kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

آمادگی دولت برای نوروز و رمضان با ذخایر فراوان گوشت و مرغ

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه انبارها پر از مرغ و گوشت است و نگرانی برای تأمین وجود ندارد، گفت: عرضه در ایام نوروز تعطیل نمی‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک کشتارگاه فعالیت خواهد داشت.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حبیبی از آغاز «طرح تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و در ماه مبارک رمضان» خبر داد و افزود: این طرح از 14 اسفند آغاز شده و تا 16 اردیبهشت به مدت 63 روز ادامه می‌یابد. در این طرح نظارت شدید بهداشتی بر سلامت محصولات غذایی از گوشت، مرغ، گرفته تا تخم مرغ، انجام می‌شود.
وی درباره وضعیت تأمین محصولات پروتئینی در ایام نوروز توضیح داد: روزانه 500 تا 600 تن مرغ، از استان‌های معین نظیر گلستان، مازندران و گیلان به تهران تزریق می‌شود. در صورت لزوم از استان‌های زنجان، قم و البرز هم مرغ به این استان سرازیر خواهد شد، علاوه بر این خود استان هم تولیدات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و در مجموع 1200 تا 1500 تن مصرف روزانه است که هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود نخواهد 
داشت.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی دستور واردات 10 هزار تن گوشت قرمز را‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر کرده آیا مشکلی در زمینه تأمین وجود دارد؟ تصریح کرد: تولید به اندازه کافی است و این گونه واردات برای اطمینان از تأمین انجام می‌شود. در بهمن ماه روزانه 
126 هزار تن دام سبک و 173 هزار تن دام سنگین ذبح شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش‌هایی به ترتیب 57 و 37 درصد داشته است.
حبیبی ادامه داد: همه انبارها و سردخانه‌ها از گوشت و مرغ پر است و هیچ نگرانی از تأمین این محصولات در کشور وجود ندارد.
وی همچنین بیان کرد: عرضه فراورده‌های دامی در ایام نوروز به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک کشتارگاه فعالیت خواهد داشت.
به گفته این مسئول، تعطیلی کشتارگاه در سال‌های گذشته مشکلاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در عرضه و بهم خوردن بازار ایجاد می‌کرد.
تمهیدات ستاد تنظیم بازار
ستاد تنظیم بازار هم دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و در مورد قیمت کالاهای اساسی مردم در شب عید و ماه مبارک رمضان تصمیماتی اتخاذ کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی نجف‌پور، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این رابطه گفت: در این جلسه تصویب شد وزارت جهاد کشاورزی 100 هزار تن سیب زمینی را برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان به کشور وارد کند البته طی چند روز اخیر 1500 تن سیب زمینی از گمرکات ترخیص شده است.
وی در رابطه با قیمت سیب و پرتقال شب عید نیز افزود: در جلسه اخیر مقرر شد تمام اقدامات لازم جهت توزیع سیب و پرتقال شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.البته هنوز قیمت مصوب سیب و پرتقال تعیین نشده اما پیشنهاد کرده‌ایم 30 درصد کمتر از قیمت خرده‌فروشی‌ها 
باشد.
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ادامه به تغییرات قیمت خرما نیز اشاره کرد و عنوان کرد: متاسفانه خرما نیز با یک شیب ملایم روند افزایشی را طی می‌کند به نحوی که قیمت خرمای بوشهر نسبت به قیمت تهران نصف است. باید این اختلاف قیمت برطرف شود به همین منظور مقرر شد تا مکانیزمی برای توزیع خرماهای موجود در انبار بوشهر صورت گیرد تا با توزیع این کالا به استان‌های متقاضی مدیریت بازار این کالا نیز در ماه مبارک رمضان انجام شود.
به گفته نجف پور، در رابطه با گوشت گوسفندی وارداتی نیز قرار شده 10 هزار تن واردات داشته باشیم تا تنظیم بازار شب عید صورت گیرد.