kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
علی باقری:

عضویت ایران در شانگهای و بریکس نشان‌دهنده نقش‌آفرینی در عرصه جهانی است

علی باقری گفت: امروز ایران در ساحت جهانی در حال فعالیت است و عضویت ایران در شانگهای و زمینه پیوستن به بریکس نشان‌دهنده این است که در عرصه جهانی نقش‌آفرینی می‌کنیم.


«علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه صبح دیروز در همایش قرن 21 و جهان عاری از سلطه آمریکا در دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به اینکه تعامل نظام‌مند بین دانشگاه و عرصه علوم انسانی نیست، گفت: تعاطی و تعامل این دو نهاد موجب ارتقای دانشگاه و ایجاد ارزش افزوده‌ای برای حکمرانی و عرصه اجرا می‌شود و این جلسات بستری واقعی برای نیاز عینی حکمرانی و ایده جدیدی در عرصه مدیریت جامعه است و پایه‌های حکمرانی را براساس اقتضائات و باورها و اصول و ارزش‌های دین و انقلاب ترسیم می‌کند و عقب‌ماندگی ما در علوم انسانی مرهون نبود این سازوکار است.
باقری با بیان اینکه افول سلطه آمریکا را‌ اندیشمندان و صاحب‌نظران مختلفی اذعان دارند و در داخل آمریکا هم بر سر عامل آن اختلاف دارند و جمهوری‌خواه و دموکرات همدیگر را مقصر می‌دانند، گفت: در دو عرصه اصلی وضعیت آمریکا می‌توان در عناصر درون‌زا و محیط بیرونی جست‌وجو کرد. عوامل درونی در بسیاری از شاخص‌ها مسئله قطعی است و از فناوری تا اقتصاد، شاخص‌ها رو به افول است. در طرف مقابل، شاخص‌های کشورهای رقیب در حال افزایش است و در بسیاری از شاخص‌ها، بسیاری از بازیگران مطرح از آمریکا جلو می‌زنند.
باقری با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها استفاده از زورشان بیشتر از قدرتشان است و قدرت این کشور نمی‌تواند هدفش را محقق کند و متوسل به زور می‌شود اما زور وی هم نمی‌تواند اهدافش را محقق کند و در مقابل، بازیگرانی همچون جمهوری اسلامی را می‌بینیم، اظهار داشت: امروز ایران در ساحت جهانی در حال فعالیت است.
عضویت ایران در شانگهای و زمینه پیوستن به بریکس نشان‌دهنده این است که در عرصه جهانی نقش‌آفرینی می‌کنیم. مجموعه‌ای که جمعیت قابل توجهی را در خودش جای داده است، مثلاً چین از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی و روسیه و چین تولیدکنندگان بزرگ انرژی هستند و‌ ایران ظرفیت و اراده و بستر بین‌المللی برای نقش‌آفرینی دارد و این، دستاورد مهم جمهوری اسلامی در این دوران است.
وی افزود: این دو مجموعه می‌توانند نقش ایجابی هم در عرصه سیاسی- اقتصادی و هم نظامی و امنیتی ایفا کنند. آمریکایی‌ها می‌خواستند با اعمال زور به بی‌ثبات‌‌سازی دست بزنند و آن را ترویج کنند اما عضویت جمهوری اسلامی در این دو مجموعه، می‌تواند پیام ثبات‌بخش بدهد که ایران قدرت مؤثر، ثبات‌ساز و پایدار است و نقش مقطعی و موضعی ندارد و ثبات سیاست‌ها این را بر همه ثابت کرده است.