kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۷۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

تأکید دادستان کل کشور و پلیس بر مقابله با روزه‌خواری در ملأ عام

دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت حفظ حرمت این ماه بزرک تاکید کرد و خواستار اقدامات پیشگیرانه درخصوص عدم روزه خواری در ملأ عام و برخورد با حرمت شکنان شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام جعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی نوشت:«با توجه به وظایف مصرحه در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی و تکالیف مقرر در آئین دادرسی کیفری و لزوم اهتمام بیشتر به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و حفظ شعائر دینی، موارد ذیل جهت اطلاع و ابلاغ به مبادی ذیربط و عنداللزوم اقدام لازم اعلام می‌شود:
از طریق رسانه‌های عمومی حرمت روزه خواری در ملأ عام و انظار عمومی مورد تاکید قرار گیرد و کسانی که به هر دلیل روزه نیستند باید از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند و در صورت ارتکاب تحت عنوان اقدام به جرم مشهود با آنان برخورد قانونی لازم صورت گیرد و از آنجا که اتومبیل حریم خصوص تلقی نمی‌شود تظاهر به روزه خواری در خودرو نیز مشمول برخورد قانونی خواهد بود. موکدا دستور فرمایید پلیس نظارت بر اماکن عمومی ضمن نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی در سطح شهر‌ها به‌ویژه در پایانه‌های حمل‌ونقل، رویکرد اصلی خود را آموزش، تذکر و ارشاد قانونی قرار داده و در صورت عدم تاثیر اقدامات پیشگیرانه، برخورد مناسب قانونی با حفظ کرامت انسانی به عمل آورد.
بدیهی است دادستان‌های محترم سراسر کشور موظف به همکاری و حمایت از ضابطین و آمرین به معروف خواهند بود.
اطلاعیه پلیس در آستانه حلول ماه رمضان
فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم در آستانه حلول ماه مبارک رمضان اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن کریم، ماه شـب‌های قدر، ماه دعا و نیایش و ماه تزکیه و خود‌سازی و آرزوی سلامتی برای هموطنان، توجه عموم مردم به ویژه متصدیان واحدهای صنفی و اماکن عمومی را به رعایت و اجرای موارد زیر جلب می‌کند:
ـ به منظور حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و روزه داران گرامی، از هرگونه تظاهر به روزه خواری در ملأ عام، پوشش نامتعارف و کشف حجاب در واحدهای صنفی و اماکن عمومی خودداری شود.
ـ در صورت صدور مجوز ویژه فعالیت برای مراکز اقامتی و پذیرایی بین راهی، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بیمارستان‌ها می‌توانند به منظور ارائه خدمات به مسافران و افرادی که دارای عذر شرعی هستند، با رعایت موازین شرعی و حفظ شئون اسلامی، ضمن استتار مکان به گونه‌ای که در ملاء عام تظاهر به روزه خواری نشود، فعالیت کنند.
ـ فعالیت سایر اماکن پذیرایی فاقد مجوز ویژه رمضان از یک ساعت قبل از اذان مغرب(افطار) مجاز است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، برابر مقررات و ضوابط با متخلفان برخورد خواهد شد.
ـ بدیهی است مسئولیت عدم رعایت موارد یاد شده متوجه مسئولان و متولیان اماکن مربوطه است.
ضمن تأکید بر رعایت شئون اسلامی (پرهیز از کشف حجاب، عدم استفاده از پوشش نامتعارف، عدم اختلاط نامتعارف زن و مرد و...) در کلیه واحدهای صنفی و اماکن عمومی، از همه شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف و جرایم، مراتب را از طریق پلیس ۱۱۰ و یا نزدیکترین مرکز انتظامی اطلاع دهند تا اقدام لازم صورت گیرد.»