kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

یمن و تراژدی کودکانی که قربانی داروهای تقلبی و قاچاق می‌شوند

 
 
سرويس خارجي-
محاصره و جنگ هشت ساله ائتلاف سعودي عليه مردم يمن باعث شده تا سيستم درماني وبهداشتي در صنعا و ديگر شهرهاي يمن به معنای واقعی کلمه «منهدم» شود.
هشت سال جنگ نابرابر ائتلاف سعودي عليه مردم يمن، بدترين وضعيت درماني وبهداشتي را در اين كشور عربي رقم زده و بسياري از مراكز درماني و بيمارستان‌ها با كمبود شديد اقلام دارويي و تجهيزات پزشكي رو‌به‌رو هستند. اين كمبود دارويي به‌ويژه تاثير حادتري روي كودكان سرطاني يمن گذاشته است. در بيمارستاني در صنعا، حدود 10 تخت را به كودكان سرطاني اختصاص داده‌اند، اما آنها حال و روز خوبي ندارند، چون از دريافت داروي مناسب به‌دليل ادامه شرايط جنگي محروم مانده‌اند. «ميدل ايست آي» در این باره گزارش داده که حداقل 10 کودک يمني مبتلا به سرطان خون به تازگي به دليل استفاده از داروهای آلوده جان خود را از دست داده‌اند. شهروند يمني به‌نام اشرف که فرزندش از سرطان رنج می‌برد، به میدل ایست آی گفت: «من از استفاده فرزندم از دارو بسيار نگرانم، زيرا هيچ داروي مطمئني وجود ندارد.» «محمد الغیلی»، رئیس‌يك بيمارستان در صنعا، تایيد كرد كه مرگ كودكان سرطاني به‌دليل استفاده از داروهاي آلوده بوده كه به‌دليل كميابي از طريق بازارهاي قاچاق تهيه شده بود.
یمنی‌ها اکنون احساس می‌کنند که مصرف دارو براي آنها یک قمار است كه ممكن است زندگي‌شان را از دست بدهند. اشرف مي گويد: «می دانم که داروی قاچاق ممکن است نتایج خوبی نداشته باشد و ممکن است سلامتی فرزندم را بدتر کند، اما من توان سفر به خارج از کشور را ندارم و داروی اصلی آن در بازار داخلی موجود نیست و مجبور به استفاده از داروهاي قاچاق براي فرزندم هستم. گاهی اوقات حتی نمی‌توانم قاچاق را پیدا کنم و باید روزها یا هفته‌ها منتظر بمانم تا از خارج از کشور برسد.»
اشرف، مانند بسیاری دیگر از يمني‌ها گاهی از مسافران مصر به یمن می‌خواهد که برای او دارو بیاورند، اما به ندرت کسی درخواستش را مي پذيرد. بخش بهداشت یمن به دلیل جنگ هشت ساله ائتلاف سعودي ویران شده و بیش از نیمی از امکانات پزشکی این کشور فلج شده است. داروهایی که از بازار ناپدید شده‌اند، جایگزین‌ مناسب ندارند و این امر كار قاچاق دارو را در صنعا و ديگر شهرها رونق بخشيده است.
به‌دليل كارشكني عربستان، در حال حاضر تنها چند پرواز به عدن انجام می‌شود و فرودگاه صنعا به طور جزئی برای پروازهای تجاری محدود از اردن بازگشایی شد. در واقع رياض علي رغم تعهداتش در دوره آتش بس اجازه نداد پروازهاي منظم از صنعا انجام شود و محاصره يمن همچنان ادامه دارد.
در همین حال، بسياري از شرکت‌های دارو‌سازی از ارسال محصولات خود به یمن امتناع می‌ورزند زیرا نمی‌توانند تضمین کنند که داروها در دما و شرايط مناسب استفاده می‌شود. مرگ کودکان يمني به‌دليل استفاده از داروهاي آلوده باعث خشم در رسانه‌های اجتماعی علیه متجاوزان شده و دولت صنعا بارها خواستار پايان محاصره يمن توسط عربستان شده است، اما به نظر مي رسد كه رياض تمايلي براي پايان دادن به محاصره يمن ندارد. با وجود آمار وحشتناك مرگ كودكان بر اثر استفاده از داروهاي آلوده در شرايط محاصره توسط عربستان سعودي، سازمان‌هاي بين‌المللي مانند سازمان ملل مي بايست عربستان و امارات را به‌دليل جنگ عليه يمن به جنايت جنگي متهم كنند، اما بعيد است كه صداي كودكان يمني در سازمان ملل خريداري داشته باشد.