kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
ادامه واکنش‌ها نسبت به اتفاقات مجمع عمومی

ورود مجلس به اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون کشتی کمک ما نباید باعث قطع بودجه فدراسیونی شود!

رئیس‌کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: کمک مجلس به برخی فدراسیون‌های ورزشی از جمله کشتی نباید باعث قطع بودجه آنها شود.

 

سرویس ورزشی-

واکنش‌ها نسبت به اتفاقات مجمع عمومی فدراسیون کشتی همچنان ادامه دارد. در این مجمع علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی مدعی شد که پس از اختصاص بودجه 70 میلیارد تومانی از سوی مجلس برای رشته کشتی، بودجه این فدراسیون از محل اعتبارات وزارت ورزش قطع شده است. دبیر در صحبت‌هایش مدعی بود که کشتی پرافتخارترین رشته ورزشی کشور است و به واسطه افتخاراتی که برای ورزش ایران کسب می‌کند باید از سوی وزارت ورزش ویژه دیده شود.
در سوی مقابل سید محمد پولادگر معاون قهرمانی وزارت ورزش مدعی است که وزارت ورزش نمی‌تواند بیش از حد تعیین شده بودجه به کشتی اختصاص دهد زیرا این بودجه ورزش قهرمانی باید برای سایر فدراسیون‌های ورزشی هزینه شود.
پولادگر:بودجه باید به 50 فدراسیون اختصاص یابد
سید محمد پولادگر که روز شنبه به حالت قهر مجمع عمومی فدراسیون کشتی را ترک کرد، دیروز در گفت‌و‌گویی با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش گفت: در بحث تخصیص و توزیع بودجه فدراسیون‌های ورزشی، حساب دو دو تا چهار تا است. همه چیز شفاف و واضح است. ما یک بودجه مشخص ورزش قهرمانی داریم که باید به 50 فدراسیون ورزشی تخصیص بدهیم. این نمی‌شود که به یک فدراسیون بیشترین بودجه را بدهیم و یک فدراسیون را اصلا نبینیم. اینکه سهم سایر فدراسیون‌ها را برای فدراسیون خودمان بخواهیم اسمش مطالبه‌گری و حق طلبی نیست، بی‌عدالتی است.
پولادگر با تاکید بر اینکه کشتی ورزش ملی و مدال آور کشور ماست، گفت: اصلا به‌خاطر همین ویژگی بیشترین بودجه به این فدراسیون اختصاص یافته است. چه کسی می‌تواند منکر افتخارآفرینی جامعه کشتی شود، اما مگر رشته‌های دیگر فعالیتی ندارند، مدالی کسب نمی‌کنند؟ تیراندازی در حال حاضر یکی از رشته‌های مدال‌آور ورزش کشورمان است. این رشته برای اولین بار در المپیک توکیو همانند کشتی به یک طلا دست یافت و در سال‌های اخیر حضور موفقی در مسابقات قاره‌ای و جهانی چه در بخش بانوان و چه بخش آقایان داشته؛ آیا می‌توان بودجه‌ای برای این فدراسیون در نظر نگرفت؟ کاراته در اولین حضور المپیکی‌اش طلا گرفت و سه دوره متوالی قهرمان جهان شده، موفقیتی که کمتر کشوری موفق به انجام آن شده، رشته‌ای که یکی از پرجمعیت‌ترین رشته‌های ورزشی کشورمان است و در بازی‌های آسیایی سهم زیادی از مدال‌های کاروان ورزشی ایران را داشته، آیا بودجه‌اش باید 10 درصد کشتی باشد؟
وی افزود: والیبال که همین چند روز پیش توانست در لیگ جهانی تیم ملی آمریکا که قدرت برتر والیبال جهان است و سه دوره قهرمان المپیک شده را سه بر صفر شکست دهد و دل ملت را شاد کند، با بودجه در نظر گرفته شده، حتی نمی‌توانست هزینه‌های همین مسابقات لیگ جهانی را پوشش دهد. مگر والیبال در 10 پانزده سال اخیر کم افتخار کسب کرده است که نادیده گرفته شود؟ فدراسیون ناشنوایان که اردیبهشت ماه با 14 طلا 12 نقره و 14 برنز تاریخ ‌سازی کرد و برای اولین بار با این تعداد مدال در جایگاه سوم جدول رده‌بندی مدالها قرار گرفت باید بودجه صفر داشته باشد؟
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای درخصوص کمک 285 میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی و نحوه توزیع آن گفت: دوستان در کمیسیون فرهنگی مجلس چون دغدغه ورزش را دارند، با نگاه ویژه شان این اعتبار را از تبصره 14 برای 27 فدراسیون ورزشی در نظر گرفتند که واقعا جای تقدیر دارد. در کنار این، وزارت ورزش و جوانان هم بودجه‌ای معادل 270 میلیارد تومان برای بخش قهرمانی در نظر گرفته که مجموع این دو مبلغ، کل اعتبارات فدراسیون‌های ورزشی در سال 1401 است که بر اساس کار کارشناسی به فدراسیون‌ها تخصیص پیدا می‌کند. اگر در تبصره 14 بودجه‌ای که برای یک فدراسیون در نظر گرفته شده، متناسب با فعالیت و عملکردش نباشد، از محل اعتبارات ورزش قهرمانی و بر اساس تفاهم نامه مالی کمک خواهد شد. برای مثال برای فدراسیون بسکتبال از محل تبصره 14 مبلغ 5 میلیارد در نظر گرفته شده که در تفاهم نامه مالی برای جبران بخشی از هزینه‌هایشان به این فدراسیون کمک خواهد شد.
مهربان: اعتبارات مجلس بودجه مازاد است
در مقابل صحبت‌های پولادگر، مهربان دبیر فدراسیون کشتی نیز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس اظهار داشت: سال 99 بود که از تبصره 14 مبلغ 10 میلیارد به کشتی و 10 میلیارد به فدراسیون ناشنوایان اختصاص پیدا کرد البته آن زمان هم خانم فرامرزیان 6-7 میلیارد بیشتر به کشتی نداد که همین باعث اختلاف بین کشتی و وزارت شد. فدراسیون کشتی به دنبال این موضوع بود که با مساعدت مجلس سال 1400 تعداد 11 فدراسیون شامل این تبصره شدند تا بودجه را بگیرند.
دبیر فدراسیون کشتی ادامه داد: سال گذشته به ما
20 میلیارد اختصاص دادند و به فوتبال بیشتر. به فدراسیون‌های دیگر هم مبالغی اختصاص پیدا کرد. حالا امسال 23 فدراسیون شامل این تبصره می‌شوند که مبلغ 335 میلیارد در نظر گرفته شده است و بودجه ورزش قهرمانی بیش از 600 میلیارد شده است پس این بودجه یکی نیست و بودجه هیچ فدراسیونی نباید کم شود و باید زیاد هم شود. آیا اینکه آقای دبیر تلاش کرده تا چنین بودجه‌ای وارد ورزش شود کار بدی است؟ مزد فدراسیون کشتی این است بودجه‌اش صفر شود؟ وظیفه فدراسیون کشتی نبود اما این فدراسیون کنار همه فدراسیون‌هاست و اینکه ظرفیت جدید ایجاد شده بد است؟
مهربان خاطرنشان کرد: بودجه ورزش قهرمانی
300 میلیارد است و این بودجه علاوه‌بر اعتبارات وزارت است، حالا با این شرایط بودجه کشتی را صفر کردند و این ظلم است. کشتی برادر همه رشته‌هاست و کشتی امکاناتی را در آزادی ایجاد کرده تا ورزشکاران بتوانند از آن استفاده کنند.
بودجه فدراسیون‌ها قطع نشود
راستینه رئیس‌کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم درباره این موضوع گفت: مجلس در کنار افزایش بودجه وزارت ورزش و جوانان، بودجه‌های حمایتی را هم پیشبینی کردیم. 28 فدراسیون را تا سقف 315 میلیارد تومان مورد حمایت قرار دادیم. برای برخی از فدراسیون‌های از قلم افتاده هم تلاش کردیم در قالب کمک به کمیته ملی المپیک
80 میلیارد تومان در اختیار این کمیته قرار بگیرد تا دستش برای حمایت از این فدراسیون‌ها بازتر شود. همچنین 40 میلیارد تومان به کمیته ملی پارالمپیک کمک
کردیم. وی افزود: ما در مجلس به این نتیجه رسیدیم 28 فدراسیون را مورد حمایت قرار بدهیم که البته این امر به معنی حذف بودجه آنها در وزارت ورزش و جوانان نیست بلکه در کنار نقش‌آفرینی وزارت خانه است. لذا از وزارت ورزش و جوانان انتظار داریم نگاه کرده نقش حمایتی، نظارتی و تخصیصی خود را هم اعمال کند. همه این‌ها نشان می‌دهد مجلس به صورت بسیار فوق‌العاده دغدغه ورزش کشور و قهرمانان عزیزمان را دارد.
اظهارات راستینه نماینده مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که مجلس با نگاه ویژه خود به ورزش، مبلغی را به برخی فدراسیون‌ها از جمله کشتی اختصاص داده و از وزارت ورزش انتظار دارد بودجه این فدراسیون‌ها از سوی وزارت ورزش حذف شود. این شاید کلیدی‌ترین نکته در ماجرای اخیر است، وزارت ورزش مثل سنوات گذشته می‌تواند بودجه را بر اساس متر و ملاک خود بین فدراسیون‌ها تقسیم کند و مسلما بر اساس افتخارات کشتی بیشترین سهم متعلق به کشتی است.