kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
وزیر دفاع اوکراین:

این جنگ به ما آموخت نباید به غرب اعتماد و به وعده‌هایش دل‌خوش می‌کردیم

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید کشورش در جریان جنگ با روسیه آموخت که دیگر به متحدان غربی خود اعتماد نداشته باشد و به وعده‌های آنها دل خوش نکند.

 

سرویس خارجی-

نظریه پردازان برجسته «رئالیسم» در روابط بین‌الملل، بر این باورند، درس بزرگی که از تاریخ روابط بین‌الملل می‌توان فرا گرفت این است که دولت‌ها هیچ گاه نباید امنیت و استقلال خود را به سایر دولت‌ها گره بزنند چرا که در زمان بحران غیر از توان نظامی خود به هیچ وجه نمی‌توان روی متحدین هر چند نزدیک خود حساب کرد. جنگ اوکراین مهر تأییدی بود بر این آموزه رئالیسم. چرا که از یک سو اوکراین زیر حملات گسترده روسیه قرار دارد و متحدین غربی کیف هیچ کاری جز ارسال تسلیحات به این کشور و حمایت سیاسی انجام نمی‌دهند [که این روزها گفته می‌شود حمایت‌های تسلیحاتی نیز کاهش یافته است.] همین چند روز پیش بود که یکی از اساتید دانشگاه در آمریکا اعلام کرد «دولت بایدن هیچ مشکلی با این مسئله ندارد که همه اوکراینی‌ها یکی یکی و تا آخرین نفر در جنگ با روسیه کشته شوند.»
از سوی دیگر اروپا خود نیز زیر شدیدترین بحران انرژی و اقتصادی قرار دارد و آمریکا متحد سنتی این قاره هم تاکنون غیر از لفاظی نتوانسته هیچ کمکی به مدیریت بحران انرژی کند. بلکه با اقدامات خود مثل تعیین سقت قیمت برای نفت و گاز روسیه بیشتر به شعله‌ور شدن این بحران کمک کرده است.
«اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین احتمالا با مشاهده وضعی که در خطوط بالا تشریح شد، روز دوشنبه گفت که کشورش در جریان جنگ با روسیه آموخت که دیگر به متحدان غربی خود اعتماد نداشته باشد و به وعده‌های آنها دل خوش نکند. رزنیکوف در یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت که کیف اخیراً آموخته به وعده‌های شرکای غربی در پشت صحنه اعتماد نکند، بنابراین، مقامات اوکراینی برای برقراری صلح در کشور، آماده امضای یک سند چندجانبه با تضمین‌های امنیتی ویژه هستند: «ما چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم، از جمله اینکه به تلاش‌های مختلف برای کمک به ما جهت دستیابی به صلح در اوکراین اعتماد نکنیم. متأسفانه، در سال ۲۰۱۴ چنین اقداماتی توسط متحدان ما انجام شد، اما ابزارها و توافق‌هایی که قبلا وجود داشت، مفید نبود.»
کاش تفاهمنامه بوداپست را امضاء نمی‌کردیم
به گزارش فارس وزیر دفاع اوکراین، نمونه واضح این اقدامات را، «تفاهم‌نامه بوداپست» دانست که کیف را از رتبه سوم دارنده قدرت اتمی نظامی در جهان، پایین کشید و برای امنیت این کشور زیان‌بار بود. به نوشته ریانووستی، رزنیکوف با بیان اینکه «اکنون کیف دیگر به هیچ مذاکره و پروتکل‌های غیررسمی اعتماد ندارد» تصریح کرد: «فقط به شرطی این اعتماد باز می‌گردد که معماری جدید امنیتی جهان با تضمین‌های آشکار برای اوکراین، از طرف شرکای مورد اعتماد ما ایجاد گردد.»
تبدیل بحران انرژی به بحران غذا
همزمان اخبار و گزارش‌ها از تشدید بحران انرژی و سرایت آن به امنیت جهانی غذایی نیز حکایت دارد. بحران انرژی در اروپا که از زمان آغاز تحریم گاز روسیه توسط غرب روزبه‌روز گسترده‌تر شده و ابعاد بیشتری را در بر گرفته‌، اکنون به بزرگ‌ترین تهدید صنعت تولید مواد غذایی تبدیل شده است که می‌تواند جهان را در معرض «بحران غذا» قرار دهد. پایگاه خبری «اویل پرایس» در این زمینه نوشته: «نزدیک به ۷۰ درصد بهای کودهای شیمیایی را بهای گاز طبیعی تعیین می‌کند. بنابراین با بالارفتن قیمت انرژی هزینه‌ تولید و انتقال مواد غذایی نیز رو به افزایش است. از طرفی دیگر، طولانی شدن جنگ اوکراین و روسیه، امنیت صادرات غلات اوکراین را که از منابع مهم بازار جهانی محسوب می‌شود، تهدید می‌کند. بحران انرژی در واقع بحران همه چیز است. در جهانی که با تقریب خوبی می‌توان گفت همه صنایع به انرژی وابسته‌اند، تورم غیرقابل کنترل کنونی به نوعی اجتناب ناپذیر عنوان می‌شود. اگرچه در حال حاضر دولت‌ها از هر ابزاری که در اختیار دارند برای مهار تورم استفاده می‌کنند اما واقعیت این است: در شرایط بحران غذا، در زمینه برنامه‌های کنترلی دست دولت‌ها تا حدودی بسته‌ است. ماه‌ها است که کارشناسان صنایع کشاورزی در این باره هشدار می‌دهند. آنها با تشریح وضعیت وابستگی بهای کودهای شیمیایی به عنوان یکی از پایه‌های کشاورزی صنعتی به بهای گاز طبیعی، تاکید دارند که در شرایط حاضر، تولید مواد غذایی برای سال آینده به طور جدی در خطر است.»
بین غذا و گرما باید یکی را انتخاب کنیم
به گزارش ایرنا «اویل پرایس» می‌افزاید: «در شرایطی که با تحریم مسکو، اروپا درصدد است واردات گاز از روسیه را تا پایان سال جاری میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۱) متوقف کند و همچنین با کاهش شدید صادرات گاز طبیعی از روسیه، بهای آن سر به فلک کشیده و به کاهش ۷۰ درصدی تولید کود شیمیایی در اروپا منجر شده است. در حقیقت تولید کودهای صنعتی بر ۴۰ تا ۶۰ درصد مواد غذایی تولیدی در جهان اثرگذار است. مگر اینکه شما غذای مصرفیتان را بدون استفاده از کودهای شیمیایی رشد دهید، با درصد بالایی از اطمینان می‌توان گفت که سبد غذایی شما نیز به تولید کودهای صنعتی وابسته است. مطابق آنچه معمول تصور می‌شود، در شرایط بحرانی، فقیرترین کشورها آسیب‌پذیرترین‌ها هستند. همان‌گونه که در طول این تابستان زمانی که تامین غلات محدود شده بود کشورهای آفریقایی بیشترین فشار را متحمل شدند. بنابراین در وضعیت بحران غذا نیز می‌توان نتیجه گرفت، به مردم آفریقا، مکزیک و به طور کل کشورهای در حال توسعه با وابستگی به واردات بخش کشاورزی ضربه سنگین‌تری وارد خواهد شد....شرایط به گونه‌ای است که رهبران اروپا باید میان گرمایش و تولید موادغذایی انتخاب کنند و به نظر می‌آیند آنها گرما را برگزیده‌اند.»
 خطر در کمین صنعت آلمان
در آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا نیز تاثیرات بحران انرژی روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، به گزارش فارس، هفته نامه انگلیسی «اکونومیست» به نقل از انجمن صنعت آلمان (BDI) گزارش داده، در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالشی که بخش صنعتی آلمان با آن مواجه است افزایش هزینه‌های انرژی است. «زیگفرید راسورم»، رئیس‌انجمن صنعت آلمان گفته: «اصل صنعت ما در معرض تهدید قرار دارد... این وضعیت برای بسیاری از کسب و کارها سم است.» بنا بر اعلام این انجمن، قیمت برق برای سال آینده 15 برابر و قیمت گاز 10 برابر شده است. صنعت آلمان که در ماه جولای (تیر) مجبور به کاهش ظرفیت‌های تولید شده، بر اساس گزارش‌ها 21 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2021 گاز مصرف کرده است. بر اساس این گزارش شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر از شرکت‌های بزرگ با مشکل مواجه هستند؛ حدود 25 درصد شرکت‌هایی که کمتر از هزار نفر کارمند دارند، مجبور به لغو یا کاهش سفارش‌های خود شده‌اند یا اینکه در حال برنامه‌ریزی برای انجام این کار هستند اما در مقابل 11 درصد شرکت‌های با بیش از هزار کارمند این وضعیت را دارند.
بی‌سابقه از جنگ جهانی دوم تا کنون
این گزارش می‌افزاید: «با توجه به افزایش شدید هزینه برق و گاز مورد نیاز برای گرمایش اجاق‌ها و راه‌اندازی دستگاه‌های تولید خمیر نان، تقریبا 10 هزار تولیدکننده نان در آلمان با مشکلاتی مواجه‌اند که هرگز مانند آن در آلمان پس از جنگ جهانی سابقه نداشته است. نظرسنجی انجمن صنعت آلمان از 600 شرکت نه چندان بزرگ نشان داد که از هر 10 شرکت، یکی به علت هزینه‌های بالای ورودی، تولید را قطع کرده یا کاهش داده است.»
 طولانی‌ترین روند کاهشی ارزش دلار
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده ارزش دلار بیشترین کاهش را در یک سال گذشته داشته و این در حالی است که سهام‌های جهان برای پنجمین روز متوالی دیروز(سه‌شنبه) روندی صعودی را طی کرده است: «کاهش ارزش دلار همزمان با انتشار گزارش تورم در آمریکا بروز کرده است. انتظار می‌رود تورم در آمریکا با افزایش شدید قیمت‌ها در نهایت افزایش یابد. افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در هفته گذشته و کاهش قیمت بنزین به یورو کمک کرد تا ارزش آن افزایش یابد.
خطر یخ زدگی مردم انگلیس
در خبری دیگر سرویس سلامت دولت انگلیس هشدار داد با خطر مرگ ناشی از سرمازدگی در زمستان روبه‌رو هستیم. نشریه انگلیسی ایندیپندنت در این زمینه نوشت: «به نظر می‌آید یک بیمارستان در شهر‌هاروگیت و یک مرکز درمانی در شهر لیدز، از اولین مراکزی باشند که گرمخانه‌هایی را ایجاد کنند.». بر اساس این گزارش قرار است در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فضاهایی برای گرم شدن در اختیار مردم قرار گیرد. این درحالی است که رئیس‌سرویس سلامت ملی انگلیس پیشتر نیز نسبت به خطر جانی که فقدان سیستم‌های گرمایشی در زمستان مردم را تهدید می‌کند، هشدار داده بود. خبرگزاری بلومبرگ نیز در یادداشتی تاکید کرد، رهبران اتحادیه اروپا باید با مردم خود صادق باشند و بگویند که گذراندن زمستان آینده بدون گاز روسیه دشوار است.