kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

سایه سنگین جنگ اوکراین و بحران اقتصادی بر سر اجلاس سران گروه 7

 

سرویس خارجی-
نشست سران گروه 7 دیروز در حالی در حاشیه کوه‌های آلپ آلمان شروع شد که سایه جنگ اوکراین و تبعات هولناک ناشی از آن مثل افزایش شدید قیمت مواد غذایی، حامل‌های انرژی، تورم و رکود اقتصادی بر اقتصاد کشورهای عضو این گروه سنگینی می‌کند.
نشست سران گروه 7 (آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا‌،کانادا و ژاپن) دیروز یک شنبه در «بایرن» جنوبی‌ترین ایالت آلمان و در یک قلعه در کنار کوه‌های آلپ در حالی شروع شد با این تفاوت که این بار این گروه با چالش‌های بسیار بزرگی دست به‌گریبان است. جنگ اوکراین تبدیل به معمای پیچیده‌ای برای نه فقط این 7کشور که برای بسیاری از کشورهای دنیا شده و گویا کشوری بیش از این تحمل این وضع را ندارند. تحریم‌ها روسیه را متوقف نکرده و هر روز که زمان می‌گذرد روس‌ها حلقه محاصره را در شرق اوکراین روز به روز تنگ‌تر می‌کنند.
از سوی دیگر گروه7 هم نتوانسته وابستگی کشورها عضو را به نفت و گاز روسیه رفع کند و نگرانی‌ها روز به روز ‌
از بحران انرژی به خصوص در زمستان آینده بیشتر و بیشتر می‌شود. هم اکنون قیمت‌های گاز در اروپا نسبت به هفته‌های گذشته 60 درصد افزایش پیدا کرده و احتمال افزایش دوباره قیمت‌ها نیز روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود در صورت تشدید بحران احتمال بروز انشقاق گسترده در شرق و غرب اروپا و همچنین بین کشورهای عضو گروه 7 نیز می‌رود چرا که همه به یک‌اندازه از این بحران متاثر نیستند. از سوی دیگر سایه بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی نیز که بخشی از آن به خاطر جنگ اوکراین ایجاد شده بر اقتصاد 7 کشور صنعتی سنگینی می‌کند. تورم در بسیاری از کشورها رکوردهای 40 ساله را شکسته است و اقتصاد دان‌ها نیز از بروز رکودهای سنگین طی سال آینده میلادی خبر می‌دهند.
معمای تحریم‌ها
بر اساس گزارش‌ها انتظار می‌رود که در این نشست
3 روزه رهبران گروه7 به دنبال نشان دادن یک جبهه متحد در حوزه حمایت از اوکراین تا زمان لازم و همین‌طور اعمال فشار بر کرملین باشند. در این میان ممکن است روی تحریم‌های جدیدی نیز بر علیه روسیه در این نشست توافق شود با این وجود افزایش تحریم‌ها ممکن است به معمایی برای گروه7 تبدیل شود چرا که افزایش تحریم‌های
ضد روسی ممکن است به ضد اهداف اولیه خود کمک کرده و به تشدید بحران غذایی، تشدید تورم و بحران اقتصادی در درون کشورهای عضو گروه 7 منجر شود. یک منبع آگاه به رویترز گفته که گروه7 قرار است بر سر ممنوع ساختن واردات طلا از روسیه موافقت کنند. همچنین یک منبع دولتی آلمانی نیز گفته که این رهبران به دنبال
گفت وگوهایی «واقعا سازنده» در مورد تعیین احتمالی سقف قیمت برای واردات نفت از روسیه هستند. همچنین انتظار می‌رود که رهبران این گروه درباره گزینه‌های مربوط به مقابله با افزایش قیمت‌های انرژی و جایگزین برای واردات نفت و گاز از روسیه گفت وگو کنند.
شعار این دوره اجلاس «پیشرفت برای یک جهان عادلانه» عنوان شده است. پیشتر قرار بود مقابله با تغیرات اقلیمی و تسریع چرخش به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر محور اصلی رایزنی‌ها باشد. با این وجود حمله روسیه به اوکراین باعث شد مسئله تغییرات اقلیمی به حاشیه رانده شود. به دعوت صدراعظم آلمان قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به صورت مجازی در اجلاس گروه هفت شرکت کند.
شولتس: انتظار زیادی نداشته باشید
در آستانه شروع نشست صدراعظم آلمان گفت که نباید از سران این گروه اتخاذ «تصمیمات فوق‌العاده» را انتظار داشت.به گزارش ایسنا، «اولاف شولتس، در یک سخنرانی ویدئویی که روز شنبه توسط سازمان ملل منتشر شد، گفت: «کاخ الماو(محل اجلاس) در میان کوه واقع شده است، ولی ما مطمئنا کوه‌ها را جابه جا نمی‌کنیم... ما می‌توانیم تصمیمات مهمی را در اجلاس سران گروه هفت بگیریم و آنچه برای همه ما مفید است آماده کنیم، اما نمی‌توان انتظار اتخاذ تصمیمات فوق‌العاده را در اجلاس داشت.»
جانسون: وقت رها کردن اوکراین نیست
با جدی شدن زمزمه‌ها درباره رها کردن اوکراین از سوی برخی کشورهای حامی، نخست‌وزیر انگلیس در آستانه شروع این نشست از سران گروه خواست اوکراین را رها نکنند. این روزها زمزمه‌های پایان دادن به جنگ در بین سران اروپا و ناتو بیش از پیش شنیده می‌شود و درخواست جانسون برای حمایت از اوکراین شاید اشاره‌ای آشکار به این نگرانی باشد.
«بوریس جانسون»، در بیانیه‌ای در آستانه اجلاس گروه هفت گفت: «اوکراین می‌تواند و در این جنگ پیروز خواهد شد، اما برای انجام این کار به حمایت ما نیاز دارد.اکنون زمان رها کردن اوکراین نیست.»در بیانیه‌ای که توسط دفتر جانسون صادر شده آمده است که انگلیس آماده ارائه
۴۲۹ میلیون پوند (۵۲۵ میلیون دلار) به عنوان ضمانت وام است و هشدار داده شده که دولت اوکراین می‌ترسد بدون تزریق نقدینگی جدید تا پاییز اموال نقد آن تمام شود.این تعهد مجموع کمک‌های مالی و انسانی انگلیس به اوکراین را در سال جاری به حدود ۱.۸ میلیارد دلار می‌رساند. جانسون که از زمان آغاز جنگ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) تاکنون دو بار شخصا به کیف سفر کرده است در این بیانیه بار دیگر خواستار شکست دادن روسیه در جنگ شد. نخست‌وزیر انگلیس نوشت:«بهای اینکه به پوتین اجازه بدهیم این جنگ را پیروز شود بسیار بیشتر از بهایی است که ما هم اکنون داریم می‌پردازیم». جانسون روز شنبه درباره احتمال پذیرش توافق صلح از سوی اوکراین هشدار داده بود.
تصرف شهر«سیورودونتسک» توسط روسیه
اما در حالی که این 7 کشور صنعتی مشغول رایزی برای چگونگی اداره جنگ هستند خبر رسیده که روسیه در حال پیشروی در میادین جنگی است و توانسته در شرق اوکراین شهر «سیورودونتسک» در استان «لوهانسک» را نیز تصرف کند. به گزارش فارس، رسانه‌های بین‌‌المللی به نقل از فرمانده نظامی شهر «سیورودونتسک» در شرق اوکراین سقوط کامل این شهر و تصرف آن به دست نیروهای روس را تایید کرده‌اند.به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این شهر پس از مدت‌ها درگیری خونین و طاقت فرسا اینک کاملاً تحت تصرف روسیه است. مقامات نظامی منطقه روز جمعه گفتند که به آخرین نظامیان در این شهر دستورخروج داده شده بود، زیرا ادامه دفاع از مواضع غیرممکن شده بود.این امر عملاً شهر را به روسیه واگذار کرد و منطقه شرقی لوهانسک را تقریباً به طور کامل تحت کنترل روسیه قرار داد. سورودونتسک یکی از آخرین سنگرهای اصلی اوکراین در این منطقه بود.