kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

اخبار ویژه

تعهدات آمریکا ضمانت ندارد اما توافق کنید(!)
یک روزنامه غربگرا می‌گوید هیچ یک از تعهدات طرف آمریکایی ضمانت اجرایی ندارد اما در هر صورت باید برای توافق خوشحال بود و جشن گرفت(!)
روزنامه «جمهوری اسلامی» که مدیریت آن متهم به عنوان دزدی و غش در معامله با مخاطبان است،‌ در تحلیلی نوشت: «روند کاهشی نرخ سکه و ارز در روز‌های اخیر و احساس نشاط روحی به وجود آمده در عموم مردم کشورمان بعد از انتشار اخبار مثبت درباره توافق برجامی که منجر به رفع تحریم‌ها خواهد شد، روشن‌ترین نشانه هستند برای دولتمردان جمهوری اسلامی که نشان می‌دهند معطل نگهداشتن مذاکرات برجامی به صلاح نیست.
آنچه این روز‌ها در افکار عمومی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم مشاهده می‌شود و جستجو‌های کم‌سابقه‌ای که مردم به صورت لحظه به لحظه برای به دست آوردن اخبار مربوط به نتیجه مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها می‌کنند، چند نکته برجسته و قابل تأمل را به مسئولین یادآور می‌شود که توجه به آن‌ها مقتضای حکمرانی مردم مدارانه است. بزرگ‌ترین سرمایه هر نظام حکومتی، پشتوانه مردمی آنست. این پشتوانه فقط هنگامی وجود خواهد داشت که حکمرانان به افکار و تمایلات مشروع مردم توجه و اعتنا کنند و از پذیرفتن آن گریزان نباشند. حکمرانی صحیح این نیست که هرچه دولتمردان می‌خواهند انجام بدهند و از مردم انتظار انقیاد و تأیید داشته باشند. آن‌ها وکیل مردم هستند و هیچ وکیلی حق ندارد برخلاف نظر موکل خود عمل کند.
نویسنده می‌افزاید: واقعیت مؤثر بودن تحریم در بحران اقتصادی کشور، نکته مهم دیگری است که اکنون هیچ مسئولی از مجموعه حکمرانی کشور درصدد انکار آن برنمی‌آید. هرچند ممکن است بعضی از آن‌ها به دلایلی که برای همگان قابل درک و فهم است آشکارا این واقعیت را به زبان نیاورند، ولی اطلاع داریم که همان‌ها نیز در موارد مقتضی به آن اعتراف کرده‌اند.
در توافقی که اکنون مطرح است، تعهدات متعددی از طرف آمریکائی گرفته شده که هیأت مذاکره کننده آن‌ها را در ردیف امتیازات این دور از مذاکرات محسوب می‌کند. بسیار خوب، هیچ منعی برای اینکه هیأت مذاکره کننده فعلی این تعهدات طرف مقابل را به حساب امتیازاتی بگذارد که دریافت کرده و آن‌ها را ازجمله نقاط قوت دولت سیزدهم بداند وجود ندارد به این شرط که با معطلی‌های جدید همین امتیازات را هم از دست ندهد. البته خود حضرات هم می‌دانند که هیچ‌یک از تعهدات طرف آمریکائی ضامن اجرائی ندارند، ولی با این‌حال کسی با ثبت شدن آن‌ها در کارنامه این هیأت و کارنامه دولت سیزدهم مخالف نیست بدین امید که برجام به فرجام برسد و باز هم گرفتار امروز و فردا نشود».
نویسنده توضیح نداده که اگر «تعهدات» طرف آمریکایی هیچ «ضمانت اجرایی» ندارد، بنابراین توافق در واقع امر چه عایدیی برای ایران- به جز خسارت- می‌تواند به همراه داشته باشد!! آیا سرنوشت برجام مایه عبرت نیست که طبق وعده روحانی قرار بود همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی و... را «لغو» کند اما حجم آنها را به بیش از دو برابر (1700 تحریم) رساند؟
ثانیاً پنهان شدن این قبیل رسانه‌ها پشت نام مردم در حالی است که در دولت متبوع آنها (دولت برجام و دیگر هیچ)، رکورد تورم 60 درصدی برجای گذاشته شد و رکود قبلی تورم را که متعلق به دولت مرحوم هاشمی بود، جابه‌جا کرد. مانور روی بالا و پایین شدن قیمت سکه و ارز از سوی روزنامه غربگرا در حالی است که در دولت روحانی، قیمت ارز تا 10 برابر گران شد و حال آن که القا می‌شد با توافق قیمت آن روز دلار (3700 تومان)
به 500 تا هزار تومان سقوط خواهد کرد!

کاهش حداقل 13 دلاری قیمت نفت در صورت احیای برجام
روزنامه خوش‌بین به برجام اذعان کرد احتمالاً در صورت احیای این توافق، حداقل 13 دلار از قیمت جهانی نفت کاسته شود؛ هر چند که برخی محافل دیگر کاهش 20 تا 30 دلاری را احتمال می‌دهند.
«دنیای اقتصاد» در بررسی احیای توافق هسته‌ای و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت نوشت: ایران یک تولید‌کننده عمده نفت است و لذا حضور یا عدم حضور آن در بازارهای رسمی نفت امری بسیار تعیین‌کننده در وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین تعادل در اوپک است. بهای نفت خام در بازارهای جهانی به شکل قابل ملاحظه‌ای در حال بازگشت به شرایط عادی پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است. بهای نفت برنت (قرارداد سپتامبر) به ۹۳ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. اگرچه چشم‌انداز تقاضا در بازار براساس گزارش ماه اوت اوپک در آینده همچنان صعودی خواهد بود‌، به نظر می‌رسد بازار شوک روانی ناشی از حمله روسیه به اوکراین را پشت سر گذاشته باشد. با این وجود به نظر می‌رسد مسئله عرضه و تقاضا همچنان یک موضوع مهم در بازار باقی خواهد ماند.
بازار نمی‌تواند با توجه به ریسک‌های ناشی از جنگ یمن و سایر احتمالات فنی‌، انتظار داشته باشد تمام ظرفیت اضافه موجود اوپک (محدود به عربستان سعودی و امارات عربی) وارد بازار شود و تمایل و امید برای بازگشت نفت ایران به بازار برای پوشــش دادن به تقاضای رو به تزاید نفت خام همچنان زیاد است. با این تفاسیر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عدم ورود نفت ایران به بازار (تداوم شرایط فعلی) در کنار عدم ورود ظرفیت اضافه تولید عربستان سعودی و امارات به بازار نفت باعث تداوم شرایط تنگنا در بازار و آسیب‌پذیری در مقابل تلاطم‌های بازار خواهد شد.
براساس گزارش‌های موجود- شـامل کپلر‌، بلومبرگ و FGE- ذخایر شـــنـاور ایران در دریاها در محدوده ۱۰۰ میلیون بشکه است که تقریبا نیمی از آن را نفت خام (عمدتا سنگین) و نیمی از آن را میعانات گازی تشکیل می‌دهد. میزان ذخایر نفت و میعانات گازی ایران در خشکی البته محدودتر است‌، اما احتمالا آن ذخایر نیز پر هستند. پرده اول سناریوی بازگشت ایران به بازارهای نفت شامل سیل انبوهی از نفت و میعانات گازی به بازارهای نفت خواهـد بود. این حجم از عرضه در مدت زمان بسیار کوتاه شـوک قابل توجهی به بازار خواهد داد‌، اما تاثیر درازمدتی بر قیمت نخواهد داشت. در واقع آنچه تاثیر درازمدت بازگشت نفت ایران روی بازار را تعیین می‌کند‌، میزان نفت بیشتری است که ایران می‌تواند به بازارها عرضه کند.
برآوردهای شرکت FGE حاکی از آن است که ایران در مدت ۳ ماه پس از رفع تحریم‌ها ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید خواهد داشت و در ظرف ۶ ماه به ظرفیت 3/7 میلیون بشکه در روز (1/2 میلیون بشکه افزایش تولید) خواهد رسید.
همچنان که گفته شد‌، بازار نسبت به بازگشت نفت ایران تمایل بیشتری دارد تا مصرف شدن کل ظرفیت اضافه اوپک‌، با توجه به این مطلب بازگشت ایران به بازار تاثــر بادوام‌تر و کم‌ریسک‌تری بر بازار خواهد داشت‌.
تعیین اینکه نفت ایران در کوتاه مـدت و بلندمدت چه میزان بر قیمت‌ها اثر بگذارد‌، امر آسانی نخواهد بود؛ اما احتمالا می‌تواند بازار را به روندهای عادی پیش از شروع ابعاد روانی جنگ اوکراین در محدوده کانال ۸۰ دلار در هر بشکه باز گرداند. در عین حال‌، نباید فراموش کرد بحران‌های سیاسی در لیبی‌، اختلاف میان روسیه و قزاقستان و همچنین بروز تنشی جدید میان عربستان سعودی و یمن می‌تواند منجر به بروز التهاب‌های بزرگ‌تری در بازار شـود که قیمت‌ها را به مرزهای بالاتری سوق دهند.

شگرد مزدوران رسانه‌ای غرب در فضاسازی علیه گشت ارشاد
رسانه‌های مزدور غرب اصرار دارند با هر بهانه‌ای شده ولو خبر دروغ، خط فضاسازی منفی علیه گشت ارشاد را زنده نگه دارند.
روزنامه همشهری در یادداشتی در این زمینه می‌نویسد: رسانه‌های مواجب‌بگیر کاخ سفید و سعودی نوشتند: پرتاب دختر بدحجاب از ون گشت ارشاد. ساعتی نگذشت که خبر اصلی منتشر شد. خانم متهمی که شاکی خصوصی داشته، خود را از خودروی کلانتری و نه گشت ارشاد به بیرون پرت کرده است.
از این دست چند مورد فهرست کنم؟
- برخورد گشت ارشاد با خانم بوشهری تکذیب شد. فیلم اساساً برای گذشته و مربوط به برخورد با خرابکاری خیابانی بوده است.
- کشته‌شدن دختر تبریزی در تعقیب و گریز با گشت ارشاد تکذیب شد. دختر نوجوان به‌دلیل عدم تسلط بر رانندگی و نداشتن گواهینامه تصادف کرده بود.
- عکس احساس‌برانگیز گریه دو زن در خودروی گشت ارشاد، مربوط به عکس خبری از مانور ناجا و نمایش بوده است.
- ماجرای برخورد با آب‌بازی و کشف حجاب در تهرانپارس یک دروغ بود. طرف موادمخدر روانگردان مصرف کرده بود.
- خانم اهل شهر رشت به‌خاطر حجاب دستگیر نشده بود. او در حال مستی و رقص، به ماموران ناجا حمله کرد و البته دستگیر شد.
- در ماجرای جنجالی اتوبوس بی‌آرتی هم خانم سپیده رشنو متهم به کشف حجاب نیست، بلکه اتهام وی تبانی با ضدانقلاب در تبلیغ فساد است که البته باید از خودش در دادگاه دفاع کند.
کارکرد نهایی خبرهای کذب و دنباله‌دار در حوزه گشت ارشاد چیست؟
یکم. تکثیر خبر؛ خبر اصلی دیده می‌شود و اما تکذیبیه‌ها خیر. از تکذیب موارد بالا چند مورد را دیده یا شنیده‌اید؟
اما اثر مهم‌تری وجود دارد.
دوم. تقویت؛ ممکن است تکذیب خبر را هم ببینید اما همین تکذیب خبر هم کارکرد رسانه‌ای دارد. خبر و تکذیبش باعث می‌شود اصل مسئله به عنوان یک چالش در ذهن‌ها تقویت شود. شنیده‌اید عوام می‌گویند
«تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»؛ همان.
ثمره‌ای از این مهم‌تر هم وجود دارد.
سوم. بی‌حسی خبری؛ تکذیب خبر را می‌بینید، اما دچار بی‌حسی نسبت به تکذیبیه می‌شوید. گویی تکذیبیه جزیی از روال اداری این دست اخبار است. مرحله شدیدتر وقتی است که بالاخره در بین عملکرد ناجا خطا هم وجود دارد و ترکیب این خطاها با بی‌حسی منجر به بی‌اعتمادی به تکذیبیه‌ها می‌شود.
اما ثمره نهایی از همه این موارد فراتر است.
چهارم. تثبیت؛ تثبیت ثمره تکرار است. مهم نیست خبر را باور کنید یا نکنید. تکذیب بشود یا نشود. دروغ باشد یا راست. مهم این است که این ژانر خبری فعال باشد. مهم این است که هر روز «تکرار» شود. ثمره این تکرار در میان‌مدت، تثبیت یک تصویر معیوب در ذهن مخاطب است که فراتر از تایید یا تکذیب یک خبر است. از بین موارد بالا شما خاطرتان نیست چه خبری تایید یا تکذیب شده است. مهم این است که هر روز خبری با هدف بدنامی قانونگرایی در ماجرای حجاب منتشر شود و شما در معرض اجباری دریافت پیام باشید. پیامی که طراحی شده تا مخاطب را دچار خطای تصویر
کند.