kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۵۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان:

نشست 3 جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم چاووش اوغلو توافق کردیم نشست سه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم.
 
 
 
 
 
جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که در نخستین سفرش در دولت سیزدهم روز گذشته به تهران سفر کرد، با حضور در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با جیحون بایراموف در نشست خبری مشترک حضور یافت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: در این گفت‌وگوها بار دیگر تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تأکید ما قرار گرفت. همچنین حمایت خود را از روند حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ بر پایه اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کرد و همچنان آماده مساعدت‌ها در این زمینه هستیم تا مسائل باقیمانده نیز بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از مسیر گفت‌وگوی سیاسی حل شود.
امیرعبداللهیان ادامه داد: معتقدیم در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای که بین دو کشور یا کشورهای دیگر وجود دارد باید مورد توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم چاووش اوغلو توافق کردیم نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. امروز با برادرم جیحون درخصوص بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد. فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز، این اجلاس بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه،‌ ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد، میزبان این اجلاس در تهران یا یکی از شهرهای کشورمان خواهد بود.
یادداشت رسمی الهام علی‌اف 
مبنی بر آمادگی برای سفر به تهران
وی بیان داشت: ما یادداشت رسمی را همزمان با سفر آقای بایراموف مبنی بر آمادگی رئیس‌جمهور آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم و درباره نهایی شدن و توافق درباره تاریخ سفر رسمی رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به الهام علی‌اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی ایران در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهد داشت و برنامه‌ریزی این سفر انجام شده درخصوص بهره‌برداری از سد خداآفرین و سد قیزقلعه‌سی اقدام خواهد کرد. گفت‌وگوهای مهمی در این رابطه بین رؤسای جمهور دو کشور هفته گذشته انجام شد. معتقدیم با توجه به ورود به گرمای تابستان هر چه سریع‌تر این دو پروژه بین دو کشور که به مرحله نهایی رسیده باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: درباره مسائل زیست‌محیطی پیرامون رود ارس با همتای خود صحبت کردیم. یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی است و نگرانی‌های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده و بخشی از این آلودگی‌ها مورد بررسی در حوزه تخصصی محیط‌زیست قرار گرفته و ریشه‌های آن در داخل ایران و آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته و امیدواریم در این  مسیر بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه خرسندیم در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم، خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های فرهنگی با هم گفت‌وگو کردیم. در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با همتای خودش گفت‌وگوهای سازنده، مثبت و رو به جلویی را انجام داد. یک بار دیگر به برادرم در تهران خوشامد می‌‌گویم و خرسندم در جمع اصحاب رسانه‌ اعلام کنم در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه‌جانبه در راستای منافع دو ملت هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مایلم در جمع همکاران رسانه‌ای از تلاش‌های خوب آقای خطیب‌زاده تشکر کنم. آقای بایراموف شاهد بودند سال گذشته که تنشی در روابط دو کشور ایجاد شد، توافق کردیم کمیته رسانه‌ای مشترک به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور ایجاد کنیم و آقای خطیب‌زاده و تیم همکاران آن در حوزه دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه به من و برادرم جیحون کمک کردند که بتوانیم تنش‌های رسانه‌ای را در روابط دو کشور کاهش دهیم. همچنین به آقای کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه تبریک می‌گویم که قبول زحمت کرد و امیدوارم در مرحله جدید با نشاط‌تر از گذشته، هماهنگی‌های ما و ارتباط دستگاه دیپلماسی با اصحاب رسانه در داخل و خارج از کشور حفظ شود و ارتقا یابد.
درخصوص تولید مشترک خودرو، لوازم یدکی خودرو و ادوات کشاورزی توافق کردیم
وزیر خارجه آذربایجان نیز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: توافق کردیم که تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مشترک نیمه تمام را پیگیری و پروه‌های جدید بین دو کشور را اجرایی و پروژه‌های موجود را در اولویت قرار دهیم. درخصوص تولید مشترک خودرو و لوازم یدکی خودرو و تولید تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی انجام شده که ان‌شاءالله اجرا خواهد شد و همچنین تکمیل فاز دوم سد و نیروگاه‌های برق آبی خدآفرین و قیزقلعه‌سی و بهره‌برداری آن از پروژه‌های مهم و اولویت دار بین دو کشور است.
به گزارش فارس، بایراموف اظهار داشت: پروژه کریدور شمال- جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جمهوری آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن ظرفیت کریدور شمال- جنوب و ساخت و تکمیل راه آهن رشت- آستارا و تکمیل بارانداز ریلی در آستارا خدمات و تعهدات خود را اجرا کنیم. احداث پل گذر عابر و خودرو بر رودخانه آستاراچای که در اوایل ژانویه ۲۰۲۲ کلنگ‌زنی آن انجام شده، ان‌شاءالله تا پایان سال میلادی تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
تأکید بر افزایش سطح همکاری همه‌جانبه
 ایران و جمهوری آذربایجان
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین با حضور در بهارستان با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به ملاقات‌های انجام گرفته میان نمایندگان مجالس، وزرا و رؤسای مجلس و رؤسای جمهور دو کشور یادآور شد: یکی از موضوعات مهمی که در حاشیه نشست عشق‌آباد مطرح شد، موضوع اتصال راه‌آهن دو کشور بود.
وی تبادلات تجاری در حوزه انرژی، برق و گاز را یکی از فرصت‌های مناسب در حوزه همکاری‌های دو کشور برشمرد و با اشاره به توافقی که در سال گذشته در راستای دسترسی به نخجوان از مسیر ایران انجام شده، تصریح کرد: هر چه زودتر باید این امکان برای همکاری‌های عمیق هر دو کشور فراهم شود.
قالیباف با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی باید همه کشورهای منطقه و منطقه قفقاز به سوی صلح و ثبات حرکت کنند، تصریح کرد: با هر موضوعی که به امنیت و صلح منطقه آسیب بزند، باید مخالفت کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقه‌ای با خود ناامنی به دنبال دارد، گفت: ما در حوزه امنیت کشورمان به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه حساسیت داریم.
وی تأکید کرد: بدون شک اگر کشورهایی که خارج از منطقه قرار دارند، بخواهند در مسائل منطقه دخالت کنند، ثمره‌ای جز ایجاد مشکلات نخواهد داشت.