kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۰۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
وزارت صمت:

روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو غیرشفاف است

سرپرست دفتر صنایع خودروی معاونت حمل‌ و نقل وزارت صمت گفت: شفافیت لازم در فرآیند جاری عرضه خودرو وجود ندارد و این موضوع مورد انتقاد جدی وزارت صمت است.

عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد شدید نسبت به شکل برگزاری قرعه‌کشی خرید خودرو در شرکت‌های خودرو‌سازی‌، اظهار داشت: هم‌اکنون با وجود تفاوت قیمت بین محصولات کارخانه و بازار، میزان عرضه از طریق سامانه‌های متعدد و البته غیریکپارچه، با آنچه که توسط خودروسازان مختلف تولید می‌شود همخوانی
ندارد.
او با تاکید بر اینکه روند غیرشفاف انجام قرعه‌کشی و عرضه خودروسازان فعال در صنعت خودروی کشور  مورد انتقاد جدی وزارت صمت است، افزود: بنابراین اصلاح این امر نیازمند ساختار شفاف، یکپارچه و قابل دفاع است تا شائبه‌ای در اذهان عمومی نسبت به روند عرضه و توزیع، ایجاد نشود.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی اسلام‌پناه؛ رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت: چرخه معیوب در فرآیند تولید خودرو باید اصلاح شود.
وی با محکوم کردن بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور، به ویژه در هشت سال اخیر گفت: صنعت خودرو‌سازی در کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است. ضمن اینکه نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاه‌داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری
داشته باشد.
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی اظهار داشت: مسائل مربوط به خودرو سال‌هاست وجود دارد ولی چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کرده‌اند؟ در حالی که وظایف 18‌گانه‌ای دارند که ملزم به انجام آن
هستند.
اسلام‌پناه با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعا محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد. صنعت خودرو‌سازی ما فناورانه نیست و اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودرو‌سازی ما می‌تواند متحول شود.
به گفته رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران‌، بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملا استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، 4 لیتر بنزین مصرف کند.
اسلام‌پناه با تاکید بر نوآوری در صنعت خودرو‌سازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند و نمی‌توانند استاندارد‌های 85 گانه را پاس کنند به طور حتم از رده خارج می‌شوند. همچنین تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می‌شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.