kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴

صادرات دام زنده آزاد شد

 
 
رئیس ‌شورای تامین دام کشور با بیان اینکه صادرات دام زنده آزاد شده است، جزئیات مقاصد صادراتی دام کشور را اعلام کرد.
منصور پوریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه صادرات دام زنده آزاد شده است، مقاصد صادراتی دام زنده را اعلام کرد.
رئیس ‌شورای تامین دام کشور با بیان اینکه صادرات به نفع دامداران خواهد شد، گفت: صادرات عمدتا به کشورهای کویت، عمان، امارات، عراق و قطر است.
وی افزود: قطر به دنبال دام آماده کشتار است و عراق هم گوشت آماده از ایران وارد می‌کند.
به گفته این مسئول و براساس گزارش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، 4 میلیون راس دام مازاد آماده کشتار و نیز 3 میلیون راس دام مازاد نیم‌گوشت در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه دولت اعلام کرده که عوارض صادراتی برای دام زنده وجود نخواهد داشت، گفت:‌ پیش از این در مصوبه بودجه مجلس برای صادرات عوارض صادراتی تعیین شده بود که برای دام سبک 538 هزار ریال و گوساله 168 هزار تومان بود و این سؤال است که آیا گمرک در برابر صادرات به مصوبه مجلس یا دولت عمل خواهد کرد؟
پوریان در پاسخ به اینکه آیا با انجام صادرات قیمت گوشت در کشور افزایش نمی‌یابد؟ گفت: فکر نمی‌کنم رشد قیمتی وجود داشته باشد زیرا صادرات دام زنده بیش از 200 هزار راس نخواهد شد و با این حال نیاز ماهانه کشور به خوبی تامین می‌شود و علاوه‌بر آن صادرات از استان‌هایی انجام می‌شود که دام آنها تاثیری در قیمت بازار داخل ندارد. 
به گفته وی این استان‌ها شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه و فارس خواهد شد.
رئیس ‌شورای تامین دام کشور تاکید کرد که اکنون دامداران کشور از مشکل نقدینگی رنج می‌برند و دامدار توان نگهداری دام را ندارد و به مرز بحران رسیده است.
وی با بیان اینکه صادرات به قیمت بیشتری نسبت به فروش در داخل انجام می‌شود، گفت: صادرات برای دامداران به صرفه است و مشکل نقدینگی آنها را جبران خواهد کرد.
پوریان اضافه کرد اکنون قیمت گوشت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حدود 300 هزار تومان در هر کیلو است که قیمت داخلی هم به این قیمت نزدیک می‌شود.