kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۳۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

با وجود افزایش ورودی آب / سدهای کشور نیمه‌ پر است

ورودی آب به سدهای کشور سه درصد رشد کرده و ۲۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی وجود دارد اما فقط حدود 52 درصد ظرفیت سدها پر است که صرفه‌جویی در مصرف را ضروری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن 269 روز از سال آبی، تا 28 خردادماه (سال آبی 1401-1400) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود 26 میلیارد و 190 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر پنج درصد کاهش است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این خصوص گفت: بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری 27 میلیارد و 170 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته سه درصد افزایش نشان می‌دهد.
فیروز قاسم‌زاده افزود: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان و سدهای استان تهران و خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 30، 34، 56 و هفت دهم و 68 درصد است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای عبور بدون تنش از فصل گرمای پیش رو، رعایت الگوی بهینه مصرف از سوی مردم عزیز، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
کم‌آبی در تهران
طبق آمار، هشت درصد منابع آبی کشور صرف شرب می‌شود اما این عدد در تهران 40 درصد است. یک کارشناس مدیریت منابع آب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خطرات بزرگ‌تر شدن تهران به خصوص در مسئله آب، اظهار کرد:  کلانشهرهای مسکو با ۱۶ میلیون نفر جمعیت، توکیو با جمعیت ۱۴ میلیون نفر و نیویورک با نزدیک به ۹ میلیون نفر متناسب با ظرفیت‌های بوم‌شناختی‌شان به ویژه منابع آبی فراوان و همزمان با کنترل پیامدهای منفی زمین شناختی ناشی از توسعه بی‌رویه رشد کرده‌اند. در حالی که دشت تهران تمام قرض‌های آبی از حوزه‌های آبریز مجاور را دریافت کرده است و بیش از این امکان تعرض به منابع آبی حوزه‌های مجاور برای آن وجود ندارد.
داریوش مختاری با بیان اینکه وزارت کشور موظف است به این نابسامانی بسیار خطرناک در مدیریت شهری تهران پایان دهد، گفت: در غیر این‌صورت کلانشهر تهران همچنان پرخطرترین کلانشهر کشور برای انواع کم‌آبی‌های خطرناک در مقیاس دست کم ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت آن است.
کارشناس مدیریت منابع آب ادامه داد: بدون اینکه هزینه‌های جنبی ناشی از این توسعه خطرناک را بپردازند. از دیدگاه تحلیل منفعت هزینه، رانت فراوان ناشی از تغییر کاربری و توسعه کلانشهر تهران، محصول کم‌توجهی به عوارض این آبادانی خطرناک است.
مختاری افزود: پیشنهاد می‌شود هرچه زودتر یک کمیته ویژه و موثر برای مدیریت یکپارچه شهری تهران در قالب نظام فنی و اجرایی کشور در وزات کشور تشکیل شود.