kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
مشاور وزیر اقتصاد:

مجوز نانوایی در تهران تا ۵ میلیارد تومان معامله می‌شد

 

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد مجوز‌ نانوایی در تهران تا پنج میلیارد تومان بود اظهار کرد: هم‌اکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت نان، 15 درصد کمک‌هزینه به نانوایان تعلق می‌گیرد.
محمد جلال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: امروز بیش از 80 روز از شروع طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد می‌گذرد و بیش از 70 هزار نانوایی به سامانه تجهیز شده‌اند. برآورد ما براساس آمارهای ادارات ‌کل غله و خدمات بازرگانی، این است که 75 هزار واحد نانوایی فعال سنتی در سطح کشور داشته باشیم، سطح پوشش فعلی این طرح حدود 95 درصد کل نانوایان است. روزانه فروش حدود 100 میلیون قرص نان در سامانه ثبت می‌شود که شامل هفت و نیم میلیون تراکنش بانکی است.
وی افزود: این تعداد تراکنش توسط 6 و نیم میلیون کارت بانکی یکتا انجام می‌شود و به‌طور متوسط هر سه روز خرید نان توسط 28 میلیون خانوار ایرانی انجام می‌شود.
مشاور وزیر اقتصاد اضافه کرد: این طرح با هدف جلوگیری از انحراف نان یارانه‌ای دنبال می‌شود، فردی بیشتر از یارانه استفاده می‌کند که تمکن مالی بالاتری دارد. به‌خلاف سایر اقلام مصرف بیشتر نان توسط خانوارهای کم‌درآمد است و بر این اساس نان آخرین سنگر معیشتی عموم مردم است.
جلال ادامه داد: یک هماهنگی مشترک بین چهار وزارتخانه انجام شده است تا از مرداد ماه وارد فاز دوم طرح شویم تا بتوانیم نظام هوشمند تخصیص آرد به نانوایان را هدایت کنیم. عملیات اجرایی به‌صورت‌ مشترک با کمک وزارت صمت، کشور و کشاورزی در دستور کار است تا طی دو ماه آینده شاهد آثار صرفه‌جویی ناشی از این طرح باشیم، بر این اساس در این فاز ضریب 15 درصدی جبران هزینه‌های نانوایان تعدیل خواهد شد.
وی یادآور شد: بعد از پیاده‌‌سازی طرح دسترسی مجوز نانوایی تسهیل می‌شود. پیش از این‌ مجوز‌ نانوایی تا 5 میلیارد تومان بود که این موضوع هزینه تولید نان را افزایش می‌داد. سود پخت نان پاسخ این هزینه‌ها را نمی‌داد. این انحصار ناخواسته مجوز نانوایان شکسته خواهد شد و بر این اساس صدور مجوزهای جدید در حوزه نانوایی‌ها تسهیل خواهد شد.
مشاور وزیر اقتصاد با اعلام اینکه «هم‌اکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت نان، 15 درصد کمک‌هزینه به نانوایان تعلق می‌گیرد»، گفت: بعد از استقرار کارتخوان‌های هوشمند در کلیه نانوایی‌های کشور، یک داشبورد مدیریتیِ تراکنش‌های فروش به‌صورت یک اپلیکیشن روی موبایل یا تحت وب در اختیار هر نانوا قرار می‌گیرد که می‌تواند عملکرد روزانه و حجم تراکنش‌های فروش خودش را رصد کند و هشدارهای صادره در مورد تراکنش‌های غیرمتعارف احتمالی را مشاهده نماید.
جلال اعلام کرد: دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را در پایان هر روز متناسب با نان فروخته‌شده به نانوا پرداخت می‌کند و او می‌تواند بلافاصله در اپلیکیشن مربوط، آن را مشاهده کند. این سامانه بعد از فراگیری کارتخوان‌های هوشمند در کل کشور و بعد از نتیجه گرفتن از دوره آزمایشی، در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه برآورد دولت این است که سالانه حدوداً 10 میلیون تن گندم برای تأمین نان مردم مصرف می‌شود، گفت: برآورد کارشناسان وزارت جهاد و وزارت اقتصاد هم بر این است که ما حدوداً 30 درصد عرضه خارج از شبکه داریم که با اجرای این طرح، جلوی آن گرفته می‌شود.