6 قطار روسیه هر هفته به بندر شهید رجایی رفت و آمد میکند
به گزارش خبرگزاری فارس رستم قاسمی، دیروز در حاشیه مراسم تجلیل از دستاندرکاران اربعین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری و متخصصان ما به حدی از توانمندی رسیدهاند که در تعمیر هواپیماهای کشورهای خارجی ورود کردهاند.
وی افزود: در ۴۰ سال اخیر تحریمهای صنعت حملونقل هوایی ما را رشد داد و در حال حاضر تعمیر هواپیمایی کشورهای خارجی را هم انجام میدهیم. همین امروز چند فروند هواپیمای کشورهای خارجی برای تعمیر در مهرآباد داریم.
وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت ترانزیت با کشورهای همسایه گفت: نشست هشت کشور همسایه آسیای میانه به اضافه روسیه در سطح وزرا در موضوع ترانزیت را چند روز پیش برگزار کردیم. طی شش ماهه اول امسال در ترانزیت جادهای
180 درصد و ریلی 300 درصد رشد داشتیم. همچنین تا پیش از این قطار روسیه به بندر شهید رجایی نیامده بود اما در حال حاضر و با رونق گرفتن کریدور شمال- جنوب، هفتهای شش قطار روسی از مسکو به سمت بندر شهید رجایی رفت و آمد میکند و به ایستگاه آنجا وارد میشود.
قاسمی درباره خط آهن رشت- آستارا خبر داد: با توجه به جلسه رئیسجمهور روسیه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و اشاره به کریدور رشت- آستارا حدود دو هفته پیش در اینباره جلسهای در باکو داشتیم. برنامه زمانبندی شده برای کریدور ریلی آستارا داریم. به روسها هم اطلاع دادیم که اگر مایل هستند در کریدور رشت- آستارا حضور یابند و سرمایهگذاری کنند. این کریدور برای ما مهم است و در همین راستا ساخت ۱۰ کیلومتر از یک سر خط و ۱۰ کیلومتر از سر دیگر را شروع کردهایم.
برقراری خط کشتیرانی مسافری
در ایام جام جهانی
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع جام جهانی با قطر مراودات مناسبی داریم، گفت: 10 روز پیش جلسهای با وزیر حملونقل قطر در ایران داشتیم که از وزارتخانه گردشگری هم حضور داشتند. برنامهریزی شد که ایستگاههای گردشگری ایرانی در قطر ایجاد شود.
قاسمی با بیان اینکه هزینههای جام جهانی بسیار بالاست، افزود: فقط یک لندینگ (نشستن) هواپیما ۱۰ هزار دلار هزینه دارد اما طی هماهنگی با قطر، نشستن هواپیمای ایران در قطر رایگان است. همچنین تلاش کردهایم کشتیرانی پرسرعت از بوشهر و کیش هم برقرار شود تا متقاضیان بتوانند صبح به قطر بروند و بعدازظهر به بوشهر و کیش برگردند.
او با اشاره به کاهش تصادفات رانندگی در ایام اربعین، ادامه داد: بخش راداری وزارت راه و شهرسازی از چند ماه پیش فعالیت خود را در موضوع رصد محورها آغاز کرد که موجب کاهش آمار تصادفات در سفرهای اربعین شد.
کاهش هزینه ورود کامیونهای ایرانی
به ترکمنستان
همچنین جواد هدایتی؛ مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم با تشریح جزئیات توافق ایران و ترکمنستان برای تسهیل تردد کامیونهای ایرانی از خاک این کشور، اظهار کرد: هزینههایی که کشور ترکمنستان از ناوگان ایرانی دریافت میکرد، چند مُدل بود.
وی افزود: یکی از هزینهها مربوط به ورود بود. در هر بار ورود کامیونهای ایرانی به ترکمنستان حدود 260 دلار از رانندگان دریافت میشد. علاوهبر این ترکمنستان هزینههای بیمه، واکسیناسیون، تست کرونا، باسکول و... نیز از رانندگان (حدود 250 دلار) اخذ میکرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری یادآور شد: هزینه اصلی که در بحث ترانزیت دریافت میشد مربوط به پیمایش ناوگان بود. بر این اساس بهازای هر کیلومتر تردد ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان یک و نیم دلار دریافت میشد. بهعنوان مثال اگر میخواستیم به ازبکستان برویم که حدود
600 کیلومتر است باید برای رفت و برگشت
1800 دلار پرداخت میکردیم.
هدایتی افزود: در مجموع با احتساب حدود 500 دلار ورودی و هزینههای دیگر، کامیون ایرانی برای تردد از خاک ترکمنستان باید بین
2500 تا سه هزار دلار پرداخت میکرد. این هزینهها خیلی سنگین بود. با پیگیریهای دولت سیزدهم و تحول دیپلماسی حملونقل، یک و نیم دلار بهازای پیمایش هر کیلومتر حذف شده است، یعنی حدود 1800 دلار برای مسیری مانند ازبکستان که باید از خاک ترکمنستان عبور کنیم، کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه هزینههای دیگر نیز کاهش یافته است، ادامه داد: 260 دلار هزینه ورودی به 150 دلار کاهش یافته است. به این ترتیب بنبست ایجاد شده در ایام کرونا، از بین خواهد رفت و ترانزیت بیشتر میشود.