنوب اروپا دانشجویان نمی‌توانند از خانه پدری خود نقل مکان کنند. در نتیجه، هزینه‌های حمل‌ونقل دانشجویان بالا رفته و وابستگی آنها به خانواده‌ افزایش یافته است.
وام‌های دانشجویی یا کمک هزینه‌های دانشگاه نمی‌توانند هزینه‌های ماهانه مانند اجاره را پوشش دهند. حتی برخی اصلاحات جدید سبب قطع کمک هزینه‌های دانشجویی در برخی دانشگاه‌ها شده‌ است.
تورم‌های اروپا با جنگ اوکراین و روسیه اوج گرفتند و بسیاری از دولت‌ها نتوانستند راهکاری برای کاهش اثرات آن بر دانشجویان پیدا کنند. 
برخی کشورها مانند اتریش و آلمان کمک‌هایی مالی برای دانشجویان درنظرگرفته‌اند؛ اما در اغلب کشورها هیچ اقدام هدفمندی برای کمک به دانشجویان انجام نشده است.
رسانه‌ها شرایط دانشجویان را بحرانی توصیف کردند با این مضمون که دانشجویان مجبورند بین «گرسنگی و گرم ماندن» یا «یخ زدن و غذا خوردن» یکی را انتخاب کنند. به همین دلیل، بسیاری از دانشجویان به ترک تحصیل فکر می‌کنند.
دولت‌ها در ۲ دهه گذشته مدام بودجه آموزش عالی را کاهش داده‌اند. به همین دلیل، موسسات آموزش عالی به سمت کارآفرینی رفته و سعی کردند درآمدزایی خود را افزایش دهند.
برنامه‌ دانشگاه‌های اروپایی برای زمستان پیش‌رو کاهش دمای وسایل گرمایشی و خاموش‌کردن چراغ‌هاست. برخی دانشگاه‌ها در فرانسه و لهستان هم در معرض تعطیلی هستند. کارشناسان دانشگاهی نگرانند که در صورت تعطیلی دانشگاه‌ها، آینده آموزش دانشجویان چه خواهد شد؟
این کارشناسان معتقدند که باز بودن دانشگاه‌ها و سلف در نگاه کلان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر می‌شود؛ چرا که هزینه‌های دانشجویان برای مصرف انرژی در خانه را کاهش می‌دهد. همچنین پخت غذا با میزان زیاد برای سلف به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و از دانشجویان در شرایط بحران غذا هم حمایت می‌کند.
شرایط اقتصادی، سلامت روان دانشجویان را هم مورد تهدید قرار داده است؛ چرا که دانشجویان مجبورند بخش زیادی از زمان خود را در مشاغلی با حقوق حداقلی برای تامین هزینه‌های زندگی گذرانده و فرصتی برای زندگی دانشجویی ندارند. 
این مشکلات برای دانشجویان بین‌الملل دوچندان است. 
برخی کشورها مانند هلند به دانشجویان توصیه می‌کنند که اگر نتوانستند محلی برای سکونت پیدا کنند، به تحصیل ادامه ندهند؛ چرا که این دانشجویان از سیستم‌های حمایتی ملی هم بهره‌مند نیستند.
بین‌المللی شدن آموزش عالی در اروپا روزهای سختی را می‌گذراند و آموزش رایگان در حال از بین رفتن است. حتی نروژ که همیشه به آموزش با کیفیت و رایگان معروف بوده، هم‌اکنون به دنبال راهکارهایی برای دریافت هزینه از دانشجویان 
است.
به نقل از ایسکانیوز؛ کارشناسان هشدار می‌دهند که فقر حقوق اساسی بشر مانند توانایی زندگی با کرامت، دسترسی به آموزش و حق مشارکت کامل در جامعه را نقض می‌کند. به همین دلیل، مبارزه با فقر دانشجویی وظیفه‌ای عمومی برای کل جامعه است.