kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
اشک تمساح واشنگتن و لندن برای تحولات عراق

سفیران آمریکا و انگلیس از ادامه بحران سیاسی عراق ابراز نگرانی کردند!

 
 
 
سفیران آمریکا و انگلیس در عراق که کشورهایشان از عوامل اصلی بحران این کشور هستند، در واکنش‌های جداگانه به تحولات سیاسی در عراق ضمن ابراز نگرانی[!!] از ادامه بحران سیاسی در این کشور همه طرف‌ها را به مشارکت سازنده برای خروج این کشور از بحران سیاسی دعوت کردند.
سفیر انگلیس در عراق بدون اشاره به توطئه‌های بی‌شمار لندن در حق مردم عراق، با بیان اینکه افزایش تنش‌های سیاسی در این کشور موجب نگرانی است، نوشت که از همه پیشنهادات برای گفت‌وگو و مشارکت همه گروه‌ها(ی عراقی) برای حل بحران استقبال می‌کنیم. «مارک برایسون ریچاردسون» در توئیتی نوشت: «همه طرف‌های دخیل در بحران (عراق) را دعوت به همکاری برای خروج این کشور از بحران سیاسی جاری و تشکیل دولتی در چارچوب قانون اساسی و برای خدمت به مردم عراق دعوت می‌کنم. این کشور نیاز به باز‌سازی و پیشرفت بر مبنای یک انتخابات دموکراتیک و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت دارد و مردم عراق مستحق صلح و ثبات و شکوفایی کشورشان هستند.» سفارت آمریکا در بغداد نیز در واکنش به تحولات عراق اعلام کرد که واشنگتن از درخواست «مصطفی کاظمی»، نخست‌وزیر عراق، برای مشارکت همه طرف‌ها در گفت‌وگوی ملی حمایت می‌کند. به گزارش ایرنا، این سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب افزود: «آمریکا از فراخوان‌های اخیر که از همه طرف‌ها می‌خواهد در یک گفت‌وگوی سازنده ملی که می‌تواند منجر به کاهش تنش‌های کنونی شود، شرکت کنند، حمایت می‌کند.. ما ضمن اعلام مجدد حمایت خود از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که ضمن پرهیز از خشونت و در چارچوب حاکمیت قانون، پیگیر حقوق قانونی خود باشند.»
هشدار ائتلاف الفتح درباره توطئه آمریکایی، انگلیسی و اماراتی
این بیانیه‌ها در حالی صادر شده که «محمد جاسم» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح گفت که تنش سیاسی در این کشور به دلیل توطئه آمریکایی، انگلیسی و اماراتی است و این توطئه ما را در برابر دو گزینه قرار داده است. به گزارش فارس، جاسم تصریح کرد: «انتخاباتی که آمریکا، انگلیس و امارات آن را رهبری کردند از ابتدا روشن بود و ما بارها به مناسبت‌های مختلف درباره آن هشدار دادیم.» این نماینده ائتلاف الفتح گفت: «آنچه اکنون رخ می‌دهد نتیجه همان توطئه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که گروه‌های سیاسی را در برابر دو گزینه قرار داده است؛ تشکیل دولت و روی آوردن به سازش با رژیم صهیونیستی یا جنگ داخلی به خصوص درگیری شیعی-شیعی.» او افزود: «آنچه بیشتر مایه نگرانی قدرت‌های توطئه‌گر علیه عراق شده است، تصویب قانون جرم‌انگاری عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.»