kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
فرانسه

تخلیه هزاران نفر به علت آتش‌سوزی


آتش‌سوزی مناطق جنگلی در جنوب غربی فرانسه موجب تخلیه هزاران نفر از سکنه این مناطق شده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از گاردین، در پی آتش سوزی گسترده بیش از ۱۵هزار هکتار مناطق جنگی در ژیروند واقع در جنوب غربی فرانسه مردم ساکن این مناطق مجبور به تخلیه منازل خود شده‌اند. مقامات محلی می‌گویند بیش از ۶ هزار نفر از مردم منطقه مجبور به تخلیه شهرها شدند.
دولت فرانسه بعدازظهر چهارشنبه تعداد آتش نشانان را به دو برابر افزایش داد و گفته می‌شود هزار نفر از نیروهای امداد و آتش‌نشانی در حال اطفاء حریق هستند.
آتش سوزی که در ماه جولای در منطقه لندیراس آغاز شد، اواخر روز سه شنبه در میان خشکسالی شدید و دمای بالا دوباره شعله‌ور شد.
مارتین گوسپرو، یکی از مقامات شهر ژیروند، از بسته شدن یک بزرگراه بزرگ بین بوردو و بایون به دلیل آتش سوزی و مشکل دید به خاطر دود حاصل از آن خبر داد و گفت: شرایط آب و هوایی گرم و خشک موجب سرعت بالای آتش شده است و همچنان مشکل جدی برای مردم منطقه وجود دارد.
به گفته وی در منطقه بلین، ساینت ماگنی و‌هاستن نیز سه هزار و 800 نفر از مردم این مناطق مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. گفته می‌شود تاکنون کسی آسیب جدی ندیده است ولی ۱۶ خانه به طور کامل در آتش نابود شده است.
بیش از ۳۵۰۰ نفر از ساکنان روستا‌های جنوب فرانسه و کسانی که برای تعطیلات به آنجا رفته بودند، به علت پیشروی یک آتش‌سوزی تخلیه شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در دروم در جنوب شرق فرانسه، آتش سوزی جنگل و پوشش گیاهی که جمعه شب اعلام شد، ادامه دارد. این آتش سوزی ۲۰۰ هکتار را نابود و سه آتش نشان را زخمی کرد.
آتش سوزی دیگری که دوشنبه شروع شد، ۱۵۰ هکتار را در جنوب منطقه شرانت در غرب فرانسه از بین برد. در ایزر (جنوب شرقی فرانسه)، آتش پس از درنوردیدن حدود صد هکتار مهار شد.
سرانجام، در ژیروند (جنوب غربی)، حداقل ۳۲۰ هکتار از کاج‌ها روز سه‌شنبه در چند نوبت آتش سوزی عظیم در ماه ژوئیه نابود شدند.
بنا بر اعلام سیستم اطلاعات آتش سوزی جنگل اروپا (EFFIS) که از سال ۲۰۰۶ آمار‌های قابل مقایسه‌ای را در اختیار دارد، فرانسه با بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین سوخته از ابتدای سال ۲۰۲۲، رکورد تعداد مناطق سوخته را در ماه ژوئیه به ثبت رسانده است.
دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش پدیده‌های نامساعد هواشناسی (موج گرما، خشکسالی، آتش‌سوزی و غیره) پیامد مستقیم گرمایش جهانی است و افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شدت، مدت و فراوانی آنها را افزایش داده است.