kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
یک مسئول بسیج سازندگی اعلام کرد

فعالیت ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور

مسئول مرکز مطالعات و هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی گفت: ۴۲ هزار گروه جهادی داریم که در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند.

«علی ایل‌بیگی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درخصوص اقدامات انجام شده در گروه‌های جهادی توضیح داد: بالغ بر 42 هزار گروه جهادی در کشور وجود دارد. این گروه‌ها آتش به اختیار در استان‌ها فعالیت می‌کنند. اوج فعالیت گروه‌های جهادی در تابستان و عید است که اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان است. گروه‌های جهادی در مشکلات بزرگی نظیر کرونا فعالیت کردند.
وی افزود: در حال حاضر نیز این گروه‌ها در خوی از توابع استان آذربایجان غربی فعال هستند تا بخشی از خسارات زلزله را جبران کنند. شاید امروز کسی چندان به خوی توجه نداشته باشد اما اقدامات مربوط به آواربرداری و باز‌سازی خانه‌ها پیش از فصل سرما در حال انجام است. در حوادث بزرگ برای گروه‌های جهادی قرارگاه تشکیل می‌شود و به صورت مشترک کار انجام می‌شود.
مسئول مرکز هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با بیان اینکه در طول سال دو رزمایش برگزار می‌کنیم، ادامه داد: امسال سه رزمایش بزرگ تا امروز در کشور برگزار شده است.
او ادامه داد: نمایشگاه دستاوردهای 19 روزه و خدمات ارائه شده در پایان رزمایش برگزار خواهد شد و اقداماتی که طی سال انجام شده بود را ارائه می‌کنند. اگر خیری تمایل داشته باشد که در مواردی مانند مدرسه‌سازی و آبرسانی مشارکت داشته باشد می‌تواند در پروژه‌ها مشارکت کند. هم‌اکنون یک گروه جهادی در ارومیه با پول خیرین در حال آبرسانی به یک روستا است.
نحوه ثبت‌نام در گروه‌های جهادی
مسئول مرکز هدایت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با بیان اینکه سامانه‌ای با عنوان اطلس جهادی
«www.atlasjahadi.ir» وجود دارد، افزود: هر فردی تمایل داشته باشد عده‌ای از دوستان خود را جمع کند و یک گروه جهادی تشکیل بدهد، می‌‌تواند در این سامانه ثبت‌نام کند. بنابراین، متناسب با شهرستانی که انتخاب می‌کنند، ناحیه بسیج آن شهرستان با آنها تماس خواهد گرفت.
معطلی لایحه اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس
او با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون بسیج سازندگی در طبقات مجلس خاک می‌خورد، افزود: در قانونی که دو سال است در طبقات مجلس خاک می‌خورد و با وجود تصویب کمیسیون امنیت ملی در نوبت رسیدگی صحن علنی معطل مانده است، قید «می‌تواند» دستگاه‌های اجرایی در واگذاری پروژه‌ها را به «مکلف است» تغییر دادیم. گروه‌های جهادی بعضا خود نیاز به تعریف پروژه دارند چرا که وارد منطقه‌ای می‌شوند و مشاهده می‌کنند که اولویت اول مردم آن منطقه آب یا مدرسه است اما دولت برای آن منطقه پروژه دکل مخابراتی تعیین کرده است.