kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

خروج از ان پی تی و تهدید به بستن خلیج‌فارس کارت‌های بازدارنده ایران در برابر غربی‌هاست

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم مدیرمسئول نوشت: «ما گرفتار مسائل و سیاست پیچیده‌ای شده‌ایم. این در حالی است که در این مدت تنها ابتکارعمل دستگاه سیاست خارجی کشورمان اعلان مکرر این است که آمریکایی‌ها مخفیانه پیام دیگری می‌فرستند. وزیر محترم خارجه تقریباً هرروز با هر فشار غربی‌ها تنها به گفتن این مسئله بسنده می‌کند؛ توگویی هیچ برنامه دیگری برای رها شدن از این مخمصه وجود ندارد.
 فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس دهم نوشت: «جناب آقای امیرعبداللهیان فرصت تاریخی را از دست داده‌اید و به تعبیر لرها زور ما را به التماس تاق زده‌اید. آن زمان که دست برتر را داشتیم فرصت سوزی کردید اکنون دیگر ژست پیروزمندانه گرفتن و گفتن اینکه آمریکایی‌ها به ما التماس می‌کنند بیشتر اسباب طنزی تلخ است. برادر جان! لطفاً‌پرستیژ کشور را با مواضع حساب‌شده‌تر ازجمله تهدید به خروج از Npt و یا حرف جدی‌تری حفظ کنید. مسائل سیاست خارجی لوث شده و نیازمند بازی پیچیده و تغییر زمین بازی است. با چنین رویکردی گره پیچیده کنونی قابل باز شدن نیست. سابق بر این کارت‌های بازدارنده جمهوری اسلامی در مانورها کارساز بود تهدید به بستن خلیج‌فارس یا بالا بردن غنای اورانیم و... قابل مانور بود اما اکنون فقط حرف‌های تکراری می‌شنویم.»
نکته طنز ماجرا آنجاست که مدعیان اصلاحات در حالی وزیر خارجه دولت سیزدهم را به فرصت‌سوزی متهم و تأکید می‌کنند که «تهدید به بستن خلیج‌فارس»، «بالا بردن غنای اورانیوم» و یا «خروج از Npt» جزو «مواضع حساب‌شده‌تر» و «کارساز» در برابر غربی‌ها است که پیش‌ازاین هر بار چنین موضوعاتی از طرف مدیران حوزه دیپلماسی و رسانه‌های انقلابی مطرح می‌شد، مدعیان اصلاحات با هیاهو و جنجال‌‌سازی در برابر مواضع انقلابی موضع‌گیری کرده و ضمن مهندسی ترس در افکار عمومی (با القای احتمال جنگ شدن) بر تساهل و تسامح در برابر غرب تأکید می‌کردند!
آژانس قطعنامه ضدایرانی صادر کرد
روزنامه اصلاح‌طلب ایران را مقصر شناخت!
روزنامه اعتماد روز گذشته در واکنش به صدور قطعنامه ضدایرانی آژانس انرژی اتمی در گزارشی با عنوان «زورآزمايي، گزينه پرهزينه طرفين»، به طور تلویحی ایران را در این ماجرا مقصر جلوه داد و بدون اشاره به خباثت طرف غربی نوشت: «ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكنون دو بار بر سر يك چارچوب مشخص كاري براي حل اختلاف درباره ادعاي آژانس پيرامون كشف مواد اورانيوم در سه مكان اعلام نشده توافق كردند كه به نتيجه نرسيده است. در همين راستا هياتي از سازمان انرژي اتمي ايران هفته گذشته براي دور جديدي از رايزني با آژانس راهي وين شدند كه به نظر مي‌رسد دستاورد خاصي نداشته است. ايران مي‌گويد پاسخ لازم را به پرسش‌هاي آژانس داده‌اما آژانس اين توضيحات را ناكافي مي‌داند. ايران خواهان مختومه شدن پرونده اختلاف با آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي در گذشته همزمان و همراستا با توافق نهايي براي احياي برجام است، اما اين مذاكرات فعلا در حالت اغما قرار دارد... اگر مذاكرات برجام همچنان در‌ بن‌بست باقي بماند، ايران يا بايد در قالب نقشه‌راه مستقل پرونده اختلاف با آژانس درباره مواد كشف شده اما گزارش نشده (طبق ادعاي آژانس) را حل كرده و مانع از انتقال پرونده از شوراي حكام به شوراي امنيت شود يا با تبعات انتقال آن به شورا روبه‌رو شود.»
گفتنی است صدور قطعنامه ضدایرانی در حالی اتفاق افتاد که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد که دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.
در عین حال مدعیان اصلاحات مانند همیشه در نقش کاتالیزور اقدامات ضدایرانی غربی‌ها فعال شده و در تقسیم کار با بانیان قطعنامه ضدایرانی‌، در تلاشند با مغالطه و دروغ و تمسک به رفتار سیاسی و مزورانه قطعنامه هراسی به زعم خود‌، پذیرش زیاده خواهی طرف غربی را تنها راه ممکن جلوه دهند. 
درحالی است که تصویب این قطعنامه در شورای حکام، یک رفتار تکراری و بی‌ثمر است که حتی در ماه‌های قبل و در دوره‌های گذشته مانند اسفند ۹۹ و در دولت روحانی نیز رقم خورده و هیچ تاثیر اقتصادی، حقوقی و امنیتی علیه ایران نداشته است.
از سوی دیگر بارها رئیس‌جمهور و مقامات جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم بر خطوط قرمز کشورمان تاکید داشته و نشان داده‌اند تحت تاثیر این فضا‌سازی‌ها از حقوق مردم عقب‌نشینی نخواهند کرد.
اگر با غربی‌ها سازش نکنیم، جنگ می‌شود!
روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان «حفظ برجام منوط به همکاری با آژانس است» نوشت: «واقعیت این است که شرایط مناسبی در فضای بین‌المللی نداریم. همه تلاش غربی‌ها برای ادامه مذاکرات برجامی با ایران است که اجازه ندهند ایران به سمت غنی‌‌سازی بیشتری حرکت کند. در حقیقت اگر ایران همکاری خود با آژانس و مذاکراتش را با غربی‌ها اجازه ندهد ممکن است این تحریم‌ها باعث شود که ایران غنی‌‌سازی را بالا ببرد و با بالابردن سطح غنی‌‌سازی ممکن است با واکنش‌های اسرائیل روبه‌رو شویم و آمریکایی‌ها هم قطعاً دنبال اسرائیل را خواهند گرفت و در این صورت ناخواسته به جنگ ویرانگری کشیده خواهیم شد. بنابراین به دلایل گفته‌شده لازم است ایران سراغ حل مشکلات با آژانس باشد.»
آرمان ملی در یادداشت دیگری با اشاره به قطعنامه اخیرالتصویب ضدایرانی آژانس نوشت: «درهرصورت ایران باید واکنش مناسب به این قطعنامه را داشته باشد؛ قطعنامه‌ای که نشان‌دهنده حسن نیت نیست. واکنش‌ها نیز نباید در حد این قطعنامه باشد بلکه در برابر مجموعه رفتارهای غربی‌ها در ماه‌های گذشته باید صورت گیرد اما درعین‌حال واکنش مقتضی باشد و تلاش شود که تخریبی در آنچه تا به امروز حاصل شده به وجود نیاید. ریل‌گذاری که در غرب در حال صورت گرفتن است درنهایت ایران را به سمت سناریو شورای امنیت حرکت خواهد داد که ممکن است پرونده ایران در جلسه بعدی شورای حکام اگر توافقی بین ایران و آژانس صورت نگیرد، به‌سوی شورای امنیت حرکت کند. درعین‌حال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت می‌تواند تنش‌آفرین‌تر باشد. پیش‌ازاین ایران در ارتباط با اتخاذ این موضع پیام و هشدار داده است که می‌تواند عواقب بدی داشته باشد تا آنجا که ایران ممکن است تصمیم بگیرد از ان.پی.تی خارج شود.»