kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

لهستان اتحادیه اروپا را به حمله نظامی تهدید کرد!

 
 
سرویس خارجی-
بروکسل تهدید کرده در صورتی که «لغزش لهستان از حاکمیت قانونِ اتحادیه اروپا» ادامه داشته باشد، بودجه این کشور را قطع می‌کند. ورشو نیر در مقابل تهدید کرده که همه توپ‌های زرادخانه خود را به سمت اتحادیه اروپا می‌گیرد.
مهر ماه سال 1400 بود که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد. در این حکم آمده بود، در صورتی که قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا با قوانین داخلی لهستان تناقض داشته باشند، قوانین لهستان دارای اولویت خواهند بود. در پی اعلام این حکم، جنجال‌هایی به راه افتاد تا جایی که دولت فرانسه – که خود را رهبر اتحادِ اروپایی می‌داند – در واکنشی تند، لهستان را به «خیانت به اتحادیه اروپا» متهم کرد. به رغم این، نخست‌وزیر لهستان از این حکم استقبال کرد و روی حرف خود ماند.
همچنان فشار اتحادیه اروپا به لهستان برای اولویت قرار دادن قوانین این اتحادیه نسبت به قوانین ملی ادامه دارد. خبر می‌رسد که بروکسل تهدید کرده در صورتی که «لغزش لهستان از حاکمیت قانون» ادامه داشته باشد، بودجه مختص به این کشور برای باز‌سازی اقتصادی بعد از همه‌گیری ویروس کرونا را توقیف می‌کند.
«کریشتوف سوبولفسکی» رهبر حزب حاکم لهستان در مصاحبه‌ای در واکنش به تهدیدهای کمیسیون اروپا گفت: «اگر بخواهد ما را بیش از این تحت فشار قرار دهند چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام توپ‌های زرادخانه خود را خارج کنیم و با چشم در برابر چشم پاسخ دهیم.» او درباره این تهدید توضیح داد، اگر این بودجه ۳۵ میلیارد یورویی آزاد نشود، ورشو دست به اقدام حقوقی علیه بروکسل زده، طرح‌های اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد و علیه «اورسولا فون در لاین» رئیس‌کمیسیون اروپا اجماع ایجاد خواهد کرد. به گزارش فارس، این مقام ارشد لهستانی در پاسخ به سؤالی درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: «ورشو هیچ احتمال یا راه‌حلی را رد نمی‌کند اما برنامه‌ای برای خروج از این اتحادیه وجود ندارد.» گفتنی است، لهستان از جمله کشورهای اروپای شرقی است که به لحاظ اقتصادی و موقعیت ژئو استراتژیک از اهمیت بالایی برای اتحادیه اروپا برخوردار است. لهستان طی دست‌کم دو دهه گذشته، به «هاب» باری اروپا بدل شده و به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی، زیرساخت‌های لازم و البته سیاست‌های اتحادیه اروپا طی سال‌های گذشته، می‌توان گفت که عمده بارهای ورودی به منطقه یورو از شرق، از طریق خاک لهستان وارد شده و از طریق بنادر اصلی این کشور یعنی بنادر گدانسک، گدینیا، شزچین و اوینووجسیه در تمامی اروپا توزیع می‌شوند. این‌گونه است که لهستان نیز در مقابله با اتحادیه دست بسته‌ای ندارد. نکته دیگری که این روزها و در زمانی که جنگ اوکراین ادامه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است این‌که در بخش شمالی لهستان، منطقه «کالینینگراد» واقع شده که اگرچه ارتباط جغرافیایی با روسیه ندارد اما بخشی از خاک این کشور و از جمله پایگاه‌های نظامی مهم روسیه در قلب اروپا محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن، لهستان از ناحیه شرق نیز با بلاروس، یعنی متحد اول مسکو در اروپا، مرزی گسترده دارد.