kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
تبعات بحران انرژی در صنعتی‌ترین کشور اروپا

آلمان در آستانه شورش‌های خیابانی؛ برلین: ادامه حمایت از اوکراین ممکن نیست

 
 
 
سرویس خارجی-
تبعات بحران انرژی در آلمان مسئولین این کشور را حسابی دچار ترس و نگرانی کرده طوری که وزیر خارجه آلمان هشدار می‌دهد در صورت قطع صادرات گاز روسیه این کشور باید منتظر ناآرامی‌ها و شورش‌های اجتماعی باشد. وی این را هم گفته که در صورت وقوع این وضعیت ادامه حمایت آلمان از اوکراین امکان‌پذیر نخواهد بود. 
در یکصد و پنجاهمین روز جنگ اوکراین همچنان هیچ روزنه امیدی برای پایان این جنگ ویرانگر دیده نمی‌شود. جنگ در صحنه میدانی بر اساس گزارش‌ها ظاهراً دچار رکود شده و خبر جدی و قابل توجهی از پیشرفت‌ها یا عقب‌نشینی‌های طرفین منتشر نمی‌شود. اما به موازات این جنگ سخت، زورآزمایی روسیه و غرب در حوزه اقتصاد و انرژی هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. 
پیش از شروع جنگ، اروپا مقصد نیمی از صادرات نفت و ۸۰ درصد صادرات گاز و یک چهارم صادرات زغال‌سنگ روسیه بود. اما در شرایط کنونی اروپا به شدت نگران کمبود نفت و گاز در زمستان آینده است. «فارین پالیسی» هفته گذشته بود که طی گزارشی هشدار داد کابوس کمبود انرژی در اروپا تعبیر شده است. «اکونومیست» حتی پا را فراتر گذاشته و نوشته بود این بحران انرژی می‌تواند حتی به سقوط اتحادیه اروپا منجر شود و رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی نیز بلافاصله از کشور‌های اروپایی خواست به فکر جیره‌بندی انرژی هم باشند.
در اروپا آلمان به عنوان صنعتی‌ترین کشور حوزه یورو بیش از سایرین تحت تاثیر این بحران است. در این کشور صنایع بزرگ تولید مواد شیمیایی در بحبوحه عدم قطعیت در مورد عرضه گاز طبیعی روسیه، اینک گزینه‌های کمی برای تهیه گاز دارند و خطر تعطیلی شرکت‌های آلمانی را تهدید می‌کند. به نوشته وبگاه «اویل پرایس» «ولفگانگ گروس آنتروپ» مدیرعامل انجمن مواد شیمیایی آلمان گفته «چیز بیشتری نداریم که بتوانیم صرفه‌جویی کنیم.» آلمان قبل از جنگ در اوکراین حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز خود را به تامین گاز روسیه وابسته بود و اگرچه از زمان حمله روسیه به اوکراین این وابستگی را کاهش داده است، اما  نگران  هرگونه وقفه در جریان صدور گاز از سوی روسیه است.رئیس‌اتحادیه اتحادیه‌های کارگری آلمان نیز اوایل این ماه گفت که قطع عرضه گاز روسیه می‌تواند منجربه فروپاشی گسترده صنایع آلمان شود.
شورش و نا آرامی در کمین آلمان
جدای از احتمال فروپاشی صنعتی، وزیر خارجه این کشور نیز روز جمعه هشدار داد در صورتی که آلمان نتواند گاز دریافت کند، قادر به ادامه حمایت از اوکراین نخواهد بود و احتمال ناآرامی در آلمان نیز افزایش خواهد یافت. به گزارش فارس، «آنالنا بائربورک» گفت: «اگر ما توربین گاز را دریافت نکنیم، بنابر این ما گاز بیشتری دریافت نخواهیم کرد، سپس در کل دیگر ما قادر به حمایت از اوکراین نیستیم چون در آن صورت ما مشغول اعتراضات مردمی خواهیم بود.» البته وزیر خارجه آلمان‌اندکی بعد صحبت‌های خود را اصلاح کرد و گفت که در این باره اغراق شده است و به سطح بالای حمایت مردم آلمان به ارسال سلاح به اوکراین اشاره کرد. پیشتر نیز «کلاوس مولر» از مقام‌های بخش انرژی آلمان هشدار داده بود که این کشور بدون گاز روسیه در زمستان دوام نخواهد آورد. وی این را هم گفته بود که: «در حالی که مخازن گاز آلمان تقریبا ۶۵ درصد پر شده و وضعیت در مقایسه با هفته‌های گذشته بهتر است اما هنوز این ذخایر برای عبور از زمستان بدون گاز روسیه ناکافی است.»
افزایش مجدد بهای گاز مصرفی 
در آلمان دولت می‌گوید راهکارهای متعددی را برای مقابله با بحران انرژی در پیش گرفته است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور روز جمعه در اظهاراتی وعده داد که از مردمش در برابر افزایش هزینه‌های انرژی محافظت می‌کند. شولتز که تعطیلات تابستانی خود را به دلیل نشست خبری برلین به هم زده بود، به خبرنگاران گفت که آلمانی‌ها باید اطمینان داشته باشند هرگز تنها نخواهند ماند و به تنهایی متحمل هزینه‌های روزافزون انرژی نخواهند شد. صدراعظم آلمان سپس با اعلام موافقت دولتش برای ارائه بسته حمایتی به شرکت انرژی «یونیپر» خاطرنشان کرد که دولت در حال برنامه‌ریزی اصلاح مزایای مسکن از سال آینده و همچنین پرداخت‌های ثابت برای کمک به مصرف‌کنندگان در پرداخت قبوض گاز است و... هیچ کس در مقابله با چالش‌ها و مشکلات تنها نخواهد ماند.
امضای توافقنامه صادرات غلات اوکراین 
 وزیر دفاع روسیه نیز روز جمعه توافقنامه صادرات غلات را در «اسلامبول» و با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد امضا کرد. به گزارش فارس «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته حصول توافق بین روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه برای صادرات غلات را مهم توصیف کرده بود.
تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی درباره جزئیات توافق اوکراین و روسیه بر سر صادرات غلات نوشته: براساس توافق صورت گرفته مقرر شد، اوکراینی‌ها کشتی‌های حامل غلات را به خارج از بنادر اودسا، یوژنه و چورنومورسک هدایت کرده و یک مرکز فرماندهی مشترک هم فورا با حضور مقامات اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در اسلامبول برای نظارت بر حرکت ناوگروه‌ها ایجاد خواهد شد.این کشتی‌ها به سمت آب‌های ترکیه می‌روند تا توسط تیم مشترکی از مقامات انکارا، سازمان ملل، اوکراین و روسیه بازرسی شوند. سپس محموله‌های خود را به مقاصدی در سراسر جهان تحویل می‌دهند و پیش از بازگشت به اوکراین توسط تیم مشترک بازرسی خواهند شد.در این توافقنامه مشخص شده که مسئولیت اصلی تیم بازرسی، بررسی «محموله و پرسنل غیرمجاز در کشتی‌های ورودی یا خروجی از بنادر اوکراین» است. یکی از خواسته‌های اصلی روسیه این بود که کشتی‌های بازگشتی به اوکراین سلاح حمل نکنند. طرفین توافق کرده‌اند که کشتی‌ها و تأسیسات بندری مورد استفاده برای صادرات در برابر هر نوع اقدام نظامی محافظت شود. انتظار می‌رود این عملیات به سرعت حمل‌ونقل 5میلیون تن غلات را در ماه آغاز کند. با این سرعت، و با توجه به اینکه ۲.۵ میلیون تن در حال حاضر از طریق زمین و رودخانه به همسایگان اوکراین منتقل می‌شود، ذخایر نزدیک به ۲۰ میلیون تن باید ظرف سه تا چهار ماه تخلیه شود.