kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
نگاهی به روش‌های جدید دشمن در جنگ علیه انقلاب اسلامی (بخش پایانی)

ضرورت تهاجم در برابر هجمه ترکیبی دشمن


رضا الماسی
اتّفاقاتِ چند هفته اخیر صرفاً یک اغتشاش خیابانی نیست؛ به فرموده رهبر انقلاب، دشمن یک جنگ ترکیبی را شروع کرده و همه‌ امکاناتشان را وارد میدان کرده‌اند. از دستگاه‌های اطّلاعاتی، دستگاه‌های رسانه‌ای و ظرفیّت فضای مجازی‌ گرفته تا استفاده از تجربه‌های میدانی گذشته‌ در سال‌های 78 و 88 و 96 و 98. دشمن همه‌ این ظرفیّت‌ها را در این چند هفته وارد میدان کرد تا بتواند بر ملّت ایران فائق بیاید. اما مردم با حضور حماسی خود به خصوص در سالروز 13 آبان تودهنی محکمی به دشمنان ایران اسلامی زد و آنها را در رسیدن به اهداف شان ناکام گذاشت.
کارِ براندازان جمهوری اسلامی در نبرد با مردم ایران به جایی رسیده که از سر درماندگی به فحاشی روی آورده‌اند. واکنش سرد مردم به فراخوان‌های متعدد برای اعتراض و اعتصاب باعث سرخوردگی سرمایه حداقلی تجزیه‌طلبان خارج نشین شده است.
البته جبهه استکبار به خوبی می‌داند که این نوع حرکت‌های کودکانه، خراشی به پیکره تنومند جمهوری اسلامی وارد نخواهد کرد اما آنها به ایجاد زحمت در مسیر پرشتاب جمهوری اسلامی به سمت اهدافش ولو‌اندک هم راضی‌اند.
بزرگ‌ترین «عملیات تأثیر»
بی‌شک بزرگ‌ترین «عملیات تأثیر» روی کشوری در جهان برای بی‌ثبات‌‌سازی و اغتشاش، از طریق عملیات ترکیبی، همانی بود که در حول اغتشاشات و در دوره پسا اغتشاشات از سوی آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و سعودی صورت گرفت و ناکام ماند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در این باره به رسانه khamenei.ir می‌گوید: «در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینه‌کردن دست رژیم سعودی واضح‌تر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضا‌سازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده و... با هزینه سعودی صورت گرفت.»
او می‌افزاید: «ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت. شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.»
وزیر اطلاعات درباره عوامل اجرایی جنگ شناختی علیه کشورمان اظهار می‌دارد: «این افراد عمدتاً از بین اعضای گروهک‌های مختلف، فرقه‌ها و گروه‌های منحرف عقیدتی و جنسی، برخی ایرانیان ناراضی، بعضی افراد دارای مشکلات و آسیب‌های حاد اجتماعی و خانوادگی انتخاب می‌شوند. سرویس‌های جاسوسی دشمن به‌صورت لحظه‌ا‌ی به «نارسانه‌»های فارسی‌زبان خبر و تصویر می‌دادند و این شبکه‌ها اغتشاشگران را در صحنه هدایت می‌کردند که در لحظه کجا تجمع کنند و چگونه با نیروها درگیر شوند. این اغتشاشات بیش از آن‌که اعتراض مردمی باشد، در فضای مجازی جریان دارد و به همین جهت آن را «بزرگ‌ترین عملیات تأثیرگذاری» می‌نامیم.»
ناکامی‌های سریالی در پروژه ویران‌سازی ایران
به گفته وزیر اطلاعات؛ دشمن برای انفجار در یکی از صنایع هوایی اصفهان برنامه‌ریزی کرده بود که خنثی شد.
حجت‌الاسلام خطیب ادامه می‌دهد: «سرنوشت ما و دیگر کشورهای منطقه مثل سعودی به دلیل همجواری، به هم گره خورده است. هرگونه بی‌ثباتی در کشورهای منطقه تسری‌یابنده است. بی‌تردید، اگر اراده ایران بر مجازات این کشورها باشد، آنها روی ثبات را نخواهند دید. هیچ تضمینی برای تداوم صبر راهبردی جمهوری اسلامی در صورت تداوم دشمنی وجود ندارد. دشمن ‌دنبال «پروژه‌ ویران‌‌سازی» ایران است. دقیقا طبق مدلی که در سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و یمن اجرا کردند.»
وزیر اطلاعات با بیان اینکه؛ آمریکا برخی گروه‌های تروریستی را با شبکه اینترنشنال هماهنگ می‌کرد و عملاً سازمان تروریستی اینترنشنال را شکل داده است، اضافه می‌کند: «طبق آخرین آمار، در اغتشاشات، حدود ۱۰۰ عنصر وابسته به منافقین و بیش از ۱۵۰ عنصر گروهک‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. پیش‌بینی می‌شد که در بازه زمانی اوائل مهر اقداماتی صورت گیرد. گزارش‌های متعددی مبنی بر ارتباط‌گیری افسران اطلاعاتی با گروه‌های مختلف خائنان داخلی در پوشش‌های مختلف داشتیم. قبل از شروع آشوب‌ها به افسران اطلاعاتی بیگانه از جمله مأموران دستگاه فرانسه به صورت مستقیم رسیدیم و تعدادی از آنها را دستگیر کردیم.» خطیب درخصوص نقش برخی شبکه‌های اجتماعی در جنگ ترکیبی می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، نقشی حیاتی در هسته مرکزی نبرد هیبریدی ایفا می‌کنند. پلتفرم‌های ارتباطی مجازی اکنون تبدیل به قسمتی از استراتژی جنگی شده‌اند نه تنها به‌منظور هدایت اغتشاشات و جمع‌آوری اطلاعات، بلکه مهم‌تر از آن با هدف تأثیرگذاری بر اعتقادات مخاطبین.»
راه‌های مقابله با جنگ ترکیبی دشمن
راه‌های مقابله با جنگ ترکیبی دشمن چیست؟ حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی فرد، معاون علمی حوزه بقیه‌الله تهران در پاسخ به این سؤال به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «برای پاسخ به این استفهام‌، ابتدا نظر شما را به آیه شریفه 60 سوره انفال جلب می‌کنم؛ خداوند متعال در این آیه می‌فرماید؛ هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‌]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‌] ديگرى را غیر ايشان -كه شما نمى‌شناسيد و خدا آنان را مى‌شناسد- بترسانيد.»
او توضیح می‌دهد: «این آیه شریفه دستور آمادگی و آماده‌باش همه‌جانبه عموم مسلمانان و آحاد جامعه اسلامی در برابر دشمنان و تهیه هر نوع سلاح، امکانات، وسایل و شیوه‌های تبلیغی حتی شعار و سرود را می‌دهد که رعایت این امر الهی، سبب هراس کفار از نیروی رزمی و تهاجمی مسلمین می‌شود که جنبه بازدارندگی خواهد داشت. در آیه مذکور، واژه
«قوّه» از گستردگی و جامعیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ضمن آنکه، ابزار‌های جنگی و سلاح‌های مدرن در هر عصری را در بر می‌گیرد، بلکه تقویت روحیه و ایمان مجاهدین اسلام و همچنین به کارگیری قدرت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که در مفهوم «قوّه» نهفته است را شامل می‌شود.»
این فعال حوزوی اظهار می‌دارد: «سیره عملی حضرات معصومین و پیامبر اعظم (ص)، حاکی از این مهم است که برای مقابله با دشمن از هیچ فرصتی غافل نمی‌شدند و در تهیه سلاح، نفرات، تقویت روحیه مجاهدان اسلام، انتخاب زمان و مکان مناسب مواجهه با دشمن و به کار بستن هرگونه تاکتیک جنگی، هیچ امر کوچک و بزرگی را از نظر خود دور نمی‌داشتند. به طور مثال‌، پیامبر اکرم(ص)، وقتی با خبر شدند که در یمن اسلحه جدیدی اختراع شده است، شخصی را برای تهیه آن سلاح به یمن فرستادند؛ از ایشان نقل شده است که «با یک تیر، سه نفر به بهشت می‌روند؛ سازنده آن، آماده‌کننده آن و تیرانداز». همچنین در حوادث جنگ احد می‌خوانیم که پیامبر (ص)، در مقابل شعار بت‌پرستان و دشمنان، شعار‌های نافذتر و کوبنده‌تری را برای مقابله با عملیات روانی دشمن به مسلمانان تعلیم دادند؛ از این‌جا دانسته می‌شود که علاوه‌بر توجه به افزایش توانایی‌های فیزیکی و تجهیزات، می‌بایست به مقابله با عملیات روانی و جنگ نرم دشمن علیه مسلمانان، عکس‌العمل بهنگام و شایسته نشان داد. نکته قابل توجه دیگری که این آیه به آن اشاره دارد، این است که مومنین برای ایجاد رعب و وحشت در دل‌های دشمنان‌، باید توان جنگی و رزمی برتر خویش را در برابر آنان به نمایش بگذارند.»
ضرورت تقویت ترکیبی جبهه حق
در جنگ هیبردی و ترکیبی، تجهیز و تقویت جبهه حق را باید در همه ابعاد اطلاعاتی، رسانه‌ای، اجتماعی- فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فراهم آورد و یک دفاع و تهاجم ترکیبی و گسترده را علیه دشمن کلید زد.
محسنی فرد در این باره می‌گوید: «از جمله راهکار‌های مهم مقابله در جنگ ترکیبی عبارت است از:
1- جهاد تبیین و روشنگری؛ این مهم را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک فریضه قطعی و فوری است، می‌توان اصلی‌ترین راهبرد مقابله در جنگ هیبریدی دانست.
2- بالابردن سواد رسانه‌ای؛ می‌توان جنگ پیشرو را جنگ تسخیر ذهن‌ها، روایت‌های دروغین و پژواک‌های پوشالی دانست که رسانه و از جمله فضای مجازی نقش و تاثیر اساسی و عمده‌ای ایفا می‌کند، لذا می‌بایست بر ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای جامعه به ویژه نخبگان اهتمام ورزید.
3- انسجام و وحدت داخلی؛ در این شرایط‌، مطلوب اساسی دشمن، ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و حزبی است لذا حفظ وحدت و اهتمام به اخوت الهی از وظایف اولیه همه آحاد جامعه است.
4- تلاش مضاعف برای خدمت به مردم و رفع مشکلات؛ از جمله راهکار‌های موثر برای مقابله با دشمن در این جنگ، تلاش مضاعف مسئولان اجرایی، اقتصاددانان و نخبگان در پیشبرد امور، خدمت به مردم، رفع مشکلات اقتصادی و انجام پیش‌بینی‌های لازم برای تامین به موقع نیاز‌های کشور است.
5- مقاومت ترکیبی؛ مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن، راه پیروزی و سعادت است و در صورتی که جنگ از حالت بسیط خارج شده و ابعاد متعددی را در بر می‌گیرد، این مقاومت می‌بایست ترکیبی بوده و همه ابعاد اطلاعاتی، فرهنگی- اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی را دربر گیرد.»
این فعال حوزوی در پایان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درخصوص و یژگی‌های جنگ ترکیبی اظهار می‌دارد: «تاکید می‌کنم که می‌بایست از سطح دفاع و مقاومت ترکیبی فراتر رفته و با استعانت از پیشگاه خداوند متعال، در قالب یک «تهاجم ترکیبی» علیه دشمن، مسیر پیشروی انقلاب اسلامی را با قوت امتداد دهیم. در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی، تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به خصوص مسئولان موظف به تلاش هستند.»